pijnlijke hoeven door vorst?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam

pijnlijke hoeven door vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 11:14

Misschien dat iemand dit herkent?

Ons shetje heeft elk jaar bij vorst, dus als de grond echt bevroren is, last van pijnlijke hoefjes. Ze loopt dan in de paddock, waar de grond vrij onregelmatig is, heel moeilijk. Niet kreupel, maar ze loopt heel stram en langzaam stapje voor stapje. Op het fietspad gaat het al wat beter, maar loopt ze ook langzamer dan normaal. En in het gras gaat het eigenlijk prima, dan stapt ze vrolijk door en wil ze ook draven.

Zo gauw het niet meer vriest en de grond ontdooit is, loopt ze weer prima. Dan kunnen we ook gewoon draven op het fietspad zonder problemen.

Ze loopt blootvoets en staat mooi op haar hoefjes. Aan de onderkant van de hoeven is ook niets te zien, alles is zoals het is wanneer ze goed loopt. Daarnaast eet ze goed en heeft ze geen verhoging. Ze kijkt helder en is verder vrolijk in de omgang.

Kan het door de kou komen dat ze pijnlijke hoeven heeft? En wat zouden we kunnen doen om dit te verzachten? Binnenzetten is overigens geen optie voor mij. Zo gauw de deur 's ochtends opengaat, wil ze ook naar buiten. En ondanks het moeilijke lopen, loopt ze de hele paddock door (haar eigen keuze).

Iriscope

Re: pijnlijke hoeven door vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:16

Ik denk dat ze gewoon wat stijfjes is van de kou en dan nog een harde ongelijke bodem, daar loop jij ook moeilijker op toch?

Incaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:23

Oh, lastig probleem. Ik herken het wel. Mijn oude paard had dit op een gegeven moment ook op een ongelijke bevroren ondergrond. Volgens de veearts was de hoefzool gekneusd. Dit heb ik toen opgelost door hem niet meer in het bevroren land te laten lopen, maar op een gedeelte met een vlakkere ondergrond, waardoor de scherpe stukken niet meer in zijn zolen prikten.
Toen de grond weer zacht was liep hij weer goed.

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:24

misschien gevoelige voetjes of ooit een keer een nare ervaring gehad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:55

MD-->BEH

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:58

raimundo schreef:
misschien gevoelige voetjes of ooit een keer een nare ervaring gehad.

Mijn pony heeft op dit moment ook wat gevoeligere voetjes, vooral bij het uitkrabben.
Ik denk zelf dat het door de kou kan komen, maar TS heb je er al eens een dierenarts naar laten kijken voor de zekerheid als je twijfelt?

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:19

wat zeg je hoefsmid ervan?

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 13:02

Ik ben nog niet bij de hoefsmid geweest met haar. Het is ook nog maar een paar dagen dat het zichtbaar is. Ik zal hem bellen hierover.

Ik zat zelf te denken aan hoefschoentjes voor deze periode. Maar het aanmeten lijkt me echt een verschikking voor deze pony. Ze heeft het niet op mannen (zeker niet op grote mannen, zoals haar vorige eigenaar) en al helemaal niet op enge dingen Lachen. Zelf kunnen we alles met dit diertje, maar bij een vreemde is er alleen maar paniek. Ook al komt die bij ons thuis, zoals de smid en de tandarts.

Incaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:52

Als ze bestaan zo klein kun je het proberen natuurlijk. Hoewel een hoefschoen volgens mij ook weer niet bedoeld is om 24 uur om te houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:29

Heeft het niet ook te maken met de slimheid van je pony? vriezen=alles hard en kan ook glad zijn. Misschien gewoon voorzichtig. Die van mij zijn dat nu allemaal ook. Sommige gaan beter lopen als ze merken dat de weg niet glad is. Andere blijven voorzichtig.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 11:23

De pony staat 's nachts op stal, de hoefschoentjes zouden alleen voor overdag zijn. Ik ben alleen bang dat de standaard maten niet passen, ze heeft echt hele kleine hoefjes. En dat aanmeten zie ik niet zitten, ze kan nogal heftig zijn bij vreemden Lachen.

