Hoefolie/Hoefvet.. goed voor de hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Hoefolie/Hoefvet.. goed voor de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:34

Ik ben benieuwd wat jullie vinden over het regelmatig insmeren van de hoeven met hoefvet/olie. Ik heb van mijn hoefsmid gehoord dat het helemaal niet goed is om dit soort artikelen er op te gaan smeren. De hoeven staan van nature op een redelijke vochtige ondergrond en om de hoeven gezond te houden moet er geen olie bij komen. Olie: niet water doorlaat baar

dolor

Re: Hoefolie/Hoefvet.. goed voor de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:10

ik smeer zelf ook zo min mogelijk op de hoeven om de zelfde reden als je hoefsmid geeft. door olie en hoefvet sluit je de hoef af voor vocht en kan er dus geen vocht meer in waar door de hoeven droog kunnen worden en kunnen gaan brokkelen. het beste is om er helemaal niks op te smeren en om ze in droge periode eventueel nat te maken.

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:06

Klopt, ik heb het een tijd heel veel gedaan, om de reden dat het wel netjes staat, maar voor de hoeven is het beter van niet (te vaak)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:24

Een hoef heeft vocht nodig, als je op een droge hoef olie smeert kan idd het vocht er niet meer intrekken.
Ik gebruik nadat ik de voeten gewassen heb hoefvocht van de paarden drogist, dit is een "hoefvet" op basis van een creme. Dit alleen voordat ik op concours ga voor de looks, anders gebruik in nooit wat.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:38

vet zo ie zo niet gebruiken... wat je kan doen, is eerst de hoeven vochtig maken dan even in laten trekken en dan evt insmeren met oli..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:41

Het beste is puur natuur houden. Af en toe wat laurierolie op de kroonrand is meer dan genoeg ;)

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:34

je kan beter zo weinig mogenlijk insmeren,
dit omdat de olie en de vet een laagje over de hoef aanbrengen en de hoef dus minder kan ademen, dit geld ook in de zomer,
mensen denken vaak ik doe hoeven vel op nadat ik de hoeven heb nat gemaakt, dan blijven ze langer nat,,

niet dus het enige wat het doet is dat het een laagje aanbengt en het totaal geen nut heeft, hoeven olie en vet, is er eigenlijk alleen maar voor de mooiigheid,

het beste kan je gewoon de hoeven af en toe vochtig maken
en in de zomer bij de drink plaats proberen de grond vochig te houden want drinken moeten ze toch,

als je de hoeven er stecht vind uit zien kan je het best een vitamine suplement geven van hoefvital,
deze vitamine zijn gebaseerd op slechtere hoeven dus, droog brokkelig scheuren enz,
maar houd er rekening mee dit is niet goedkoop

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:06

ik ben het helemaal met jullie eens alleen is het dan zo mochten de hoeven van je paard toch droog zijn is het het beste om een olie te gebuiken dit omdat deze goed intrek in tegen stelling tot hoefvet denk maar aan vasaline op onze eigen huid water is de belangrijkste stof in de hoeven

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:39

ik doe er af en toe eens wat overheen > 1 x in 4 maanden ofzo zker niet vaker, voor rotstraal kan het soms wel eens goed wezen word er beweerd.., ik
heb zelf geen ervaring met rotstraal mijn paardje heeft dat nog nooit gehad maar zelf....zo min mogelijker er op kalken!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:46

Vet tegen rotstraal?? Ik denk dat je hoef teer (Stockholmer) bedoelt. Dit is een goed werkend middel tegen rotstraal.

Verder ben ik (samen met mijn hoefsmid) van mening dat het insmeren van de hoeven met hoefvet wel degelijk helpt. Mijn smid verneemt bij het bekappen wel terdege of ik ze insmeer of niet. Als ik ze niet regelmatig invet zijn de hoeven veel harder.
Mijn paarden staan op ijzers.

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:54

diana: tja, het word gezegt..,bemoei me er veredr niet mee want mijn pardje heeft geen rotstraal, maar de hoeven worden wel harden en rotstraal verdwijnt dan toch een beetje?
of ben ik nou gek?
een rotsrtaal hoef is zacht en ''rot'' dus als je hoefvet er op smeerd word het minder!

maar verder zijn hier zijn meningen over verdeeld is wel weer duidelijk

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:05

Ik heb gelukkig geen paarden met zachte hoeven, eerder harder vandaar dat ik ze insmeer. Mijn éne stal is/was meestal droger dan de andere en hierdoor zit er zelfs al verschil in de hoeven van de paarden hier op stal. Heb ze nu beide op strokorrels en dus zijn de stallen beide droog/droger. Dit zal zijn uitwerking hebben op de hoeven.
Rotstraal en vet (ter bevochtiging) lijkt mij juist averechts werken, maar wie ben ik? vandaar mijn opmerking dat je vast Stockholmer teer bedoelde.
Meningen zijn altijd verdeeld, geldt voor alles.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:05

diana1 schreef:
Meningen zijn altijd verdeeld, geldt voor alles.

Dat is natuurlijk zo.... maar volgens mij raadt iedere hoefsmidopleiding het wel af, in ieder geval Deurne en Barneveld... zowel teer als vet.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 01:47

Er is mij altijd verteld, door meerdere hoefsmeden, hoeven NIET in te vetten/oliën omdat je daarmee de hoef afsluit voor vochtopname.

Bij rotstraal kun je eventueel de stralen insmeren met teer, maar ook daar zijn ze het niet allemaal over eens omdat je daarmee ook de boel afsluit en de troep er niet uit kan. Wel kan je flink scrubben met Betadinescrub en daarna Bluespray erop doen.

