tips voor voeding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solsikke

tips voor voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 22:52

Hoi

Ik heb een vraag. Sinds de zomer heb ik een tinker, Keltic van de Gadedijk. Hij is toen gecastreerd met 7 jaar wat natuurlijk erg ingrijpend is geweest. Door verandere hormoonverhoudingen en stress heeft hij binnen een week na de castratie ook hoefbevangenheid gekregen. Gelukkig is hij daar weer overheen. Hij voelt zich ook fit en wordt gebruikt. Hij is alert, voorwaart en vrolijk. Maar ook erg schraal, de ribben en rug echt te mager. Wel een dikke kont maar het vlees mist een beetje.
Wat moet ik nu doen... mest is goed dus geen wormen, bloed geprikt ook goed. Hij eet hooi, ondeperkt en krijgt wat vitamine en mineralen brokjes bij. Zijn mest is ook mooi van structuur.

Ik kan hem moeilijk meer voeren vanwege de bevangenheid, zo durf ik hem niet op kuil te zetten of wat mais te geven. Hij heeft trouwens ook last van rasp en mok dus met eiwit ben ik ook erg voorzichtig. Na een keer een vitamine kuur geven was hij direct weer bevangen, geen idee hoe dat kan, de DA heeft ook geen idee maar je wordt er wel super voorzichtig door! Van brok ontploft hij en lig ik ernaast ipv erop.

Is er iemand die een tip heeft of zou hij gewoon nog wat meer tijd nodig hebben om goed te herstellen??

Alvast bedank!

groeten nicolet

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 01:37

Goede paardentandarts opzoeken en zijn gebit nalaten kijken.
Voor info, PB maar.
Sinds ik vorig jaar na diverse tandartsen eindelijk de goede paardentandarts vond heeft mijn krachtvoer leverancier een krediet crisis.

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 08:36

twee weken geleden ook al laten doen, hij had aan 1 kant onder wat scherpe randen aan zijn kiezen en alles is toen ook goed geveild.
Ik heb voor mijn idee zo'n beetje alles al gedaan en dat maakt het ook zo frustrerend...

DianneM

Re: tips voor voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:46

heb je al geprobeerd een holistisch dierenarts er naar te laten kijken of om hem door te laten meten door een goede homeopaat? Denk aan Erik Laarakker en Centrum de Zon. Vaak is er iets waar je niet je vinger op kan leggen, maar waar zij wel raad mee weten! Het valt een beetje onder de alternatieve geneeswijzen, maar ik heb er toendertijd met Kato heel erg veel baat bij gehad en met mij nog vele anderen. Ook Bonita is sindsdien niet meer hoefbevangen geweest

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:08

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 09:39

ik ben altijd een beetje huiverig voor het alternatieven maar zal eens op google zoeken op laarakker.
Dat voer zal ik eens bestellen!
dankje!

hdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:16

een osteopaat wil ook nog wel eens helpen. baat het niet schaad het niet.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:45

Je zegt dat hij onbeperkt hooi krijgt maar weet je ook hoeveel hij eet? Hoeveel kilo? Hij kan onbeperkt te eten krijgen maar toch niet voldoende binnen krijgen. Op de foto die je mij hebt gegeven van hem staat hij vrij ver met zijn achterbenen achteruit. Dat willen ze nog wel eens doen als ze pijn in hun ingewanden hebben. Staat hij vaker zo? Dan kan dat wijzen op pijn in zijn buik of maag.

Ik ben niet zo een voorstander van het alternatieve circuit. Als er werkelijk iets aan de hand is blijf je namelijk maar aanmodderen terwijl het probleem niet wordt aangepakt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:37

Hoi,

misschien kan je eens naar het voer van equifirst kijken, ik ben daar zelf ook nu op over gestapt met onze tinkers.
ik heb er zelf een goed gevoel over, en veel goede dingen over gehoord.

er staat hier een oudere merrie die moeilijk op gewicht te houden is, we hopen dat het met dit voer beter zal gaan.

de merrie is overgens binnenste buiten gekeerd, en is helemaal gezond verklaart. ze wordt ook heel fanatiek gereden en is nu zo`n 4 maand drachtig.

vooral de linamix kan wel eens wat zijn, wel belangrijk inderdaad is om te weten of je paard gezond is, laat eens een algeheel bloedonderzoek doen, kan best zijn dat hij wat te kort komt in vitaminnen. mijn 2 jarige had dat ook, een te kort aan eiwitten, en die krijgt ook onbeperkt hooi, maar was toch erg mager geworden in een kwestie van een 2 weken tijd ongeveer.

succes,

oja dat voer is verkrijgbaar in band, telefoonnummer kan ik je wel geven als je belangstelling er voor hebt,

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:40

Citaat:
Ik ben niet zo een voorstander van het alternatieve circuit. Als er werkelijk iets aan de hand is blijf je namelijk maar aanmodderen terwijl het probleem niet wordt aangepakt.

