Veeartsen en de farmaceutische industrie. Hoe onafhankelijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Veeartsen en de farmaceutische industrie. Hoe onafhankelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 21:05

Bij ons op stal worden alle paarden centraal gelijktijdig ontwormd volgens een schema, opgesteld door veearts H.C. uit het hier dichtbij gelegen dorpje Z. ’s Zomers ontwormen we met ivermectine, in het najaar tegen horzellarven en lintworm en in de winter met moxidectine tegen bloedwormen.

Vorig jaar hebben we voor het eerst gecombineerd ontwormd tegen lintworm en bloedworm met het middel Equest Pramox van de fabrikant Fort Dodge. Alle paarden op stal vonden het vreselijk vies en gingen collectief in hongerstaking. Nou kan ik daar nog prima mee leven, als ze ècht honger krijgen gaan ze heus wel weer vreten. Maar vooral de oudere/zwakkere paarden leken er een paar dagen echt even een beetje wappie van te zijn.

Of dat echt zo was of alleen maar zo leek wil ik hier even in het midden laten, het doet namelijk voor dit topic verder niet ter zake. De verdenking alleen, was voor ons voldoende reden om dit jaar dit middel niet meer te willen gebruiken, maar in plaats daarvan met “gewone” Equest apart tegen bloedworm te willen ontwormen en bestrijding van eventuele lintworm te willen combineren met het “gewone” ontwormen dmv. het toedienen van EquiMax.

Maar wat schetst mijn verbazing? Het stalgenootje dat de wormenkuren altijd haalt bij deze paardendokter, komt tegen onze uitdrukkelijke instructie in doodleuk met een bijna volle doos Pramox aanzetten, die ze zich met het nodige verbale geweld van de zijde van veearts in kwestie – die hier in de buurt toch al niet heel goed bekend staat, wegens zijn nogal aan de oppervlakte liggende gebrek aan empatische vermogens – tegen wil en dank door de strot had laten duwen.

Dus wij haar per kerende post retour gestuurd, om ze om te ruilen voor gewone Equest. Komt ze onverrichter zake weer terug op stal: “Hij wil ze niet terugnemen, omdat de doos aangebroken is”. PARDON??? WE HADDEN DIE DOOS EXACT ZO GEKREGEN!!!!

Omdat wij de Pramox pertintent níet wilden geven, is er na het nodige heen en weer gepraat besloten om voor een aantal paarden, waaronder die van ons, alsnog “gewone” Equest te gaan halen bij de dierenkliniek waar onze paarden “patiënt” zijn. Ik moest er toch zijn, om een paard van een stalgenootje dat er voor onderzoek een nachtje had gestaan op te halen, dus dat zou aan één moeite door gaan, dacht ik.

Niet dus, want ook “onze” kliniek bleek de “gewone” Equest niet op voorraad te hebben. En nu komen we er: de reden dat ze die niet op voorraad hadden, bleek gelegen in het feit dat ze op de Equest Pramox zoveel korting krijgen van de fabrikant, dat ze die goedkoper kunnen inkopen dan de gewone Equest, maar deze uiteraard wel voor de volle mep op de rekening zetten.

Gelukkig bleek onze eigen kliniek wel bereid om op ons speciale verzoek de gewone Equest voor ons te bestellen en naar verwachting komt die medio komende week binnen.

Wat mij in hoge mate niet lekker zit, is dat er net dit jaar wetgeving van kracht is geworden die veroorzaakt heeft dat ik voortaan van veeartsen afhankelijk ben om aan mijn wormenkuren te komen en dat nu binnen een half jaar al blijkt dat de farmaceutische industrie diezelfde veeartsten, dmv. het geven van fikse kortingen op inkoopprijzen, als het ware omkoopt om hun produkten te pushen.

En dan moet ik er nog op vertrouwen, dat zij bij het samenstellen van een ontwormingsschema - of het toedienen van om het even welke andere medicatie dan ook – uitsluitend mijn belang cq. dat van mijn paarden in het oog houden en niet stiekum ook een beetje aan hun portemonnaie denken?

Ik ben reuze benieuwd naar jullie mening en ervaringen ….

Cassagrande

Re: Veeartsen en de farmaceutische industrie. Hoe onafhankelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:15

Zo dat klinkt nogal heftig. We hebben er hier nog geen last van moet ik zeggen. Je hebt bij de DA keuze uit 3 soorten waaronder ook de gewone Equest.

Maar als ik jouw verhaal zo lees zou ik me idd ook zorgen gaan maken over de medicatie.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:04

Ik ben ook wel benieuwd wat de regelgeving hierover zegt. In de humane medische wereld mag dit totaal niet!
Zelf zou ik het middel ook niet nogmaals willen gebruiken. (Wat is erger het middel of de kwaal?)

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:12

dat gaat niet alleen bij ontwormmiddelen zo hoor. Ook de keus in vaccinatiemiddelen en het advies over vaccinatiefrequentie ligt aan de verstandhouding DA >fabrikant cq vertegenwoordiger. Of welke voeding ze adviseren ....

Netwerken heet dat toch.

Inmiddels zijn er wel weer mazen in de wet gevonden en kun je makkelijker voor je eigen merk kiezen? Of laat gewoon mest onderzoeken en koop dan specifiek op het paard toegepast in. Bij http://www.wormbestrijding.nl kan dit bijvoorbeeld