Stikstofbehandeling van rasp/dermatitis voorbenen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jacqknol

Stikstofbehandeling van rasp/dermatitis voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 02:54

Mijn Tinker heeft altijd veel last van rasp aan de voorbenen boven zijn sokken. Ik behandel het doorgaans door het te wassen met Betadinescrub, haren kortknippen, Sebacil eens per maand ongeveer en cremes zoals vaseline of mokzalf. In januari wordt het zo erg dat hij al 3 jaar in januari behandeld is door de dierenarts. Dit jaar krijgt hij Prednisolon, TMPS poeder en Clindacutinzalf.
Mijn dierenarts heeft voorgesteld om de plekken te behandelen met stikstof als ze weer rustig zijn.
Het herstel zou ongeveer 6 tot 8 weken duren. Eerst schijnt de plek veel erger te worden, dan een (zwarte) korst en daarna moet het littekenweefsel beter zijn dan wat het nu is.
Heeft iemand hier ervaring mee??
Ik zou het heel graag willen horen voordat ik de beslissing neem.

Evelyne79

Re: Stikstofbehandeling van rasp/dermatitis voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 07:14

Daar ben ik ook wel benieuwd naar wat de ervaringen ermee zijn, heb ook een tinker met plekjes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:16

brr dat vind ik erg eng klinken. Wat voer je? Ik vind prednisolon nogal heftig. Ik heb een merrie met chronische beenproblemen (mok/rasp), ik heb er 5 dierenartsen bij gehad maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Mijn merrie is er nu na 8 jaar grotendeels vanaf! Door het omgooien van de voeding en het toedienen van homeopatische medicijnen.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:29

Na jaren tobben met mijn Fries (grote kloven in de kootholte die ook al behoorlijk hard waren en rasp tot boven de knieen) heb ik Cydectine genomen en hem hiermee behandeld. Cydectine is een schapenwasmiddel en ook daarvoor goedgekeurd, maar veilig om paarden mee te behandelen. Het is op basis van moxidectine. Een wormspuit moet niet te kort voor of na deze wasbeurt gegeven worden. Ik was met 2 wasbeurten klaar (alleen de 4 benen) maar sommigen wassen de eerste x het gehele paard en dan na 4 weken weer en indien nodig na 3 maanden weer.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:40

VSW-->MD

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:09

ik volg dit even, heb hier een trekpaard met ernstige rasp en tevens een tinker met plekken net in de knieholte die niet over willen gaan doordat er steeds beweging in zit zeg maar

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:36

bah bah bah, wat een enge middeltjes weer allemaal.. :oo die DA's kijken ook niet verder dan hun neus lang is.

ik heb een tinker met van die kloven. toen ik hem 2 jaar terug kocht waren ze etterig en stonken ze van de pus :r ik heb daarna zijn lichaam met homeopathie gereinigd en hou zijn gezondheid en daarmee ook zijn extreme mok in balans door onbemest hooi te voeren, schone muesli (marstall naturel) en hij krijgt mokthee van chevalcare.
raspvlokjes heeft hij altijd wel wat maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

soms moet je ff getipt worden op gezondere middeltjes voor dieren. ;)

jacqknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 16:17

Mijn Tinker krijgt 2x 1 kg bix en 3x per dag kuil. Hij staat op vlas.
Hij heeft ook last van zijn longen (asthma) waar hij om de dag 3 pufjes Flixotide voor krijgt. Dit gaat nu al een paar jaar goed.
Ik heb nu kruidenthee van Huppa.nl besteld en die speciale shampoo (Efrata mokshampoo). Ik heb op deze site gelezen dat Betadinescrub de korsten hard maakt. Na de Prednisolon en TMPS wil ik met die thee beginnen.
Wie heeft er tips en namen voor homeopathische middelen?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:30

Afbeelding

Afbeelding

Is dit dermatitis? Dit zit halverwege de voorbenen aan de binnenkant bij mijn tinker. Ik heb gemerkt dat dit meer is geworden bij ander hooi, en soms minder is, maar een echt patroon zie ik er niet in. Het wordt ook niet veel erger, maar is er altijd.
Ik haal zelf de korstjes er soms uit, af en toe wassen met betadine idd. Of teatree shampoo. Ik heb ook een tijd de sokken daar heel kort gehouden, en er babyolie op gedaan. Dat hielp wel, maar als ik ermee stopte, kwam het weer terug...