Erik Laarakker valt misschien in jouw visie onder het alternatieve circuit, maar hij heeft wel degelijk diergeneeskunde gestudeerd, hij heeft dus een "normale" diergeneeskundige achtergrond. ;)
Voor "normale" dierenartsen is het vaak ook lastig om bij vage klachten een juiste diagnose te kunnen stellen.
Een holistisch dierenarts kijkt niet alleen naar de (plaatselijke)symptomen maar kijkt naar het lichamelijk en geestelijk functioneren van het paard in zijn geheel en komt zo tot een diagnose.

Ik zou (ondanks dat ik (nog) geen persoonlijke ervaring met Erik Laarakker heb) zelf kiezen om inderdaad een consult bij hem aan te vragen.

Wat je qua voer zou kunnen proberen is bijvoorbeeld kwikbeet (bietenpulp van Dodson & Horrell) met zemelen, goed voor de darmen en levert ook langzaamwerkende energie op (dus geen energie-explosies) misschien aangevuld met een kleine hoeveelheid vitaminen. Maar ik zou als ik jou was die vraag dan ook neerleggen bij Erik Laarakker, je hebt blijkbaar toch een zeer gevoelig paardje die snel een te rijke voeding heeft (zoals de meeste koudbloeden natuurlijk..)
Vervelend in ieder geval als je het gevoel hebt dat je paardje niet helemaal lekker in zijn vel zit (ondanks het feit dat hij wel lekker levendig is ;))

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:11

Hier nog een voertip: er bestaat een veterinaire voerlijn, sanequi. Dit voer is speciaal samengesteld voor paarden met een bepaalde gevoeligheid. Er is ook voer voor paarden die snel bevangen raken. Nadeel is alleen dat het aleen te verkrijgen is bij de grotere dierenartsenpraktijken.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:27

Ik denk dat er heel wat meer met je beestje aan de hand is en dit is(nog)niet met voer op te knappen.
Helemaal omdat hij zo ontzettend gevoelig is met oog op bevangen.
Alles staat in verbinding met elkaar,en als je paardje zelfs van een vitamiene spuit al bevangen staat
schort er toch ergens iets flink aan.
Stofwisseling,weerstand,organen die niet hun werk doen enz enz

Weten waar het vandaan komt!
Weten hoe je je paard het beste kan helpen!
Het kan iets zijn waar jij totaal niet aan gedacht hebt.
puzzelstukjes vallen precies op de plek.

Het is even een uitgave,maar op de lange termijn kan het je wel eens heel veel centjes gaan schelen.
Als er van binnen iets aan je knaagt,een gevoel dat het niet klopt allemaal,
in pakken en naar Laarakker is mijn idee.

Sterkte

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:51

Je hebt PB, Laarakker is ook mijn idee!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:35

van mij ook het advies om naar laarakker te gaan ;)

als ik niet naar hem gegaan was, was mijn tinkertje er waarschijnlijk allang niet meer geweest....
en ook ik had niet veel met het 'alternatieve' circuit....maar er is niets 'zweverigs' of wat dan ook aan bij laarakker....er wordt gewoon naar je gehele paard gekeken en hun vinden eerder een achterliggende oorzaak van problemen dan een 'gewone' veearts.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:56

alterrnatief, ik moest er niks van weten totdat centrum de zon in mijn beeld kwam en ik met eentje in mijn maag zat...

of een bloedonderzoek, je kan aan blijven modderen, maar een bloedonderzoek verteld je in 1x zoveel meer

succes

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 15:56

Vrijdag wordt er een nieuw en veel uitgebreider bloedonderzoek gedaan. ook op leverfuncties enzo. Ik hoop dat daar wat uitkomt. Er was een kleinere test al gedaan op bloedarmoede en ontstekingen in eigen lab nu wordt er dus ook wat opgestuurd.
Ik kom op het net veel goede en ook wel slechtere verhalen tegen over Laarakker. Ik vind het zelf nog moeilijk vandaar eerst de kliniek nog een keer. De staleigenaar denk dat hij toch nog bijkomt van alle ellende in de zomer.

Hij eet qua hooi denk ik 20 tot 30 kilo per dag. Toen we nog kleine balen hadden ruim 1 per dag en nu we grote hebben krijgt hij gewoon tot hij stopt met eten en dat is niet zo snel! Daarbij mest hij een kruiwagen per dag en is zijn mest goed en ook niet stinkend wat zou wijzen op slechte vertering.

Iedereen bedankt en ik hou laarakker zeker in mijn achterhoofd!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:12

Castratie op oudere leeftijd schijnt wel erg zwaar te zijn en bijkomen duurt ook erg lang. Wij hadden er ook zo een op stal, maar na lange tijd kwam het echt goed. Bloedonderzoek kan nooit kwaad, kan je andere dingen uitsluiten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:35

hoe lang krijgt hij al onbeperkt hooi? het duurt natuurlijk wel wat langer dan een paar weken voor je verschil ziet he...

en anders zou ik ook de oorzaak zoeken in dat hij te weinig binnen krijgt.

of het zou zo kunnen zijn dat hij vroeger veel te veel krachtvoer heeft gehad. de zetmeel richt dan een slachting van enzymen aan in de dikke darm, waardoor hij de cellulose uit ruwvoer niet goed kan omzetten in energie/vet...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:25

TI -> VS