Wat kan dit zijn ( ziek of niet )

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephannie7

Wat kan dit zijn ( ziek of niet )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 21:28

Mijn shetje heeft nu sinds een maand of 2 erg aparte buien de ene dag is er niks aan de hand en is hij super druk. Maar de volgende dag of sterker nog savonds wil hij niet meer eten alleen maar liggen en of rollen. Ik heb hier de 1e keer de veearts bijgehad die zij dat het of wormen konden zijn maar eigenlijk is dat al uitgesloten omdat hij eerder teveel word ontwormd als te weinig. Of een salmonella bacterie. Wat ik ook niet denk dat het is anders heeft hij hier lijkt mij altijd last van. Verder mest hij gewoon netjes soms wel wat dun als hij zich zo voelt maar verder niks aan de hand. Meestal is het de dag erna weer over. Nu vind ik het niet erg om de veearts er bij te halen maar van dien aard is het ook niet elke keer. Ik ben benieuwd of jullie een idee hebben. Verhoging heeft hij overigens ook niet alleen geen eetlust heel suf meestal ook wat wankel( onstabiel met lopen) en wil alleen maar liggen. IK hoop dat iemand hier een idee heeft anders word het toch een bloedonderzoek. Wel is hij een maand of 3 terug ontmant. Persoonlijk denk ik niet dat het hiervan kanzijn omdat dit eigenlijk vlekkenloos is verlopen.
Ik hoop dat iemand een idee heeft.

Judje

Re: Wat kan dit zijn ( ziek of niet )

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:11

Verplaatst: TAO --> MD

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:54

steffyentom schreef:
omdat hij eerder teveel word ontwormd als te weinig.

Teveel is natuurlijk ook weer niet goed ivm resistentie. ;)
Klinkt alsof ie iets heeft wat intermitterend te werk gaat.
Heb je ook al eens op zo'n moment de slijmvliezen bekeken? (Ooglid of in mond.) En de ademhaling? Hartslag?
Edit: En drinkt hij wel normaal?

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 12:38

Ja inmiddels word hij gewoon weer goed ontwormt hoor ;)

Heb vandaag de veearts gesproken die heeft ook geen flauw idee wat het is. Net als vorige keer toen die hem hier onderzocht heeft.
Ademhaling is wel wat sneller maar verder kan je eigenlijk niks aan hem ontdekken hij drinkt gewoon. PLast mest alles. Heeft ook geen verhoging dus erg lastig allemaal. De veearts zij dat het toch iets van krampen kunnen zijn en dat ik beetje slobber met lijnzaad kan proberen dus dat ga ik vanmiddag is testen of die dat wil. En ja verder maar even afwachten al moet hij wel snel gaan eten anders word hij steeds zwakker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:44

als het begonnen is na de castratie moet je misschien daar eens zoeken...

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 15:07

Veearts net geweest. Hij heeft hem pijnstillers gegeven er was weinig activiteit in de buik dus waarschijnlijk toch koliek klachten. Bij de casteratiewond inmiddels dicht kon hij niks voelen. Hij zij wel dat het kan zijn dat er van binnen toch iets is gaan ontsteken of niet goedzit waardoor hij gevoelig is op zijn buik. En het enige wat je kan doen om dat te onderzoeken is dat hij open zou moeten en ja daar heb ik de centjes niet voor. We gaan het nu met de pijnstillers proberen. En hopen dat hij zich snel beter voelt en de klachten niet terug komen. Want het arme beestje had er echt last van.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:12

Kan het niet zijn dat hij zand in de darmen heeft. Dan zijn ze ook 'kramperig' en hebben vaak dunne mest.
Je zou wat mest in een emmer met water kunnen doen, al geeft dat niet altijd uitslag of er zand in de darmen zit. Je kunt gewoon preventief een kuur zandweg/sand-ex kunnen geven.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:14

Een fjord die ik in het verleden heb gehad kwam met een salmonella infectie uit het land. Wij konden bij hem ook niet achterhalen wat het was, maar uiteindelijk bleek het uit mestonderzoek dat hij dit had. Dit beessie heb ik toen (hij was bijna 3) moeten laten inslapen wegens een geperforeerde darm door de salmonella...
Wat ik je dan ook wil aanraden: laat alsjeblieft mestonderzoek (of bloedonderzoek?) doen. Dit is niet heel erg duur, maar kan veel duidelijkheid geven. Veel sterkte en veel succes met het achterhalen van de oorzaak!

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:13

Zand test hebben we al gedaan dit is het niet. Veearts zegt dat het geen salmonella kan zijn omdat het soms 2 weken wegblijft en dan weer terugkomt. Ik hou het in de gaten en anders word het inderdaad een bloedonderzoek.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:59

De zandtest geeft geen garantie. Als het zand er gewoon altijd uit zou komen dan ontstaat er ook geen zandkoliek.
Een kuurtje met psylliumvezels is niet duur, kan geen kwaad, sommige merken bevatten zelfs nog probiotica.
Ik kan je dit serieus aanbevelen.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:39

Dat wist ik niet en heeft de veearts me ook niet verteld. Werkt dit net zo als zandweg?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:43

Zandweg is van een bepaald merk, Sand-Ex, Sand Clear (geloof ik)ook. Het hoofdbestanddeel hiervan is psylliumvezel.
Doordat het in de darmen een lekkere dikke blubs wordt neemt het ongerechtigheden in de darmen mee naar buiten.
Succes!

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 20:36

Nou vandaag alles weer prima denk toch een bui van hem hopen dat het nu weer goed blijft gaan maar ik verwacht van wel :)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:38

Heb je de mest ook op wormen laten onderzoeken? Een paard wat ik een aantal jaar geleden reed, werd altijd keurig netjes ontwormt. Maar uiteindelijk hadden de wormen zich een weg door de darmen de buik ingegeten. Dat is uiteindelijk wel goed gekomen, maar goed ontwormen hoeft dus niet 100% uit te sluiten dat er geen wormen zijn.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 14:50

Hmm dat kan ik inderdaad voor de zekerheid ook nog even laten doen bedankt voor de tips :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:23

romeorowan schreef:
De zandtest geeft geen garantie. Als het zand er gewoon altijd uit zou komen dan ontstaat er ook geen zandkoliek.
Een kuurtje met psylliumvezels is niet duur, kan geen kwaad, sommige merken bevatten zelfs nog probiotica.
Ik kan je dit serieus aanbevelen.

daarom moet je het ook vaker doen om een beeld te krijgen. de ene keer krijg je wel veel zand en de andere keer niet, is mij verteld.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:57

Klopt als je een goed beeld wilt hebben van zand in de darmen/mest dan moet je heel regelmatig de zandtest doen.