Stikstofbehandeling? Net als bij wratten bij mensen? Lijkt me heel pijnlijk voor het paard!!

jacqknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:04

Zoals jouw foto's zag het er ook in eerste instantie uit. Maar naarmate de tijd verstrijkt wordt het steeds erger. Soms is het na de wei zo goed als weg en dan komt het weer opzetten. Ik probeer van alles: sokken/plekken kort knippen, wassen met Betadinescrub, ik heb pilletjes Mokcure geprobeerd maar die hielpen totaal niet. De laatste keer (nu dus) denk ik dat het is verergerd door de vrieskou en een vieze stal. Hij kon niet lopen van de pijn en het waren echt diepe kloven. Vandaar dat de da Prednisolon gegeven heeft, want als het doorslaat naar het gewricht ben je verder van huis.
Nu halen we elke dag zelf de poep eruit. Hij staat op vlas en dat moet eigenlijk een soort potstal worden. Maar de natte plekken worden er wel regelmatig uitgehaald. Soms is de vlas rood! Schijnt erg slecht te zijn. Nu wachten we op herstel en het ziet er al beter uit, maar nog niet goed genoeg. Vandaar de tweede kuur Prednisolon en TMPS poeder. Ik probeer nu om bijvoorbeeld niet te knippen. Eens kijken hoe dat gaat.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:06

ik had een belg en vond theatree altijd redelijk helpen, de plekken werden stukke rustiger

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:51

zo ziet het er bij rover idd ook uit maar dan een grotere plek. doordat het in de knieholte zit, krijgt het nooit rust, denk dat dat 1 vande redenen is waarom het niet over wil gaan. heb ook al vanalles geprobeerd maar niks helpt tot nu toe. hij staat op vito van marstall (met heel weinig suikers speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid) en krijgt heel droog hooi.

jacqknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:43

Ik heb goede tips gekregen van Lonneke. Ik denk dat ik hem ander voer ga geven, nl. Naturell muesli van Marstall.nl en ook die thee van Chevalcare waar Pellie het ook over had. Wel vervelend dat de leverancier van de muesli zover uit de buurt is, maar ja. Duimen maar!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:48

her zit de leverancier gelukkig dichtbij en ze komen streeds als het voer op is netjes een zak brengen. al mijn paarden staan nu op marstall, mijn Tinker, mijn fjord en mijn oude shet. Allemaal een ander soort, maar ze doen het er allemaal super op. Rover zijn rasp is nu een stuk minder, maar nog niet helemaal weg.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:20

ik heb er eerst een homeopate bij laten komen. hij kreeg toen oa habifac en kiemplant (merk) produkten om zijn bloed en lymfesysteem te zuiveren. hij was totaal vervuild van binnen. :(:)
het voeren en de thee deden het afrondend werk.

er zijn ook goede ervaringen met de huppa thee, kweenie of je al resultaat had en hoe lang je het geeft? de chevalcare begon na 3 weken z'n werk te doen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:45

waar is die chevalcare te halen/kopen pellie?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:05

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:05

He wat grappig Lonnie, jij heet ook Lonneke.

Maar ik was degene die belde whahaha

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:06

ik dacht al, huh? maar nu snap ik het. 2 lonnekes op bokt met een tinker dus!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:07

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:10

chevadonyll

p.s ik win, ik heb er 2 }>

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:15

haha ik heb nog een fjord en 2 shetten, telt dat niet? is samen meer dan 2 :D

hoelang gaat zo'n pakket mee? moet je die chevadonyll ook door t water doen? dan wordt t lastig want rover staat samen met een van de shetten, geiten en hangbuikzwijntjes op de wei, dus kan geen apart water geven

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:19

hahaha ik heb 5 paarden in totaal, sorry.

Ik doe zo'n 3 maanden met het pakket. Ik meng het 's ochtends door de naturell heen en geef het dan 's avonds. Werkt prima

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:43

goede vraag.... ik doe echt heel lang over 1 zakje, ik voer het ook niet zoals de beschrijving maar maak een sterker potje thee en kan dus minder over het voer gieten :D ff vogelen wat voor jou en het paard het handigste is.

jacqknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 18:42

Wat zou voor mijn Tinker belangrijker zijn? Zetmeel en suikerarm? Of eiwitarm? Of allebei?
Zowel Vito als Naturell van Marstall komen goed uit de bus.