Ouder paard helpen met verharen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Ouder paard helpen met verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 18:23

Mijn paard begint wat ouder te worden. Niet dat ze stokoud is. Ze kraakt een beetje, hoest zo af en toe en is wat stijver dan een aantal jaar terug. Niet dramatisch allemaal maar de eerste tekenen zijn er zeg maar.

Nou zat ik mij vandaag af te vragen. Ze is inmiddels aan het verharen en ik hoor weleens dat je een paard kan helpen om het makkelijker te maken. Is dit zinvol? Normaal sta ik er niet bij stil, is de natuur, maar misschien omdat ze ouder wordt kan ik een handje helpen. Van binnenuit met het 1 of ander. Of is dat gewoon onzin en moet ik het haar net als al die andere jaren lekker zelf laten doen (en extra borstelen Lachen )?

Heeft iemand een zinnig, liefst onderbouwd, antwoord hierop?

geerke

Re: Ouder paard helpen met verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:26

extra borstelen en ik geef altijd wat lijnzaad door het voer...gekookt...hoe oud is oud?
Een van mijn paarden is 20 en komt eigenlijk nog steeds zonder problemen door zijn winter/zomerhaar heen....gelukkig...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:35

wat voer je nu allemaal?
ik denk het beste om een paard te helpen verharen is zorgen dat het met de voeding goed zit.
zorg dat je dier alles binnenkrijgt wat het binnen moet krijgen en dan ben je al een heel eind op weg.
voor oudere paarden zijn ook wel speciale vitamine supplementen te krijgen omdat ze net een wat andere behoefte hebben.

scheelt als paarden lekker gelegenheid hebben om te rollen, dan gaan er al een hoop haren uit.
borstelen werkt ook altijd wel goed is tevens goed voor de bloedsomloop

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:48

@ Geerke, je geeft lijnzaadolie. Als extra om het verharen te vermakkelen of voor andere dingen? Want als je het geeft om het verharen dan begrijp ik waarom je paard nooit last heeft Lachen

Ik geloof trouwens niet dat mn paard al last heeft van het verharen. Maar ik dacht misschien kan ik alvast helpen. Maar eigenlijk leid ik uit beide berichtjes dat zolang ze nergens last niks extra's doen.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:53

Ik gaf mijn pony net voor het verharen een vitamine spuit en gaf lijnzaad olie. De pony kwam iets makkelijker door het verharen heen (ze had ook wel een lichte vorm van cushing)

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:10

Wat ik deed bij mijn pony was als hij erg ging verharen hem extra borstelen.Dan begon ik met een zweetmes (met die kleine tandjes) want daar krijg je veel haren mee uit en daarna met gewone borstels.
En iedere maand met een R erin kreeg hij een vitamine spuit om iets extra's te geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:23

Sleeper schreef:
@ Geerke, je geeft lijnzaadolie. Als extra om het verharen te vermakkelen of voor andere dingen? Want als je het geeft om het verharen dan begrijp ik waarom je paard nooit last heeft Lachen

Ik geloof trouwens niet dat mn paard al last heeft van het verharen. Maar ik dacht misschien kan ik alvast helpen. Maar eigenlijk leid ik uit beide berichtjes dat zolang ze nergens last niks extra's doen.

ik geef gekookt lijnzaad om het verharen te vergemakkelijken...en ze gaan er ook van glanzen
nou ja...dat deden ze al vanwege de zonnebloemolie die ze krijgen dagelijks.
Vitamine E zit daar in.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:32

Geef ook vers gekookt lijnzaad en vind dit het beste werken.

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:36

zeewier wil ook goed helpen
om sneller door de verharing te komen