Hoefijzers...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SFCAP

Hoefijzers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:20

Hey,

Mijn paardje heeft sinds woensdag opnieuw na jaren terug ijzers op omdat mijn hoefsmid vond dat hij 'weet ik veel wat vonde dat verkeerd kon uitdraaien' en dat ik niet 'blootvoets kon voortrijden als de wedstrijden meer dan 25 km waren omdat de veeartsen daar moeilijk gingen over doen... (moet wel toegeven dat dat idd als opmerking opgegeven stond op mijn evaluatie papier van kenningsmakingsklasse...)

Dus met veel pijn in het hart, dacht ik, als het voor mijn paardje zijn goed is, ok dan (moet wel zeggen dat hij (hoefsmid) wel een hele goede is, dus hopelijk heeft hij gelijk).

Dus nu 4 ijzers na 4 jaar bloodvoets zonder problemen gelopen te hebben...

Maar omdat ik aan het zagen was dat ijzers chocs niet goed absorberen heeft hij er ook rubber ondergezet...
Nu dacht ik gewoon een rubberen plaat, maar neen, het is precies een hoefijzer in een hoefijzer (met natuurlijk ook een smaller gedeelte dat onder het ijzer zelf zit) .... Er zou een soort vloeistof inzitten die goed de chocs absorbeerd (zoals Nike Air zei hij .... :o

Dus vraag ik mij nu af wie hier nog zo een soort rubber ijzer in gewoon ijzer heeft?

Moet wel zeggen dat de 2 dagen dat ik heb al gereden heb, hij heel vlot ging, niet uitglijd, enz...

Dus hopelijks was het de juiste beslissing....

Ibbel

Re: Hoefijzers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:07

Ik heb je topic verplaatst naar BEH omdat het daar beter op z'n plek is. Jouw vraag is niet specifiek Endurance-gericht.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:12

SFCAP schreef:
Hey,

Mijn paardje heeft sinds woensdag opnieuw na jaren terug ijzers op omdat mijn hoefsmid vond dat hij 'weet ik veel wat vonde dat verkeerd kon uitdraaien' en dat ik niet 'blootvoets kon voortrijden als de wedstrijden meer dan 25 km waren omdat de veeartsen daar moeilijk gingen over doen... (moet wel toegeven dat dat idd als opmerking opgegeven stond op mijn evaluatie papier van kenningsmakingsklasse...)

Daarover kan ik maar zeggen dat ik zat mensen ken die al hogere endurance klassen rijden en dit altijd blootsvoets doen zonder enige problemen.

Dus met veel pijn in het hart, dacht ik, als het voor mijn paardje zijn goed is, ok dan (moet wel zeggen dat hij (hoefsmid) wel een hele goede is, dus hopelijk heeft hij gelijk).

Dus nu 4 ijzers na 4 jaar bloodvoets zonder problemen gelopen te hebben...

Maar omdat ik aan het zagen was dat ijzers chocs niet goed absorberen heeft hij er ook rubber ondergezet...
Nu dacht ik gewoon een rubberen plaat, maar neen, het is precies een hoefijzer in een hoefijzer (met natuurlijk ook een smaller gedeelte dat onder het ijzer zelf zit) .... Er zou een soort vloeistof inzitten die goed de chocs absorbeerd (zoals Nike Air zei hij .... :o

Dus vraag ik mij nu af wie hier nog zo een soort rubber ijzer in gewoon ijzer heeft?

Moet wel zeggen dat de 2 dagen dat ik heb al gereden heb, hij heel vlot ging, niet uitglijd, enz...

Dus hopelijks was het de juiste beslissing....

Ik snap jou verhaal niet helemaal. Heb je nou ijzers eronder laten zetten op basis van een uitspraak? Of heb je er hoefijzers eronder laten zetten, omdat hij niet meer goed kon lopen zonder?

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:38

De hoefsmid zei dat hij problemen ging krijgen omdat hij reeds een soort 'bolletjes' voelde net boven de hoef die wanneer ik blootvoets blijf rijden zouden kunnen problemen geven... (exacte uitleg klonk een heel stuk beter, maar ben hem vergeten). Hoefijzers waren een oplossing, want ik rij endurance, en waar ik rij kom je nogal wat beton en steentjes tegen, en doordat ik nu veel meer train, verslijten zijn hoeven meer.

