Weer zandkoliek. Hoe nu de winter(weide) door?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Truckster

Weer zandkoliek. Hoe nu de winter(weide) door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:39

Mijn paard voor de 2e keer zandkoliek gehad. Dit hoeft voor ons beide niet een 3e keer te gebeuren. Vandaar mijn hulpvraag aan jullie.
Ik heb een paard dat alleen maar aan eten denkt. Onbeperkt is geen optie,want ze houdt niet meer op. Momenteel staat ze (helaas) weer op stal. Maar ik wil haar overdag zo lang mogelijk buiten houden. Dit is alleen mogelijk als ik een oplossing voor haar "eetgedrag" vind. Ze heeft een klein stukje weide ter beschikking en tot nu toe gaat dat prima (lees: er staat nog gras en ze is nog niet aan de wortels toe). Het probleem komt straks als het gras op is. Ik heb al adviezen gekregen als: vol laten eten en dan pas naar buiten (ze is nooit vol.....). Of beperkte weidegang oftewel maar eventjes. Tja daar worden we allebei niet blij van.
Nu zat ik als laatste redmiddel te denken aan een graasmasker. Zou dat wat zijn? Wie van jullie heeft er ervaring mee of kent mensen die het gebruiken? Welke is het beste volgens de ervaringsdeskundigen? Heel belangrijke vraag: Kunnen ze er eigenlijk hooi mee eten? Das nl wel handig,het gras is straks op en een paard moet toch iets eten als ie overdag buitenstaat.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met zandetende paarden in de winter buiten houden en de ervaringen met graasmaskers

Ik hoor heeeeel graag jullie reacties (zodat ze weer lekker lang buiten kan staan!!)

Kendra

Re: Weer zandkoliek. Hoe nu de winter(weide) door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:40

Geef je ook ruwvoer buiten? Wij hebben onze paarden ook de hele dag buien op zo'n winterweide, maar omdat ze voldoende grofstengelige droge kuil krijgen laten ze het gras (zand) toch wel voor wat het is. Als je het voer verspreidt over de wei zijn ze er toch wel een tijdje mee bezig is mijn ervaring...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:46

mijn paard staat om gezondheidsredenen ook op een heel kaal landje...hij krijgt wel z'on 4x per dag hooi en s'avond op stal ook nog 3x....ik voer zemelen met wat olie erdoor...ik heb geen idee of het daardoor komt dat ik nog nooit zand of een andere soort koliek heb gehad...

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:51

ook al staat er nog gras,als ze even met hun hoef schrapen kunnen ze bij de worteltjes van het gras.Wij geven elke dag wat gekookte lijnzaad door hun eten,dat geeft een beschermlaagje in de darmen en helpt eventueel zand te verwijderen.En ze gaan er heel mooi van glimmen.groetjes...

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:54

Ik heb een jonge merrie die zeer ecxtreem gevoelig is voor hoefbevangenheid. De dierenarts zijn raad was haar op een afzonderlijk stukje weide te houden met geen of bepert gras, weides niet te strooien etc... maar je kan wel denken dat wanneer haar 3 vrienden op een andere weide staan ze door het dolle heen is met alle gevolgen van dien (uitbreken over de omheining springen...). Het kon zo niet verder ik keerde de rug en ze stond meteen lekker te grazen tussen de anderen met als gevolg weer bevangen.

Ik kwam toen de graasmaskers tegen en dacht dit is misschien een goede oplossing. Ik heb er dus eentje gekocht bij de paardendrogist. Toen ze het voor het eerst aan had deed ze wel wat raar en het was maar een raar zicht maar het heeft goed geholpen! tot op heden geen bevangen paard meer Pling

Ik kocht deze http://www.paardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=156&intSubgroepID=157&intProductID=35749 die kan je aandoen zonder halster, zit goed, heeft ze nog niet stuk gekregen en geen wonden van het dragen. Wat mij betreft een aanrader!

Ook wat olie bijvoeren en kruiden voor een gezionde darmflora zijn volgens mij een goed idee

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:55

Ik heb ook advies meegekregen van een flinke scheut sojaolie door het eten te gooien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:56

http://allstartraining.net/SandColic.htm
hier heb ik iets gevonden wat helpt tegen zandkoliek....het bestaat voor 15% uit bietenpulp(voer ik ook)en voor 15%uit zemelen...de rest is psylliumzaadjes....die schijnen het zand naar buiten te werken.
Misschien als je inderdaad zemelen met bietenpulp gaat voeren dat je het risico vermindert...je weet nooit...

