hoeveel moeten we ze geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoukkk.

hoeveel moeten we ze geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 14:16

hey.
wij krijgen binnenkort 2 shetters..
ze krijgen gras & hooi,
nou zaten we te denken wat kunnen we het beste doen , er wordt niet op gereden en geen cc mee gereden moeten ze dan krachtvoer hebben enzo?

FriesWytske

Re: hoeveel moeten we ze geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:18

Nee, ze hoeven geen krachtvoer. Shetlanders zijn heel gauw tevreden. Ze zijn heel snel te vet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:22

Néé! Niks, he-le-maal niks! Wel zout/mineralen/vitamines op peil houden, want gras en hooi is een vrij eenzijdig diëet, daar halen ze niet alles uit. Maar dat hoeft dus niet door middel van krachtvoer elke dag. Een goede liksteen, kruidenmelange/aanvullend weidevoer is genoeg :)

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 15:33

oke super bedankt, dan zorgen we ervoor dat er likstenen komen, en verder snoepjes na het werken kan wel toch? ik wil niet dat het van die lopende frikandellen worden zeg mar (A)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:41

Tuurlijk kun je ze wel wat lekkers geven na het werken. Mijn paardje krijgt meestal brood, appel of peen.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:53

zelf heb ik een ijslans(die moet je hetzelfde voeren als een shet maar dan andere hoeveelheden)

je kan het gewoon bij hooi en wei houden,een liksteen en miss een beetje meusli(ZONDER haver/gerst!!!)
en af en toe een snoepje kan geen kwaad...mijn ijsco wordt heeeel snel dik en ik geef hem soms na een harde training een paar paardensnoepjes of een worteltj.
maar niet altijd geven na het rijden want als ze het dan een keer niet krijgen dan gaan ze bedelen of bijten!!

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:59

Een goede aanvulling vind ik ook Pavo Summerfit. Dat is in principe een aanvulling op weidegang maar kun je gewoon het hele jaar door geven, naast hooi of gras natuurlijk. Er zitten heel veel belangrijke voedingsstoffen in en weinig tot geen energie dus je hoeft niet bang te zijn dat ze er dik/hoefbevangen van worden. Ik denk dat shetten aan een halve per dag meer dan genoeg hebben. (het zijn een soort koeken)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:13

demiyolu schreef:
Een goede aanvulling vind ik ook Pavo Summerfit. Dat is in principe een aanvulling op weidegang maar kun je gewoon het hele jaar door geven, naast hooi of gras natuurlijk. Er zitten heel veel belangrijke voedingsstoffen in en weinig tot geen energie dus je hoeft niet bang te zijn dat ze er dik/hoefbevangen van worden. Ik denk dat shetten aan een halve per dag meer dan genoeg hebben. (het zijn een soort koeken)

:j Mijn paard (KWPN X Andalusiër, dus niet eens een heel sober ras) krijgt ook niks, behalve een summerfitkoek per dag, gaat prima! Maar, weinig energie? 30% bestaat uit suiker en zetmeel.. := Dat vind ik wel een nadeel ervan, ben op zoek naar een goed alternatief :)

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:03

Oh, dat van die suiker wist ik niet, sorry. Ik bedoelde het meer als geen bron van eiwitten/krachtvoer. Dik zullen ze er dus wel van worden als ze te veel krijgen. En andalusiërs hebben ook niet zoveel nodig naast ruwvoer he, zeker niet om op gewicht te blijven!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:15

Verplaatst: VSW --> VS

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:57

In je beginpost zeg je dat er niet op wordt gereden en verderop vraag je of snoepjes na het werk wel kan, wat wordt er dan precies mee gedaan?
Ik heb zelf ook 2 Shetten, die doen echt helemaal niets en krijgen alleen maar hooi. Verder 2x per dan een heel klein handje granenmix als de rest ook granen krijgt, verder krijgen ze niets en ze zijn tonnetje rond en zien er goed uit. Ze doen het er heel goed op en hebben niet meer nodig maar je moet het wel van pony tot pony bekijken.
Bij mij staan ze ook zomer en winter dag en nacht buiten, dan is doorlopend hooi aanbod ook erg belangrijk want het inwendige kacheltje moet wel blijven branden.