Extra bot in nek en Kissing-Spines. Pijn of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trappetonie

Extra bot in nek en Kissing-Spines. Pijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:47

Beste mensen.

Zie bijgaande foto's van onze pony:

hier een foto van de nek:
Afbeelding

Hier een foto van de rug:
Afbeelding

Volgens de dierenarts heeft ons paard met dat extra stuk bot in zijn nek veel pijn bij het aan de teugel lopen en ook de Kissing Spines geven veel pijn bij het rijden. Ze gaat steeds vaker steigeren en ze is ook rechtsvoor en links achter kreupel (Daar ginen we voor naar de dierenarts), wat zeer waarschijnlijk vanuit haar rug komt.

De pony is nu volgens de dierenarts 100% ongeschikt als rijpony.

Voor we onomkeerbare beslissingen nemen Huilen , wil ik graag wat meningen van anderen die naar de foto's kijken. Ik wil gewoon zeker weten dat er niets meer aan te doen is.

Groet van Trappetonie...

opala

Re: Extra bot in nek en Kissing-Spines. Pijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:16

Voor een second opinion zou ik dan de foto's door een andere paardenarts laten beoordelen. Wij leken zijn niet in staat om een X-foto te beoordelen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:23

Je kan idd sowieso een second opinion vragen.

Maar als ik die wervels op de onderste foto zie denk ik idd dat je pony heel veel pijn kan hebben tijdens het rijden.
Waar zit de kissing spines?

Als de wervels echt aan elkaar zijn gegroeid kan het meevallen maar ik zie er nog wel een streepje tussen en als die elkaar raken voelt dat als stroomstoten.
Je paard geeft zelf al aan dat het zeer doet (stijgeren, kreupel) dus vertrouw maar op je paard dat het zeer doet.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:10

@ Trappetonie Ik heb je een PM gestuurd

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:36

Aan röntgenfoto's an sich kun je nooit aflezen of een paard pijn heeft of niet. Het komt namelijk voor dat er afwijkingen te zien zijn terwijl het dier totaal geen pijn heeft.

Wat van belang is, is dat het dier een klacht heeft en je (in dit geval) door middel van röntgenfoto's probeert te zoeken waar het probleem zit.

Het lijkt me dat jij zelf het beste kunt beoordelen of je paard pijn heeft (en dan lijken de röntgenfoto's de oorzaak aan te geven). Maar zo te lezen vind je het zelf wel duidelijk dat je paard behoorlijk pijn heeft en heb je (zeer begrijpelijk) vooral moeite met de uitspraak van de DA dat je paard ongeschikt is om nog op te rijden.

Misschien kun je bij mensen die ervaring hebben met KS eens vragen of zij een dierenarts weten die veel paarden met KS heeft begeleid? Die kan jou denk ik een beter onderbouwd antwoord geven op de vraag of je paard nog zonder pijn kan leven/onder de man lopen. Ik zou er zelf ook verschrikkelijk veel moeite mee hebben en echt van iemand met zoveel mogelijk kennis en ervaring op dit gebied willen weten of er nog iets mogelijk is.

Ik wens je veel sterkte bij je beslissing.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:27

Ik heb er ook me te maken gehad en er is vaak best wat aan KS te doen.
Het ligt er alleen aan waar het zit en hoe erg dus ik wil je geen hoop geven.
Waar kom je vandaan? Ik weet in omg Utrecht wel een goede DA die er ervaring mee heeft en ook aquatraining etc doet

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:10

Sommige paarden kunnen met veel geduld en de juiste training en behandeling nog leven met KS, maar ik denk dat de botwoekeringen in de nek tot meer problemen kunnen leiden. Als de botwoekeringen leiden tot minder beweeglijkheid zal elke beweging die je vraagt waarschijnlijk pijn doen. Dus zodra je een teugelhulp geeft, maar waarschijnlijk ook tijdens het leiden vanaf de grond of als hij per ongeluk eens aan het halstertouw rukt. Vraag je dierenarts anders om een duidelijke uitleg over de gevolgen van zijn bevindingen, hij zal je vast wel kunnen vertellen wanneer en waarom het pijnlijk is. De gemiddelde paardenliefhebber of instructeur o.i.d. zal hier niet voldoende over kunnen zeggen denk ik.
Sterkte!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:18