Maar idd 10 mensen vragen = 10 verschillende meningen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:24

Ik reageer nog een keer, mijn hoefsmid die al 40! jaar in het vak zit, raadt het wel aan om regelmatig in te smeren .....zoals eerder gezegd en inmiddels herhaalt: meningen zijn altijd verdeeld.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:02

Het beste is een Grote fles bodylotion van een B merk. Werkt vochtinbrengend, is niet waterafstotend, trekt redelijk snel in en is heel goed voor de kroonrand en hoefballen. Nog een voordeel.. kost veel minder dan hoevenvet. Bij de Lidl een liter voor 1,5 euro.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:20

smeren met mensenproducten of producten voor andere dieren zijn echt niet altijd geschikt voor paarden. zelfs simpele dingen als jodium is mij altijd afgeraden om dit op de kroonrand te smeren,omdat het een hardnekkig eczeem kan veroorzaken.
ook in b merken zit allerlei parfum en houdbaarheidsmiddel. als je paard wat gevoelig is voor zo'n stofje heb je de poppen aan het dansen. als je de buitenkant van de hoef dichtsmeert kan er geen vocht meer in of uit. wat nat is blijft droog,wat droog is blijft droog.
en zeg is eerlijk is een schone droge hoef niet net zo mooi en een wondertje op zich.
of vindt je dat ook onze paarden met nagellak op moeten, waar meestal weer van alles aan vast plakt of dat niet meer uit je kleren te krijgen is?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:31

Als je hoeven wilt insmeren kan je dit het beste doen met een dierlijk product zoals manenvet of schapenvet.
Dit trekt wel in en sluit niet af ten op zichte van alle hoefvetten en -olie uit een pot/fles.
Logisch want we smeren tenslotte ook ledervet op onze spullen om ze waterdicht te maken. Dus de hoef wordt ook afgesloten.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:28

@tug:

ik gebruik al jaren onderstaande bodylotion bij veel verschillende paarden en nog nooit een "reactie" gehad. Ingredienten van bodylotion zijn niet agressief. Zoals ik al zei wordt de hoef met bodylotion niet waterafstotend zoals bij hoevenvet, daarnaast zit er zelf water in de bodylotion. Het is onmogelijk dat er vocht uit de hoef komt zoals je beweert. Jodium is wel heel agressief om bacterien te doden en droogt ook vaak uit doordat het het natuurlijke huidvet verwijdert. Vraag me wel af waarvoor je dit op de kroonrand zou smeren?

http://www.budgetland.nl/dove-body-lotion-hydro-fresh-400-ml-p-2732.html

ps: heel veel paardenproducten zijn hetzelfde als "mensenproducten" maar dan ander etiket en duurder, vooral bij medische producten

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:09

de meeste mensen doen jodium op/om wondjes en die zitten ook wel eens op de kroonrand.
was tip van DA. geen vocht uit hoef kunnen? door de hoefwand wordt vocht onttrokken door ammoniak uit de stal, door de zon,door te droge stalbedding. eenmaal uitgedroogd is het niet makkelijk weer op te nemen.
voor stoffen die voor paarden getest zijn betaal je inderdaad meer, vaak is de dosering toch net even anders of zit er ander oplosmiddel in, die beter geschikt zijn voor paarden.
paarden zijn over het algemeen veel gevoeliger voor allerlei stoffen.
je koop dan ook, zeker bij geneesmiddelen een extra stukje zekerheid.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:15

Ik gebruik alleen af en toe hoefvocht, nu staat mn paard 24/7 op de wei waar een gedeelte modder is en het andere droog.DUs in principe regelt alles zich vanzelf, alleen dat het een tijd goed vroor een een likje erop gedaan.
Dit spul (ik heb het van Hoba ofzo) sluit niet af, heb mn handen er namelijk eerst mee ingesmeerd :p je krijgt er zelf alleen zacht velletje van maar als je daarna je handen wast blijven er geen druppels op je handen liggen zoals bij olie of vet.

Madelinde_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:08

De nieuwe hoefsmid van mijn zus ( heeft net een nieuwe haflinger, die ze voor op ijzers heeft laten zetten :) )
die heeft haar een speciaal smeerseltje gegeven wat wel elke dag opgesmeerd mag worden. ( Ik durf nu niet te zeggen hoe het heet, ik zal morgen eens kijken. )
Maar dat is dus juist, om er voor te zorgen, dat in de drogere periodes de hoef wel vocht binnen krijgt. (Wat nu niet heel nodig is, omdat er genoeg vocht in de weilanden zit. )

Maar inderdaad, ik heb ook altijd gehoord, dat hoeven zeker niet elke dag ingevet/ge-olied moeten worden, omdat dat juist helemaal niet goed is.
Het staat natuurlijk wel heel mooi, maar wat heb je liever, mooi & problemen Óf Iets minder mooi, maar geen problemen. (Daarmee wil ik natuurlijk helemaal niet zeggen, dat je geen problemen kunt krijgen alsj e niet smeert :+ )

Lovetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:14

Mijn hoefsmid zegt juist omdat de hoeven van mijn paard te droog zijn doe er hoefvet op!
Ik liep regelmatig door de waterbak enzo maar ze waren te droog hij zegt doe het elke dag na de hoeven vkchtig maken met water, ze brokkelden juist altijd af sindsdien niet meer , de hoeven zien er nu stralen en lekker vochtig ( niet te vochtig natuurlijk) uit!
Ik doe het nu niet meer elke dag maar max 4 dagen in de week
*\o/*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:47

Omdat dit topic 7 jaar oud is en er ondertussen recentere topics over dit onderwerp geopend zijn, komt hier een slotje.