Maar goed, hier dus mijn vraag opnieuw.
Mijn hafliger heeft mok gekregen door een wondje....dat is vorige week dinsdag met rijden geirriteerd geraakt door de sok van de hoefschoen, ik meende dat het al beterder was dan in werkelijkheid
Ik heb het erna gewoon goed schoon gemaakt en Wodan op de wei gezet.
Woensdag kwam ik daar en ja hoor, harstikke kreupel aan dat been, dikker en etterig, dus onstoken.
Heb het wederom ontsmet met betadine scrub, SudoCreme erop en CoolGel tegen het dikke warme been.
Dag erna (donderdag) was het al beter en vrijdag nog hetzelfde, kreupel, wat warmer en iets dikker, heb er steeds 3x per dag de zalf opgesmeerd.
Toen de DA gebeld met mijn verhaal, kreeg antibiotica poeder voor onder het voer en zakjes BUD (equi pijnstiller) voor 4 dagen.
Inmiddels zijn de zakjes op, Maandag was de laatste, en de antibiotica krijgt hij nog steeds.
Al met al werd zijn been dunner, niet meer warm en hij liep niet meer kreupel, nu heeft het gesneeuwd en heeft hij daar een dag in gestaan en toen was het been weer dikker en warmer.
Dus besloten dat ze niet meer op de wei mochten maar alleen op de kleine uitloopt van de stal.
Nu heeft hij daar gisteren een beetje te heftig gespeeld met mijn andere paard en nu kwam ik gister avond op stal en er zat weer wat vocht op de kogel en de peesschede......
Wie herkent dit?
Kan dit door de mok komen?
Hij loopt niet meer kreupel, maar zou de wond geirriteerd kunnen raken door die overmatige beweging door het schoppen en spelen?
hij krijgt nog antibiotica en ik ga zometeen weer kijken of het na een nacht rust in de box weer dun is.
De wond in de kootholte ziet er overigens wel ok uit, nog 2 kleine korstjens maar niks geks, mooi roos.
Verder smeer ik ook nog 2 x per dag de SudoCreme erop, dat was volgens de DA ook goed.
De mok die hij heeft is niet ernstig, niet zoals je hier op sommige foto's in het Centraal Topic terug ziet.
Het is mok in de kootholte linksvoor, niet over het hele been.
Ik heb de sokken al afgeknipt zodat het beter droog blijft.
En hoe zit het met beweging?
Ik krijg zoveel tegenstrijdige dingen te horen, de een zegt gewoon bewegen als ze niet kreupel zijn terwijl de ander zegt nee......gewoon in de wei laten lopen en laten rusten tot het compleet stabiel (rustig) is.
Hier in Limburg ligt gigantisch veel sneeuw, dus echt rijden of longeren gaat niet, wel dacht ik van het weekend te gaan wandelen aan de hand aangezien hij echt last begint te krijgen van teveel energie.