Goeie opmerking lailapri! Ze is inderdaad erg slim, nieuwe zaken heeft ze altijd zo door. Mijn paard en de andere shet zijn inderdaad ook voorzichtig buiten, maar die lopen niet stram. Vandaard dat ik toch denk dat ze last heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:04

misschien iets van atrose, spat, etc dan kunnen ze ook stijver worden?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:27

en hoe loopt je pony over grind?

ik denk dat ze een gevoelige zool heeft(ondiepe zool),dus onregelmatige bodem geeft druk in de zool.
ik heb ook 2 ponys die dat doen,ze lopen dan ectt op ''eieren''.
op recte bodems,hard of zacht,niets aan de hand

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:39

indd ik denk dat het gewoon komt door de ongelijke bodem
mijn ruin loopt nu ook op eieren buiten

en staat dagelijks te popelen om eruit te kunnen

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 14:01

Een update: de pony loopt weer helemaal goed, ondanks de ongelijke bodem. Ze draaft zelfs weer uit zichzelf en is niet meer stram.

Het is waarschijnlijk een hoefkneuzing geweest, dat in een week hersteld is. Ik zit nu wel te denken aan hoefschoenen voor haar, zodat we dit kunnen voorkomen. En het is wel handig voor het mennen, als ze veel op het harde moet lopen.

Ik heb haar maten opgenomen en haar hoefjes zijn 8 cm lang en 8,5 cm breed. Erg klein Lachen en breder dan lang. De beste schoen lijkt mij de easy care bare. Ook al zijn deze schoenen gemaakt voor voeten die langer zijn dan breed. Wie heeft ervaring met specifiek deze schoen (negatief dan wel positief)?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:32

Je paard heeft waarschijnlijk altijd al ietwat pijnlijke hoeven die niet optimaal gezond zijn, maar nu pas komt het aan het licht.

Onze paarden hebben geen enkele moeite met de hobbelige ondergrond, natuurlijk lopen ze over de bevroren plassen wel voorzichtiger omdat ze anders uitglijden Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:13

Mijn haflinger liep gister ook niet lekker, ik vermoed ook lichte zoolkneusingen.
De paddock is alleen maar hard en bewegen doen ze amper dus weinig doorbloeding.
Gelukkig gaat het morgen dooien.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 14:31

Ja, gelukkig wel! Ik heb ook al een tijdje niet meer op mijn paard gereden, heb echt weer zin om met ze aan de slag te gaan.

Arabesk, het kan best zijn dat onze pony wat minder goede hoeven heeft. Ik heb mijn smid er overigens nog nooit over gehoord. Hij vindt dat ze mooie harde hoeven heeft en recht op haar beentjes staat. Omdat ze een stenen uitloop heeft voor de stal (en daarnaast nog een paddock van zand) houdt ze zelf de hoeven mooi op maat. De smid haalt er maar weinig vanaf, meestal doet hij er maar 1-2 keer per jaar echt wat aan.

Ik heb op de site van Easy Care gekeken en de maattabel ingevuld. Bij de maat van de pony (breedte 85 en lengte 80) raden ze alleen de easyboot pre 2005 aan, maat pony. Bij de andere schoenen zijn de hoeven te klein, in de lengte dan wel de breedte. Alleen zijn de easyboot pre 2005 niet meer te bestellen?

Ook andere merken zijn te groot voor haar. Dan toch maar een op maat gemaakte schoen van Smit uit Rijssen? Ook al denk ik dat het aanmeten een probleem gaat worden...

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:54

die van mij heeft dat ook:$

alleen die heeft nu een soort van rode vlekken naar het lope!!
iemand een idee wat het is?
instructiese zei dat het miss wel blauwe plekken waren maar een blauwe plek op een hoef?
en die blijft zo lang zitten?

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:02

mijn paardje loopt ook minder goed met de koude
al een geluk dat het nu weer gaat ontdooien!!