Dat was eigenlijk niet mijn vraag.

Ik vroeg of er al mensen ervaring hadden met een soort rubberen hoefijzer dat chocs absorbeerd, maar dat ook naar het ijzeren hoefijzer ligt (niet eronder) (enkel een plat gedeelte ligt eronder, naar hoefijzer een dik gedeelte in vorm hoefijzer.C met daarin c. Dus Cc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:27

SFCAP schreef:
De hoefsmid zei dat hij problemen ging krijgen omdat hij reeds een soort 'bolletjes' voelde net boven de hoef die wanneer ik blootvoets blijf rijden zouden kunnen problemen geven... (exacte uitleg klonk een heel stuk beter, maar ben hem vergeten). Hoefijzers waren een oplossing, want ik rij endurance,

Liep je paard ook echt slechter, of was het de hoefsmid die voorspelde dat hij slechter zou gaan lopen, terwijl er nog niets aan de hand was. Ik heb zo mijn vraagtekens bij de uitspraken van de smid. Het kán namelijk wel, zonder ijzers:

er zijn genoeg voorbeelden van endurance paarden die zonder ijzers en zonder hoefschoenen, toch ritten van 100 mile aankonden:

http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33

Citaat:
Fauresmith was de eerste endurance rit in Zuid-Afrika, inmiddels bestaat deze 34 jaar. het is een driedaagse rit van 201km (74km +74km +52km).

Vorig jaar toonden wij Zuid-Afrika dat wij, net als onze collega’s in de V.S. en Australië, honderd ‘milers’ (ritten boven de 100 mijl) blootsvoets zonder hoefschoenen kunnen rijden. De meeste Zuidafrikaanse ruiters concentreren zich op Fauresmith als hun doel. Velen durfden hun paarden niet blootsvoets te rijden, totdat ze bewezen zouden zien dat wij ‘Fauresmith’ zonder hoefbescherming konden rijden.

Ik reed de wedstrijd met mijn paard Goshawk. Hij liep op blote voeten, zijn hoeven zagen er na de eerste dag zo goed uit dat ik het niet nodig vond om hoefschoenen te gaan gebruiken. Ik durfde de tweede en derde dag ook wat meer te vragen, Goshawks genoot zichtbaar van de rit, wederom reden we zonder hoefschoenen.

Goshawk was het eerste paard ooit dat blootvoets de finish bereikte. Het fijnste moment was waarop we aan kwamen draven en ik we terugreden naar de keurende veearts. Hij liep zo goed dat de dierenarts me ‘de five’ gaf toen we bij hem kwamen.

Het is moeilijk uit te leggen hoe belangrijk deze prestatie is, niet alleen voor ons, maar ook voor de rest van de wereld. Dit is het bewijs dat heel wat heilige huisjes omver trapt. Dankzij onze prestatie zullen volgend jaar heel wat jonge endurance paarden onbeslagen starten en zullen een kans krijgen om barefoot kampioenen te worden.

Goshawk’s gemiddelde snelheid was 17,5 km/h inclusief stops, keuringen en drinken. Zijn kruissnelheid ligt op 22 km/h, daar voelt hij zich prettig bij. Omdat ik me toch verantwoordelijk voel voor hem en zijn gezondheid, heb ik altijd hoefschoenen bij m voor het geval dat, maar we hebben ze niet nodig gehad.

De oudere generatie is enthousiaster over het ijzerloos rijden dan de jongere generatie. De ouderen herinneren zich nog dat veel landbouwpaarden ook niet beslagen werden.

Mensen geloofden gewoonweg niet dat het kon om ‘Fauresmith’ zonder ijzers en zonder hoefschoenen te rijden. Maar het is mogelijk, het is al gedaan in Amerika en Australie en nu dus ook in Afrika. Na onze rit zag je wel wat slijtage aan de hoef, maar op een natuurlijke manier, we hebben foto’s gemaakt van de hoeven voor en na de ritten.

