darmflora verstoord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xrenox

darmflora verstoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 22:39

hallo,

Mijn haflinger staat 24 u per dag buiten.

Hij heeft een verstoorde darmflora. Vorig jaar is hier een dierenarts bij geweest. De DA adviseerde mij om bietenpulp te gaan voeren en een probioticum kuur.

Nu krijgt hij op dit moment bietenpulp met een schepje feelgood 30 met minerale en vitamine. Hierin zit ook een beetje probioticum. Dit werkt goed.

Nu laat hij sinds kort zijn eten staan. Of hij doet er 1 uur over om zijn eten op te eten.
Appels, wortels etc eet hij gewoon.
Ik denk dat hij zijn bietenpulp zat is na 1 jaar.

Nu is mijn vraag wat kan ik in plaats van bietenpulp geven voor een beter darmflora?
En wat geven jullie je paarden als beloning na het rijden?
En is het erg dat ik een voedingssuplement voer.

bedankt al vast

groeten
Laatst bijgewerkt door snowdon op 17-01-09 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [NA] --> [VS]

tamary

Re: darmflora verstoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:23

Bietenpulp is een vrij smaakloos voer, als hij wel veilig appels, etc mag kan je proberen wat meer smaak eraan te geven met bv wat klein gesneden appel, wortel of anders appelmoes.
Er zijn tegenwoordig een aantal varianten grasbrok te krijgen en een aantal daarvan zijn zonder melasse of andere ellende geperst en gedroogd met hete lucht. De importeur van Dodson & Horrel heeft ze o.a. Veel paarden lusten ze graag en je kan ze ook vochtig maken zodat je supplement eraan blijft plakken.

Als jouw paard kennelijk een voedingssupplement nodig heeft is daar niks ergs aan.

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:26

bedankt!

Ik zat ook te denken aan kruiden muslie. Maar weet niet of dat zo geweldig is

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:29

Ik voer Seniores Priores van Subli. Hier zit ook veel bietenpulp in, gecombineerd met andere voedermiddelen. Mijn paard eet geen pure bietenpulp, maar eet dit met smaak op. Misschien kan je hier eens naar kijken?

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:30

oja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:54

Ik voer in de winter ook pulp bij , ze zijn er in het begin dol op en na 3 mnd hebben ze het ook wel weer gezien, misschien eens een weekje niet geven , dat hij het dan weer makkelijker eet.
Wat heeft je paard precies aan zijn darmen, ik heb ook een tinker en een shet die snel gevoleig zijn, ik ben erg gebaat geweest bij druppel van laarakker, maar die zul je ergens anders ook wel kunnen krijgen, de druppels heter geloof ik mildcompositie of zoiets, pas heb ik er een shet bij gekocht en die was ook behoorlijk ver stoord in haar darmen , ik heb haaren week of 2, 5 druppels PD gegeven en het is over.
Zijn gewoon druppel op natuur basis, dus het kan ook geen kwaad. ik weet niet of je ze bij de paardendrogist kan bestellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:34

Volgens mij heb ik jou al antwoord gegeven op paardnatuurlijk waar je dezelfde vraag al had gesteld ;-)

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:33

Je kunt bietenpulp ook mengen met brok of muesli (ik mix zelf met brok, laat ik soms ook weken in het water want anders vist mijn slimmerik alleen de brokjes eruit).

Goede probiotica vind ik Keukenemmer Bokashi. Dat zijn zemelen met EM. Ook niet zo duur als de meeste andere. Te krijgen via BioRon, http://www.emwinkel.nl, of soms ook bij een biologische winkel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:19

midgie schreef:
Zijn gewoon druppel op natuur basis, dus het kan ook geen kwaad. ik weet niet of je ze bij de paardendrogist kan bestellen.

Druppels op natuurbasis kunnen zeker wel kwaad. In de natuur komen ook zware vergiften voor en die worden soms medicinaal toegepast, maar ze zijn zeker niet ongevaarlijk.

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:06

ik heb vandaag 2 handjes kruiden muslie bij de bietenpulp gedaan.
Dit vondt hij heerlijk. Dus ik heb denk ik de oplossing gevond;)
bedankt voor jullie tips tot nu toe

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:41

[NA] --> [VS]

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:32

En gekookte lijnzaad dan? Heel goed voor de darmpjes en ze gaan er nog prachtig van glimmen ook. Wel beetje geklieder om te koken. Overleg 'ns met je DA. Ik heb er heel goede ervaringen mee.