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:10

Ik heb die van mij 's winters in een zandpaddock, omdat de ene 2 jaar terug een week in Utrecht heeft gestaan ivm. zandkoliek. Hij stond toen op een weiland met kort gras. Kreeg wel hooi bijgevoerd elke dag en stond 's nachts op stal. Maar evengoed dus teveel zand binnengekregen. En ik gaf hem toen al regelmatig gekookt lijnzaad en ook nog 1x per maand een kuur met sandclear! Hij eet geen zand op zich, maar dus met de worteltjes van het korte gras mee.
In de paddock voer ik hooi in speciekuipen en die staan op een rubberen mat, zodat het hooi niet in het zand ligt. De rubber mat heb ik bij Bos Rubber vandaan, in Schagerbrug (ff googlen). Nu de grond zo hard bevroren is staan ze niet in de paddock omdat het een grote gatenbende is en ik bang ben voor beenblessures op die ongelijke hobbels. Ze staan nu op een stukje weiland. Ik neem aan dat, als de grond stijf bevroren is, ze niet de worteltjes van het gras eruit kunnen trekken. Ik geef ze wel ook hooi bij en sowieso elke dag gekookt lijnzaad en sinds 2 weken ook diamond omega poeder van Pardoes Aurora. Ik hoop dat de vorst snel ophoudt, dan kunnen ze weer in de paddock. Vind dit toch een beetje eng. In Utrecht zeiden ze dat vooral gekookt lijnzaad erg goed werkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:16

Truckster schreef:
Mijn paard voor de 2e keer zandkoliek gehad. Dit hoeft voor ons beide niet een 3e keer te gebeuren. Vandaar mijn hulpvraag aan jullie.
Ik heb een paard dat alleen maar aan eten denkt. Onbeperkt is geen optie,want ze houdt niet meer op. Momenteel staat ze (helaas) weer op stal. Maar ik wil haar overdag zo lang mogelijk buiten houden. Dit is alleen mogelijk als ik een oplossing voor haar "eetgedrag" vind. Ze heeft een klein stukje weide ter beschikking en tot nu toe gaat dat prima (lees: er staat nog gras en ze is nog niet aan de wortels toe). Het probleem komt straks als het gras op is. Ik heb al adviezen gekregen als: vol laten eten en dan pas naar buiten (ze is nooit vol.....). Of beperkte weidegang oftewel maar eventjes. Tja daar worden we allebei niet blij van.
Nu zat ik als laatste redmiddel te denken aan een graasmasker. Zou dat wat zijn? Wie van jullie heeft er ervaring mee of kent mensen die het gebruiken? Welke is het beste volgens de ervaringsdeskundigen? Heel belangrijke vraag: Kunnen ze er eigenlijk hooi mee eten? Das nl wel handig,het gras is straks op en een paard moet toch iets eten als ie overdag buitenstaat.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met zandetende paarden in de winter buiten houden en de ervaringen met graasmaskers

Ik hoor heeeeel graag jullie reacties (zodat ze weer lekker lang buiten kan staan!!)

koop gewoon oud overjarig hooi??
ik snap het probleem eigenlijk niet zo.
gewoon ouder hooi kopen en daar kunnen ze echt de hele dag ongestoord van eten zonder dat ze daar dik van worden..

graasmasker vind ik echt rare dingen.
met een goed weidebeleid kan een paard toch gewoon de hele dag in gras lopen?
ik heb een pony doe groeit van lucht,maar die gaat gewoon achter de andere paarden aan.
dan staat er nog zat gras, word hij niet dik van en krijgt geen zand binnen.

zand word trouwens normaalk gesproken weer afgevoerd uit de darmen door gras of hooi he?
dus als dat er voldoende is zou dat eigenlijk er weer uit moeten komen.

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:40

Dat is wel zo, maar die van mij laat het hooi liggen als er ook gras te eten valt, hoe kort het ook is. Normaal gesproken (en als je geluk hebt) wordt het zand idd vanzelf afgevoerd, maar het kan ook in de loop van de tijd opbouwen, dan krijgen ze elke keer een beetje binnen en blijft het onderin de darmen liggen. Zo hoopt het zich op en kan verstoppingen veroorzaken (dat had de mijne).

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:51

Er zijn allerlei supplementen op de markt met psyliumzaadjes erin (onder andere Zandweg, ProHorse Zandvrij, Sandclear 99). Je kan die psyliumzaadjes volgens mij bij een natuurwinkel ook wel los kopen. Dat helpt goed. Het vormt een beetje een slijmbrij in de darmen waardoor het zand mee naar buiten genomen wordt.

