Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Truckster schreef:Mijn paard voor de 2e keer zandkoliek gehad. Dit hoeft voor ons beide niet een 3e keer te gebeuren. Vandaar mijn hulpvraag aan jullie.
Ik heb een paard dat alleen maar aan eten denkt. Onbeperkt is geen optie,want ze houdt niet meer op. Momenteel staat ze (helaas) weer op stal. Maar ik wil haar overdag zo lang mogelijk buiten houden. Dit is alleen mogelijk als ik een oplossing voor haar "eetgedrag" vind. Ze heeft een klein stukje weide ter beschikking en tot nu toe gaat dat prima (lees: er staat nog gras en ze is nog niet aan de wortels toe). Het probleem komt straks als het gras op is. Ik heb al adviezen gekregen als: vol laten eten en dan pas naar buiten (ze is nooit vol.....). Of beperkte weidegang oftewel maar eventjes. Tja daar worden we allebei niet blij van.
Nu zat ik als laatste redmiddel te denken aan een graasmasker. Zou dat wat zijn? Wie van jullie heeft er ervaring mee of kent mensen die het gebruiken? Welke is het beste volgens de ervaringsdeskundigen? Heel belangrijke vraag: Kunnen ze er eigenlijk hooi mee eten? Das nl wel handig,het gras is straks op en een paard moet toch iets eten als ie overdag buitenstaat.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met zandetende paarden in de winter buiten houden en de ervaringen met graasmaskers
Ik hoor heeeeel graag jullie reacties (zodat ze weer lekker lang buiten kan staan!!)
Truckster schreef:Thanks voor het meedenken!!
@ellepel: Ik vind zelf een graasmasker ook een raar ding. Eigenlijk een verschrikkelijk ding. Maar wat nog erger is, is om voor de 2e keer mijn paard zo ziek te zien. Ik heb jouw reactie een paar keer gelezen en wist niet goed hoe ik er op moest reageren.
Nu lees ik de reactie van Joeyenboey en das precies wat ik eigenlijk bedoel!
Was het maar zo simpel dat ik er flink wat hooi neer kon leggen. Ze eet er gewoon omheen. De psylliumvezels ben ik al een aantal weken mee bezig en ze krijgt gekookt lijnzaad.
Er wordt aangewerkt om het zand eruit te krijgen.
Ik breek mijn hoofd nu alleen nog hoe ik haar buiten de stal kan voeren zonder dat ze zand binnen krijgt (tenminste zo weinig mogelijk). Zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe doen jullie dat? Of meer suggesties voor het buitenhouden zonder zandopname........