Van alle 43 deelnemers werden er tien uit de wedstrijd gehaald, waarvan negen paarden kreupelheid als oorzaak hadden. Goshawk kwam met glans door alle keuringen en heeft geen stap kreupel gelopen.
Afbeelding

Hoe hebben we dit bereikt? Het kostte drie jaar voorbereiding en hard werken. Onze paarden zijn nooit beslagen geweest en zijn nooit in stallen gehuisvest geweest. Mijn man bekapt de paarden volgens de witte lijn methode

natuurlijk zijn er ook paarden die het blootsvoets niet redden, maar daarvoor zijn hoefschoenen heel geschikt, ook daar zijn al veel wedstrijden succesvol mee verreden:

http://www.easycareinc.com/Our_Boots/ea ... nials.aspx

Citaat:
Duncan McLaughin riding Ginge and Rachel Reid riding Franshar Park K Shar finished in a tie for first place on The Rock 160 km (100 miler) on May 12, 2007. Their winning time was 10 hours and 33 minutes. Duncan's horse Ginge also received the Fittest Horse Award! Shar used two Easyboot Epics and two Easyboot Bares for the entire distance. Ginge used four boots for 125 of the 160 km and then two boots (fronts) for the remainder of the ride.

Afbeelding

"I didn't have to get off the horse for anything boot related. Which was great, as I didn't carry spares (why tempt fate!)"

-Rachel

en die bolletjes boven de hoef zullen niet minder worden door ijzers, eerder slechter. Ik denk dat er bedoeld wordt eenzelfde soort verdikking als soms bij HKO paarden wordt gezien?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-01-09 19:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:45

Moderatoropmerking:
Daar gaat het hier niet om, er wordt gevraagd om ervaringen met ijzers in combinatie met een rubber stootkussen/ring er in. Graag on topic blijven dus.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:55

Het voordeel van wat dikker ijzertje (ijzer + rubberen rand = tesamen een stuk dikker) is dat op grind en grote stenen... de hoefzool wat minder rap geraakt danwel gekneust wordt. (Ter vergelijk het verschil in je eigen schoenzolen: de dikke zolen van wandelschoenen en de dunne zooltjes van nette schoenen over stenig terrein).
Mijn "ijzertjes" zijn een cm dik, ik bemerk dat dit als voordeel heeft dat mijn paarden in zeer stenig gebied minder snel last hebben van deze stenen en kunnen we in beschaafde en zeer gecontroleerde galop over de stenen.

Meer demping? Ik denk dat dat verwaarloosbaar is en dat demping verward wordt met bovenstaand beschreven gegeven :D

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 08:34

hoefschoenen heb ik, die van marquis, maar die vlogen bij het minste gallopje onmiddelijk uit, en dan begon de zoektocht... waar liggen ze...
Zonder ijzers viel het wel heel goed mee, behalve dat door recentelijk veel beton te doen ze nogal afsleten. Wij rijden de paarden vlak tegen de ardennen, dus nogal een stenige ondergrond en nooit zand ofzo.
De smid zij dat ik zonder ijzers voortkon, maar niet voor endurance wedstrijden hoger dan 25 km, omdat hij voelde dat er zich een soort bolletjes begonnen te vormen net boven hoef, en dat pees en andere problemen kan geven.

Moet wel zeggen dat hij nu idd minder gevoelig is .

Ivm rubber en ijzer is effectief een kleiner rubber vormig ijzer in (of naast) een metalen ijzer zoals C met daarin c (niet daaronder he, maar daarin Cc

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:48

ja dat hij minder gevoelig is, is logisch he... hij voelt ook nx meer in zn voeten.

bovendien komen peesproblemen toch sneller met ijzers dan zonder zou ik denken (als je paard goed gekapt geweest is al die tijd tenminste en dus niet in een foute stand gedwongen is). vind dat een beetje een rare reden eigenlijk, maar misschien dat de uitleg van de smid zelf duidelijker was?

bovendien is het toch ook normaal dat de hoeven meer slijten als je meer over het harde gaat rijden? zo raken ze der nu eenmaal op getraind...

k denk dat het maar is wat je zelf wil... of nu km's kunnen maken zoveel je wil (met ijzers) of niet te snel vooruit gaan, maar de hoeven harden door zo veel mogelijk over ruwe ondergrond te gaan zonder te overvragen (voor de hoeven dan)

ijzers met een schokdemper in ijzer heb ik nog nooit gezien eigenlijk... wel dat kunststofbeslag dat schokdempend zou zijn...

