wel of geen worm pasta geven???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annemariej

wel of geen worm pasta geven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 20:34

hoi ik heb een vraagje
mijn pony staat op een stal waar van de eigenaaresse van de boerderij zelf dieren arts is.
er staan daar 3 ponys op stal waar van mijn pony 1 is.
ze komen overdag ongeveer 11 uur in het weiland en gaan voor het donker weer naar binnen.
ze wisselen om de week van stuk weiland.
de grote van 1 weiland is ongeveer 90 meter bij 180 meter.
nu is mijn vraag moet je wel een worm pasta geven aan je pony?
wie doet dat wel en wie doet dat niet???
ik zelf doe het niet want dat hoefde niet volgends de eigenaaresse (die is dus dieren arts)
mijn mijn vraagje is dus moet het eigelijk wel??? of maakt het niet uit???

ellepel

Re: wel of geen worm pasta geven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 06:22

en waarom hoefde dat volgens de dierenarts niet dan?
weet je dat ook?

beter wel ontwormen en/of de mest laten onderzoeken of er ook wormeitjes iniztten.
paarden kunnen best ziek wordn als ze veel wormen hebben,dus beter van wel

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 07:00

Vreemd dat een dierenarts geen voorstander van een wormenkuur is zij maakt ook de (ernstige) nadelen mee indien een paard niet correct ontwormt is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 07:06

Heeft de dierenarts niet gzegd dat je beter een mestonderzoek kunt laten doen in plaats van preventief ontwormen? Mijn veearts is namelijk ook niet voor preventief ontwormen, maar wel voor mestonderzoek en op basis daarvan ontwormen.
Heb je haar wel juist begrijpen? Juist bij paarden die lekker van weiland wisselen is het van belang dat er gekeken word of ze wormen hebben.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 07:11

Vind het idd ook beter om geregeld te ontwormen, elke 6 weken is in dit geval misschien niet nodig. Ook al komen ze niet in aanraking met (mest van) andere paarden, ze kunnen toch een wormbesmetting oplopen via mest van andere dieren (hond, konijn, vogel) in het land. Elke week van weiland verwisselen is prima maar dan moet wel de mest op het 'oude' stuk verwijderd worden.
(

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 07:14

Ontwormen dan wel mestonderzoek moet altijd Lachen. Ik denk dat jullie ergens een miscommunicatie hebben gehad dan, misschien heeft ze iets gezegd van 'maak je daar maar niet druk om'. En neemt ze ondertussen regelmatig een mestonderzoekje?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 07:16

Het probleem van op de gok ontwormen is echter dat je nooit zeker weet of dat je het juiste middel hebt voor de eventueel aanwezige wormen. Kun je met een breedspectrum aan de slag gaan, maar die zijn en idioot duur, en er zijn maar twee soorten breedspectrum. Niet ideaal.
Een wormpasta werkt in feite om wormen te bestrijden, meer dan dat eht preventief werkt.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 08:40

ik zal het nog eens na vragen want ik dacht eerst ook altijd dat het wel moest.
maar haar 2 paardjes krijgen het ook niet, maar mischien laat ze de mest wel controleeren dat weet ik niet dat zal ik even vragen. bedankt voor de reacties;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:13

Hoeveel weilanden zijn er om af te wisselen? Oftewel, na hoeveel tijd komen ze weer op hetzelfde weiland terecht?
Het kan nl best, dat als de tussenpoze groot genoeg is voor ze weer op een eerder weiland komt, dat er niet ontwormd hoeft te worden.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:11

Wij doen ook gewoon regelmatig ontwormen!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 11:48

Marije_jiplover schreef:
Hoeveel weilanden zijn er om af te wisselen? Oftewel, na hoeveel tijd komen ze weer op hetzelfde weiland terecht?
Het kan nl best, dat als de tussenpoze groot genoeg is voor ze weer op een eerder weiland komt, dat er niet ontwormd hoeft te worden.

heey mijn pony komt samen met 2 andere ponys om de 3 weken op een ander stuk van ongeveer 100 meter bij 120 meter en dan hebben we 4 weilanden waar ze dan om de 3 weken in staan hoef ik dan niet te ontwormen??? Cool

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:53

Wij ontwormen hier altijd heel consequent het hele jaar door. Terwijl ik ook nog iedere dag de mest uit de bak (= ook hun uitloop) en uit het weiland haal.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:43

ik zou het wel doen!

wij mesten elke dag de wei helemaal schoon de stal elke dag schoon en mijn pony heeft afgelopen zondag een Equimax wormenkuur gehad tegen lintworm
en ze heeft zich 24 uur helemaal leeg gescheten,en er kwamen 2 kopstukken van de lintworm mee.
bij de volgende ontworming in maart moet er eerst mest onderzoek gedaan worden en ik hoor dan welke kuur ik moet geven.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:05

Er zijn al heel erg veel topics geweest over hoe en wanneer te ontwormen en waarom. Als je de zoekfunctie gebruikt, dan kom je er al een aantal tegen. Hier komt een slotje op. Succes.