wie helpt mij een voedingsschema te maken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dangerzone

wie helpt mij een voedingsschema te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 11:44

na havens en pavo al op te hebben gebeld voor een vooradvies, wil ik graag jullie advies horen.

Situatie:
Mijn paard is 11 jaar, kwpn en 1.63 mtr hoog.
Hij is redelijk flegmatiek, en liever lui dan moe tijdens het rijden.
Nu is het een groot probleem dat hij vooral in de zomer erg snel dik wordt met het gevolg dat ik met een te dik en een te sloom paard zit!
Best lastig dus.
Nu in de winter is hij opzich goed gebouwd, maar iets vlugger mag wel.

Wat hij nu krijgt:
's ochtens Pavo explosive met haver (50-50) Dit is ongeveer een schep.
Daarna gaat hij de wei in tot 17u.

vervolgens krijgt hij nog eens een schep Pavo explosive met haver (50-50) Ook deze keer krijgt hij een schep.
2 uur later ongeveer krijgt hij 2 plakken voordroog of hooi.

In de zomer gaat hij om 7u 's ochtends al naar buiten, en staat dan tot 18u buiten.
Hij krijgt dat dezelfde hoeveelheid hooi/voordroog, en de hoeveelheid brok-haver wordt verminderd naar de helft.

Pavo heeft mij een voedingsadvies gegeven: Pavo explosive met haver te gaan voeren.
Van havens kreeg ik het advies om draversbrok met reform te gaan voeren.

Wat lijkt jullie het beste?
Ik vraag dit omdat ik van Pavo explosive afwil daar het geen effect heeft.

Kaspar

Re: wie helpt mij een voedingsschema te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:07

Je kunt je paard beter sober voeren.
Veel hoogwaardig voer wil niet per definitie zeggen dat een paard er harder op gaat lopen. Veel paarden worden juist slomer op hoogwaardig voer. Alle energie die het paard opneemt en iet verbruikt word omgezet in vet, met als gevolg dus een dik paard.

Als je brok wilt voeren zou ik persoonlijk kiezen voor Havens Draversbrok
Of als je muesli wilt zou ik kiezen voor Marstall Natural.
Welke hoeveelheid kan ik je niet zeggen, want ik weet niet hoe vaak en hoe intensief je paard gereden word. Ik vind wel dat je erg veel krachtvoer geeft en TE weinig hooi. Hooi is de motor van het paard en krachtvoer is maar bijzaak.

Even ter vergelijking:
Mijn friese ruin, 5 jaar, 1.69m hoog
Dagelijks intensief 1 uur rijden (m dress.)
Loopt in de winter van 0700 tot 1900 uur buiten.
deze krijgt 3x per dag een halve schep
marstall natural muesli en 1 voerbiet. Dit naast onbeperkt goede kwaliteit hooi.
Hij loopt als een turbo. Als ik hem zou volproppen met veel energierijk voer, kakt hij in en is niet vooruit te branden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:11

kaspar...helemaal mee eens...

Dangerzone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 16:41

Mijn paard krijgt heel veel ruw voer, in zin van gras.
Paard staat namelijk 8u per dag minimaal in de wei.

Dus ruw voer krijgt hij volgens mij genoeg.

Verder heb ik net een voedingsadvies van subli gekregen.
Erg uitgebreid, dus werd goed geholpen.

Deze man vertelde mij eigenlijk hetzelfde als jij Kaspar, maar raadde mij ponybrok aan, met zwarte haver.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:42

Te energierijk voeren met te weinig aan ruwvoer is vaak de grootste fout die men maakt met voeren.
Ponybrok is idd ook een heel goed alernatief. Als zou ik persoonlijk dan voor een muesli kiezen (cavalor strucomix pony/ marstal natural). In brok zit vaak nogal wat onnodige slecht verteerbare en orgaan belastende troep wat je paard echt niet nodig heeft. Met muesli zie je wat beter wat je voert. Mijn voorkeur gaat uit naar een melassevrije muesli (niet plakkerig maar mooi glad), omdat ook dit een onnodige belasting voor je paard is.

Veel succes met je keuze.

P.s. het kan zijn dat je paard bij sober voeren echt even heel traag word in het werk. Dit is maar tijdelijk omdat zijn gestel even moet wennen aan low energie voer. Dus eigenlijk gewoon moet afkicken Haha!