Truckster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:28

Thanks voor het meedenken!!
@ellepel: Ik vind zelf een graasmasker ook een raar ding. Eigenlijk een verschrikkelijk ding. Maar wat nog erger is, is om voor de 2e keer mijn paard zo ziek te zien. Ik heb jouw reactie een paar keer gelezen en wist niet goed hoe ik er op moest reageren.
Nu lees ik de reactie van Joeyenboey en das precies wat ik eigenlijk bedoel!
Was het maar zo simpel dat ik er flink wat hooi neer kon leggen. Ze eet er gewoon omheen. De psylliumvezels ben ik al een aantal weken mee bezig en ze krijgt gekookt lijnzaad.
Er wordt aangewerkt om het zand eruit te krijgen.
Ik breek mijn hoofd nu alleen nog hoe ik haar buiten de stal kan voeren zonder dat ze zand binnen krijgt (tenminste zo weinig mogelijk). Zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe doen jullie dat? Of meer suggesties voor het buitenhouden zonder zandopname........

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:30

ze krijgen hier een scheutje zonnebloem olie door de musli (kan ook door biks)
daarna hebben ze het niet meer gehad! Knipoog

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:35

Een hooinet bestellen bij hooinet.nl is misschien een idee?? Ze doen langer met het hooi doordat ze het hooi er uit moeten trekken en ze krijgen geen zand binnen.

Verder inderdaad gekookt lijnzaad geven maar dat doe je al.

Ik ben het met je eens dat je beter een graaskorf op kan doen zodat je de risico's kan beperken ondanks dat het misschien een onding is. Beter dat dan weer zandkoliek!

Succes!

Truckster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 16:47

Ik zat net even te kijken op hun site. Heb jij zelf ervaring met zo'n hooinet? Kunnen ze daar niet in verstrikt raken met hun benen(ik heb een merrie met nogal lenige voorbenen)?
Afgezien van het feit dat ik een graasmasker een onding vind,vraag ik me af: kunnen ze daar wel hooi mee eten?

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:52

Ik heb inderdaad zo'n hooinet, ik vind het heel handig. De mazen zijn kleiner dan van een normaal hooinet dus verstrikt raken kan bijna niet, alleen als je paard ijzers heeft kan dit gebeuren.(Staat ook op de site geloof ik) Mijn paard staat samen met een shet en dat gaat heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:58

Je kan misschien hooi nemen wat idd heel grof is, dat dus langer in de darmen blijft, dat zachte dunne hooi is voor koeien.

Dan kan je elke dag een schepje sandclear van de paardendrogist geven. Weet je zeker dat het zandkoliek is? Is er ook een lading zand meegekomen toen de DA kwam met bv parafine? Ik weet van een DA assistente die bij operaties is geweest dat de darmen dan vol zaten met zand.

Ook weet ik van een pony waar de DA een paar keer is geweest omdat hij vaak koliekaanvallen had, dat de da dacht aan zandkoliek, later bleek het wormen te zijn, dier werd wel ontwormd, maar kennelijk bleven ze achter. Hij had bloedwormen en spoelwormen, dier zat helemaal vol, was zeker niet mager, had zeker geen dikke wormen buik en idd natuurlijk wel altijd maar eten en eten eten, logisch toch als de wormen meeeten?

Laat eens bloed trekken en een mest onderzoek doen.

Truckster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 17:13

Super om te horen dat het hooinet zo bevalt én dat de mazen inderdaad kleiner zijn.
@Russel: het is zeker zandkoliek.De DA heeft toen mest meegenomen en het bleek half zand half mest te zijn.Erg hè.
Het ergste vond ik nog dat ik het zelf zo nu en dan wel bekeek en ook om de zoveel weken mest liet onderzoeken bij de DA. Zo ook 4weken voordat ze zandkoliek kreeg (en het dus half zand half mest was!). Het zand kan behoorlijk lang blijven liggen in de darmen en de onderzochte mest kan dan een vertekend beeld geven.Het is maar net hoeveel zand er mee naar buiten komt.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:30

Mijn ruin trekt te hard aan het gras waardoor in de winter de wortels met zand en al mee getrokken worden omdat het zo kort is. Hij is 3 jaar geleden geopereerd aan zandkoliek. Nu moet ik hem in de winterperiode elke maand een week lang zandweg geven. Hij staat elke dag de hele dag in de wei. En dat gaat allemaal goed. Misschien is dat een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:28

