Op ijzers of er toch weer af?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mandiiee

Op ijzers of er toch weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 21:38

Ik zit nu met een Probleem:

Mijn paard heeft voordat ik hem kreeg (zoals ik weet) altijd op ijzers gestaan.
Toen die bij mij kwam heb ik hem van de ijzers af gehaalt en dat ging redelijk goed.
Eind April '07 Werd er een peesblessure ondekt (beide voorbenen) omdat ik veel moest stappen op het harde adviseerde de DA om ijzers eronder te doen.
Dit heb ik dus gedaan....

Maar nu is voor de zoveelste keer het ijzer er af binnen een maand!
Het is leuk, maar elke maand nieuw ijzers gaat me toch een beetje ver aangezien de ijzers nog wel dik zijn maar ze vallen er gewoon af.

Dit is zeker weten bij een goede hoefsmid gebeurt, namelijk bij de DA zelf (de hoefsmid daar) waar de DA bij was.
Omdat dit al vaker is gebeurt heb ik verteld dat ik hem liever van de ijzers af wil, de DA raadde dit vorige maand (en die maand daarvoor) nog af omdat zijn hoeven nu erg zwak zijn.(hiervoor heb ik nu ook een middeltje meegekregen van de Da, dus was anders dan brokkelige hoeven)

Maar aangezien het nu al de zoveelste keer is dat zijn ijzer eraf ligt wil ik hem eigenlijk toch zonder ijzers laten lopen.
Nu rijden we minder over het harde, en dalijk al helemaal als we van stal veranderen.
Maar zal ik heb nu van de ijzers af halen of de volgende keer?

Arabesk

Re: Op ijzers of er toch weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:34

Ik begrijp niet dat veeartsen ijzers blijven voorschrijven bij peesblessures. Mijn vader heeft een afgescheurde pees door een val en zijn hand hoeft ook niet in een metalen strip.

IJzers beperken de doorbloeding van hoef en onderbeen en doorbloeding is nou juist iets wat je nódig hebt bij het genezen van peesproblemen.

De hoeven worden ook sterker als je hem zonder ijzers zet. Regelmatig onderhoud en veel beweging en bewegingsvrijheid zijn goed voor de hoeven en ook voor de pezen.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:37

Heb het er anders eens over met je hoefsmid. Die zal wel weten wat het juiste is. Aangezien zei ook weten wanneer een paard ijzers om moet of niet.

Persoonlijk denk ik met dit weer, aangezien het op sommige momenten heel glad is, dat ijzers niet echt bevoordelijk zijn. Ze glijden veel makkelijker uit, dus de kans op een nieuwe peesblesure is groot.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:17

Ik zou er geen ijzers meer onder zetten. Ik begrijp ook niet dat ijzers worden voorgeschreven bij zwakke hoeven... Als er iets is dat niet helpt om hoeven beter/sterker te maken dan zijn het wel ijzers.

En verder ga ik met Arabesk mee. Hoeven worden sterker door goede en regelmatige bekapping en heel veel beweging (en niet alleen onder het zadel).

Offtopic: prachtig paard heb je :j!

mandiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:27

Dankje!!

De Da heeft wel gezegt als je naar de blessure kijk kan je beter zonder ijzers, maar veel over het harde lopen en zwakke hoeven kan je beter ijzers.

Maar ik ga zo de smid bellen en dan even met hem overleggen als die er is.

mijn voorkeur ligt zoals gezegt nu zeker bij bloot voets.
Helaas mag die alleen nog niet gelongeerd worden ivm met blessure, nu is het dus alleen draven en stappen onder het zadel en wandelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:44

mandiiee schreef:
Dankje!!

De Da heeft wel gezegt als je naar de blessure kijk kan je beter zonder ijzers, maar veel over het harde lopen en zwakke hoeven kan je beter ijzers.

of hoefschoenen :)*

Veel veeartsen zijn niet bekend met hoefschoenen. Onze veearts had nog nooit een hoefschoen in het echt gezien en heeft er dus ook geen ervaring mee. Heel veel veeartsen hebben er geen ervaringen mee, omdat het niet in hun opleiding zat.

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:34

ik heb zelf ook geen hoefschoenen, ook geen ijzers maar hoor heel veel positieve reacties.........