Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Anne_GTI schreef:@arabesk en singasong: jullie vergeten de cushing en het effect van cushing op de hoeven.
Biotine moet je wel langere tijd blijven voeren maar ik zou het wel proberen. Daarnaast de straal niet te kort laten maken maar wel het ijzer eronder houden. Desnoods een plakijzer. Verder veel beweging en in de wei.
Van zichzelf heeft ze een slechte beenstand (O-benen achter). Doordat haar hoeven niet zo snel groeien (ook niet toen ze zonder ijzers stond overigens) en wel scheef afslijten ging ze steeds meer buitendoor staan. Door die beenstand komt er meer speling in de spatgewrichtjes en kreeg ze er dus last van, nu is ze met behulp van ijzers binnendoor gezet en is de kreupelheid weer verdwenen. Hoefschoenen zouden hier misschien wel een oplossing zijn overigens, maar het slechte groeien zit vooral in de voorvoeten. Ireen_ schreef:Mijn hoefsmid is er voor om paarden ijzerloos te laten lopen, maar durft het met pijn pony niet aan om ze er opnieuw af te halen. De groei zal zeker niet meteen beter worden, waardoor ze ze echt af zal slijten als stompjes. Ik zie het zelf ook niet zitten om ze er af te halen, ander beslag wil ik best proberen.. maar wat? Misschien plakbeslag inderdaad.
Maar dit lijkt me niet het topic om daar uitgebreid in te gaan.
, wel in een 24/7-situatie: bloedcirculatie in een paardenhoef en -been staat of valt met de bloedpomp "hoef".
Echt, als ik ooit weer een paard koop dan gaan er absoluut geen ijzers meer onder, maar ik zit nu eenmaal in een heel andere situatie met mijn pony.
Als de gevoeligheid een maand zou duren of als ik een jong/gezond paard had dan zou ik het er voor over hebben, maar ik weet uberhaupt niet of mijn pony over een jaartje nog wel bij me is.
). singasong schreef:Hoefschoenen zijn er niet om 24 uur per dag aan te hebben.
Balou_k schreef:Een paard hoeft niet op ijzers als de hoeven sterk en gezond zijn en goed word bekapt.
Riant schreef:Balou_k schreef:Een paard hoeft niet op ijzers als de hoeven sterk en gezond zijn en goed word bekapt.
Lezen is zo lastig he.. > oud paard met cushing hebben we het over. Ziek paard dus met geen optimale hoeven
, maar ik had het over een paard die wel goede hoeven heeft.
Voor jou pony TS als je zecht al ijzerloos hebt geprobeerd, zou ik haar op ijzers laten, en haar wat extra suplementen etc. geven. Ireen_ schreef:<<knip>>
Het verschil met mijn pony is denk ik dat we het al geprobeerd hebben zonder ijzers, en dat ging niet. Zelfs mijn fanatiek NB'er stalgenootje was het er mee eens dat dit gewoon een zeldzaam geval is dat niet meer zonder beslag kan. Je verteld dat jullie een lange weg hebben gehad om de hoeven te krijgen zoals hij ze nu heeft, dat is ook juist mijn puntAls de gevoeligheid een maand zou duren of als ik een jong/gezond paard had dan zou ik het er voor over hebben, maar ik weet uberhaupt niet of mijn pony over een jaartje nog wel bij me is.
Als ik advies ga vragen aan een NB'er denk ik dat die blind zou zeggen om de ijzers er af te halen, zonder echt naar het verhaal te luisteren. Dat is helaas het beeld dat ik heb gekregen van het natuurlijk bekappen (al is het nogal generaliserend).
<<knip>>
) en die heeft me er toch van overtuigd dat het mogelijk is.
Ireen_ schreef:Heeft jouw paard nadat de ijzers er af waren en hij op de juiste manier bekapt was, nog gevoelig gelopen of meteen niet meer? (dan bedoel ik gevoelig lopen op zand/gras, niet bij rijden).

kunnen ijzers nodig hebben, zeker als ze in training staan.