Over de eerste foto kan ik niets zeggen.
Over de tweede in zoverre dat ik die kan vergelijken met de rontgen foto die ik heb van mijn paard die ook KS heeft.
op de foto van mij zie je de doornuitsteeksels nog veel dichter tegen elkaar aan komen dan op de foto van jou pony.
Ik denk dus dat je in dit geval de KS door rijtechnisch hier mee aan de gang te gaan nog heel veel kunt doen.
Als advies kan ik je geven om eens contact op te nemen met Jarco Dun.
http://www.nh.cybercomm.nl/dun.htm
Hij heeft mij na de diagnose begeleid en weet zeer goed wat je wel of niet moet doen.
Helaas heb ik er niet het gewenste resultaat mee kunnen boeken omdat Onassa ook heel erg headshaker is en daarom steeds haar rug weer weg trekt.
Het is zaak om je pony zo laag mogelijk te trainen zodat hij/zij betere bespiering krijgt en dan kunnen ze met KS nog een heel eind mee hoor.
Mocht je nog vragen hebben, dan kan je me altijd een pb sturen.
Heel veel succes ermee.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:19

Onassa schreef:
Ik denk dus dat je in dit geval de KS door rijtechnisch hier mee aan de gang te gaan nog heel veel kunt doen.
Het is zaak om je pony zo laag mogelijk te trainen zodat hij/zij betere bespiering krijgt en dan kunnen ze met KS nog een heel eind mee hoor.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Hoe ver de wervels uit elkaar liggen zegt niks over het kunnen trainen ervan.
Het ligt er heel erg aan wáár het zit en zelfs hoe je paard al loopt.
Bij mijn paard zou het in de schoft zitten en daar kon je niks aan doen.
Laag trainen heeft niet altijd nut.

Vaak is het zo dat paarden idd hun rug weg drukken en dat door laag te trainen zij meer ruimte tussen de wervels krijgen.
Ook kan je door aqua training zorgen dat het paard zijn buikspieren leert spannen, dat zijn de spieren die de ruiter moeten dragen om de rug te kunnen ontlasten. (kortom, er zijn wel evt mogelijkheden)

In mijn geval zou het in de schoft zitten, waar je zadel zit en dus altijd druk krijgt, verder spande zij haar buikspier goed aan en kon zowel de da als de fysio én de second opinions van een andere da en fysio er niets meer aan doen.

Dit zeg ik niet zodat je alle hoop verliest want ik kan over jou paard niks zeggen aangezien ik niet weet waar het zit en je hele paard niet ken en daarbuiten ook geen da ben Knipoog
Maar hou er rekening mee dat er idd miss niks aan te doen is.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:28

Succubi: bij mijn paard zit de KS ook in de schoft, 5 wervels.
We rijden al weer meer dan 3 jaar....dressuur, springen, cross.
Ook al zit het bij de schoft wil niet altijd zeggen dat rijden niet meer kan.

Ik zou me in geval van TS eerder zorgen maken over zijn nek. Maar goed ik ben geen DA dus kan niet zeggen wat de mogelijkheden zijn. Zou een second opinion vragen bij een andere DA.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:37

Dat bedoelde ik ook te zeggen SisLeone, dat elk paard anders is qua bouw en qua kunnen.
En een schoft heeft meerdere wervels, het ligt er ook aan welke het is en in welke mate en hoe het paard dat compenseert etc.
Daar kan ik vanaf hier echt niks over zeggen.
(wel super dat je weer op je paard alles kan doen!)

Ik raad ook een second opinion aan en van beide arsten gedetaileerd vragen waar het zit, wat er evt aan gedaan kan worden.
Kan er niks aan gedaan worden, wat kan je dan nog wel met het paard?