Peesblessuure of niet? of toch door de mok?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Peesblessuure of niet? of toch door de mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:23

Mijn haflinger had naar het rijden een nieuwe wond op de plaats waar hij wat mok had.
Geen gekkigheid, schoon gemaakt en weer de wei op.
De dag erna had hij een dik been en was het warm en was hij behoorlijk kreupel en was de wond flink aan het etteren.
DA gebeld, pijnstiller en antibiotica gekregen voor onder het voer.
Inmiddels zijn we ruim anderhalve week verder, wondje is dicht, mooi roos velletje.
Maar, zodra hij iets van beweging heeft, spelen of wandelen, dan word het been weer dikker.
Meneer loopt niet kreupel, en ik weet zeker dat als ik straks op stal kom het weer dun is en niks warm en niks aan te zien.
Maar dus zodra hij rent of wat dan word het weer dikker, de kogel en de ruimte tussen de pezen Boos! wat kan dit zijn?

Ik heb weer contact gehad met de DA, die komt maandag, maar ik maak me zorgen, tercht of niet?
Afgelopen week had ik gebeld met dezelfde vraag en toen zei de DA dat door de kou dit soort dingen kunnen gebeuren, dat je dat bij dingen als mok met dit weer vaker ziet.
Bloed stroomt slechter en bij beweging word het dan dikker...........maar nu sprak ik een andere assistent DA en die zei dat we er beter maandag naar konden kijken om iets anders uit te sluiten en te kijken hoe we ervoor staan en tot die tijd moet hij helemaal op rust.

Wie herkent dit en kan we wat meer vertellen?
Hij loopt geen pas kreupel, en sóchtends ziet het been er super uit, en bij weinig tot geen beweging ziet het er in de avond ook goed uit.
Dus alleen bij beweging word het weer dikker, de kogel en de ruimte tussen het been en de pees naar boven toe.

Woody2015

Re: Peesblessuure of niet? of toch door de mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:52

Ik ben net nog even bij hem gaan kijken.
Het was niet erger maar juist weer een beetje minder.
De verdikking is zowiezo maar heel minimaal.
Ik ga hem vanaf vanavond in de transportbeschermer zetten bij dat been en kijken of het dan beter word, hopenlijk komt de doorbloeding dan beter op gang en bevorderd dat de genezing of een eventuele onsteking.

Naar mijn idee is het toch eerder iets van mok, want bij een peesblessuure kan het toch niet zo snel wisselen van dikker naar dunner been?

Als het been weer dun is voelen de pezen ook super droog en hard aan?

lenaatje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:17

ik denk ook dat het mok is. bij een pees blesure blijft het meestal dik.
afwachten wat de dierenarts zegt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 09:16

Ja het is zo appard, ik kwam gisteravond op stal om hem dus de trasportbeschermer om te doen tegen de kou en er was weer helemaal niks te zien.

Dat past toch helemaal niet bij een peesblessuure?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:29

Transportbeschermer omdoen???? Dat lijkt me niet verstandig en zou ik eerst met DA overleggen.
Verdikking kan van de mok, bv bij een einschuss. Hou in de gaten dat het niet ineens heel dik wordt, en anders morgen afwachten Knipoog

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:36

maar hoe is het nu met de mok dan?? is dat nu weg of zit er nog wat?? met een peesblessure zijn er heel veel verschillende varianten....als de da toch komt kan hij het been toch even scannen? de meeste da 's hebben wel een scanapparaat, en heel duur is dat niet, dan weet je tenminste zeker dat het wel of geen peesblesuure is. het is heel belangrijk dat een peesblessure goed word behandeld, anders is de kans op 100 %genezing niet groot

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:54

Nou de transport beschermer is me door de DA aangeraden, in eerste instantie spraken ze over bandages maar aangezien het om de kootholte gaat was dat wat lastig Knipoog en was het gevaar van schuren erg groot.
Ik moest het proberen warm te houden want door de kou werd alles onderdrukt en dus ook genezing.
Ik moet morgenvrieg terug bellen en zal dan direct om de scan vragen, hij loopt wel geen pas kreupel.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:33

O.k., ik had er nog nooit van gehoord, verbinden bij mok.

Bij peesblessure hoeven ze maar weinig tot niets te laten zien, maar ik zou me niet al te druk maken Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 09:15

Nou de DA meent dus echt dat het door de mok komt.
Antibiotica blijven geven en even afwachten of het rustiger word.
Het been is ook niet echt ingebonden he Knipoog maar word gewoon warm gehoudenm op deze manier.
Hier bij ons in Limburg is het de laatste dagen wel tot min20 geweest en dat is natuurlijk niet echt positief voor een onsteking, vandaar warm houden.
Ga zo weer naar hem toen, ben benieuwd hoe het eruit ziet.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:00

Nou gelukkig was het net 5 graden boven 0, ik zit in ZO Brabant Knipoog
Tja mok kan lelijke ontstekingen opleveren, mijn oude merrie heeft een einschuss gehad ooit, niet leuk.
Hoop dat het snel beter gaat Knipoog

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:10

Het kan ook bloedvergiftiging zijn of worden, als er vuil in de wond komt kan dit gaan ontsteken. Hierdoor wordt ook het been warm en heel dik. Verder zou ik op de wond groene klei doen, dit hoed de wond schoon maar het geneest denk ik beter.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:11

Dat is toch een einschuss, of ben ik nou gek...

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:17

Bloedvergiftiging = einschuss; in iets minder ernstige vorm kun je spreken van vaatreactie, komt vaak voor als er infectie in het losmazige weefsel onder de huid (subcutaan) komt. Dit zien we bij mok maar ook bij verwondingen(ook als deze niet zichtbaar zijn bv een doorn), of een hoefinfectie (dan wel duidelijk kreupel).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 08:21

Er zit geen wond meer, die is compleet genezen, mooi roos velletje.
Verder heeft de DA gezegd dat het nog een reactie kan zijn op de mok, bioj beweging of warmte komt de bloedsomloop op gang en komen onstekingen naar boven, dioor de extreme kou van de afgelopen dagen werd dat onderdrukt en vandaar de warmte behandeling.

Voor een eventuele onsteking krijgt hij nog steeds antibiotica, dus als die er zit dan word die behandeld.
Verder loopt hij nog steeds niet kreupel hoor, ben benieuwd hoe het er straks uitziet.
Hij moest nu gewoon de wei op, beweging bevorderd de bloedsomloop en dat was beter en aangezien de mok dicht is kon het water niet direct heel veel kwaad zolang ik het maar goed schoon en droog maak en er voor de wei en sávonds in de stal de zalf op doe.
Behandel het nu mee TEATREEZALF, deze haalt ook eventueele onstekingen eruit zzeggen ze, tja baadt het niet schaadt het niet en heb er veel goede dingen over gelezen.

Nog even over dat dikke been, ik denk dat sommige het te heftig zien.
Het ben is in zijn algeheel niet dik, het is puur een hele lichtelijk overvulling van de koot en peesholte, onderin de koot is het ook nog ietsje warmer en daar komt het vocht dus vanuit!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:19

Ik ben dus net terug van stal. en het is nog hetzelfde.
Doordat ik het warm heb gehouden is er dezelfde reactie als die hij had naar beweging, iets overvulde kogel en naar boven de pees, zo daartusse.
Het is maar heel minimaal, denk toch dat er iets van een achtergebleven onsteking zit, word het niet beter dan bel ik de DA weer op, zit me niet echt lekker.
Beschermer heb ik er nuafgehaald aangezien het hier nu toch echt zo rond de 5 graden is ;)