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 08:05

Truckster schreef:
Thanks voor het meedenken!!
@ellepel: Ik vind zelf een graasmasker ook een raar ding. Eigenlijk een verschrikkelijk ding. Maar wat nog erger is, is om voor de 2e keer mijn paard zo ziek te zien. Ik heb jouw reactie een paar keer gelezen en wist niet goed hoe ik er op moest reageren.
Nu lees ik de reactie van Joeyenboey en das precies wat ik eigenlijk bedoel!
Was het maar zo simpel dat ik er flink wat hooi neer kon leggen. Ze eet er gewoon omheen. De psylliumvezels ben ik al een aantal weken mee bezig en ze krijgt gekookt lijnzaad.
Er wordt aangewerkt om het zand eruit te krijgen.
Ik breek mijn hoofd nu alleen nog hoe ik haar buiten de stal kan voeren zonder dat ze zand binnen krijgt (tenminste zo weinig mogelijk). Zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe doen jullie dat? Of meer suggesties voor het buitenhouden zonder zandopname........

tja wij hebben de paarden overdag altijd buiten het hele jaar door.
en zoals nu is er dus ook geen gras..
dan eten ze wel,maar pas als het hooi op is.... heb er echt nog nooit problemen mee gehad( hopelijk komt dat ook niet)

heb je geen mogelijkheid om je paard op een paddock te zetten dus zonder gras en dan voeren op een betegeld stuk?
dan krijgt je paard dus geen zand binnen..
wij voeren in de winter gewoon uit bakken, en tuurlijk valt er dan wel wat naast maar dat is zo weinig dat zand komt er wel weer uit.

wel er om denken dat als je je dier dus matig laat weiden dat je dan wel een goed krachtover of supplement moet geven om toe te komen aan alle vitamines?
( hooi bevat namelijk vaak te weinig)

wij hebben een paard op stal wat gevoelig is voor fructaan op het gras.
die komt dus ook maar beperkt op de weide.
ze staat smorgens in een paddock met voor haar gesschikt hooi( ruif de hele dag vol) en smiddags een paar uurtjes in het gras.
zo gaat het wel heel goed

Truckster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:00

@Sheffie: misschien is dat inderdaad ook voor mij een oplossing. Dan kan ze in ieder geval lekker buiten staan. Laat die van jou nu het gras wel met rust of blijf ie het met wortel en al er uit trekken? Heb je nog aanpassingen gedaan qua voeren enzo.
@ellepel: het vervelende is dat ze voor het eerst zandkoliek kreeg toe ze in een paddock stond. Dus op advies van DA mocht ze niet meer in een paddock gehouden worden ivm zandeten... Dus vandaar dat ik maar op weide ben overgestapt. Maar ook daar blijkt ze dus nu hetzelfde probleem te hebben. Lastig hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:41

Misschien heeft ze mineralen tekort en gaat ze daardoor zand eten. Geef een hymalaya zoutsteen er bij en wellicht is het dan over.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:45

Nu zat ik als laatste redmiddel te denken aan een graasmasker. Zou dat wat zijn?
Lijkt mij een goede oplossing..
1. Het gras is minder snel op (en dus duurt t langer tot ze aan de wortels toe is)
2. Kan soieso geen zand meer happen omdat dat niet omhoog (door het gat) steekt)
Wie van jullie heeft er ervaring mee of kent mensen die het gebruiken?
Ik dus Clown
Welke is het beste volgens de ervaringsdeskundigen?
Daarvan heb ik eerlijkgezegd geen idee.
Heel belangrijke vraag: Kunnen ze er eigenlijk hooi mee eten? Das nl wel handig,het gras is straks op en een paard moet toch iets eten als ie overdag buitenstaat.
Ja hoor! alleen iets minder tegelijk, maar als ik je verhaal hoor zal dat geen probleem zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:51

maar truckster:
een paddock kun je toch ook gedeeltelijk bestraten??
als ze daar dan het hooi eten krijgen ze toch onmogelijk zand binnen?

als ze bewust zand eet dan is er iets compleet anders aan de hand en gaat het meer richting russel zegt.

paarden die bewust zand eten hebben vaak een groot tekort aan mineralen,dan moet je echt een uitgebreid bloedonderzoek laten doen.
of ze eten zand om de maag te neutraliseren van schadelijke stoffen.
en dat kan stoffen zijn die er in zitten vanwege giffen..en dan bedoel ik wormkuren, antibiotica,vliegensprays( word opgenomen door de huid!) maar ook metalen uit bijvoorbeeld hooi,en grondwater.

maar zand kan ook gegeten worden tegen parasieten in het lichaam.

zandweg is goed spul,zou er dus zeker voor kiezen om dat te geven.
probeer ook eens een supplement wat de darmen ondersteund, opkikker van de paardxendrogist is een hele goede, bevat veel vitamines en mineralen en probiotica wat de darmen ondersteund:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25553

mijn pony heeft periodes geahd dat hij doelbewust gaten in de grond groef op zoek naar bepaalde mineralen, hij nam happen tegelijk.
hij heeft hier nooit last van gekregen,maar na bestrijding van bloedworm is dat verschijnsel van hem nu wel weg