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:00

uitleg smid was idd veel beter als de mijne... ;-)

Hij zei dat hij blijkbaar één van de enigste in belgie is (toch zeker voor Waalse gedeelte) die dat soort gebruikt... (Ze zijn afkomstig uit engeland.

Ik ga wel hem terug zonder ijzers zetten als seizoen gedaan is (toch voor een paard maand)

Vroeger had mijn paardje ook ijzers (wel enkel vooraan) en nooit problemen mee gehad. Daarna heb ik zelf beslist om ze te laten wegnemen en het zonder te proberen. Maar met onze trainingen en de niet altijd even paardvriendelijke routes hier in belgie zorgen voor slijtige ..;

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:21

sja als je echt grote afstanden wilt gaan doen, is zo lang mogelijk trainen zonder ijzers en dan speciaal voor het wedstrijdseizoen laten beslaan om hem daarna winterstop te geven op blote voeten een redelijk compromis...

en t zijn echt geen kunststofijzers ofzo he, want het lijkt zoiets als die cyteks of niet?

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:58

neen, totaal niet.
Ik zal dit weekend eens fotos trekken, of nu ff tekening proberen maken.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:15

Afbeelding

Zo ziet het eruit (sorry voor de mottige tekening)

Dus exterieur ijzeren hoefijzer met daaronder rubber. en daarnaast als het ware een rubberen hoefijzer...

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:16

het ambetante zijn niet echt de hoeven tijdens wedstrijden, meer de slijtage tijdens trainingen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:48

doet mij eerder denken aan sneeuwbeslag?

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 08:45

het rubber langs de binnenkant is hard, dus op beton glijden we niet. Het geen sneeuwbeslag hoor!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:39

Als het werkt... dan werkt het, toch ;-)

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:49

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:19

Moderatoropmerking:
Het gaat er hier helemaal niet om of het paard wel of niet op ijzers zou moeten. Paardje staat nu op ijzers en TS wil alleen maar weten of er meer mensen ervring hebben met dit soort beslag. Graag on topic blijven.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 17:07

dank je, anders zet er maar een slotje op, veel relevant komt er toch niet uit...

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:40

Zou je een fototje kunnen maken van de ijzers/voet? Ben eigenlijk wel benieuwd, ken deze ijzers namelijk volgens mij niet!

Wat betreft de bolletjes boven de hoef denk ik dat dat gaat om een overvuld hoefgewricht (geen hko!)?! Daarbij kunnen afgeronde ijzers inderdaad een oplossing bieden omdat het paard dan zijn voet makkelijk af kan rollen.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 08:41

ik zal er proberen aan te denken vandaag.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:28

Zijn het Easy Walkers die je hoefsmid eronder gezet heeft?? De opmerking Nike Air wordt voor deze ijzers nml. gebruikt. Het is een gedeeltelijk kunstof ijzer met een soort gelvulling. Paarden die veel op de harde weg lopen of artrose hebben zijn erg gebaat bij deze ijzers. Mijn paard heeft ze nu voor de artrose en loopt er geweldig op maar ik weet dat ze gemaakt zijn voor de Endurance sport. Door de schokabsorbtie voorkom je overmatige slijtage.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:00

Ik denk dat het gewoon gaat om zogeheten kieltjes (zo noemt mijn hoefsmid dit) Heb het ook al eens gehad toen mijn paard met één been licht kreupelde. Het wordt ook wel gebruikt als een paard een hoefzweer heeft, het werkt idd als een soort van schokbreker, en dus wordt op deze manier de hoef minder belast. Tevens wordt het wel gebruikt om een tijdelijke correctie van de stand (verkeerde hoek) van de hoef uit te voeren.
Misschien toch handig om een foto te plaatsen zodat eea duidelijker is.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 18:46

Afbeelding

Voila, dit is zijn hoef. Onder ijzer zit dus ook een laagje van een paar mm van die harde rubber die dus dat rubber ijzer vasthoudt...