Zeer slecht groeiende hoeven, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Zeer slecht groeiende hoeven, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:46

Mijn haflinger heeft nooit geweldige hoeven gehad, ze groeiden langzaam en in de zomer had ze nogal eens brokkelhoeven. Ik heb haar vierkant op ijzers gekocht (daar staat ze dus al minstens 11/12 jaar op, maar ik denk haar hele leven aangezien ze voor de wagen werd gereden) en ze staat nu ondanks dat ze met "pensioen" is nog steeds op ijzers. We hebben 1 keer geprobeerd haar zonder ijzers te zetten, maar dat ging helemaal mis door extreme gevoeligheid. Ze is nu 23 en ijzerloos is dus geen optie meer voor haar.

Het probleem is dat haar hoeven nu steeds slechter gaan groeien. De afgelopen periode heeft ze bijna 12 weken op de zelfde ijzers gestaan en ondanks dat kon de hoefsmid er maar nauwelijks iets af halen. Ze zag er na 11 weken nog steeds uit alsof ze een paar weken geleden bekapt was. De hoefsmid heeft er nog goed een nieuw ijzer onder kunnen slaan, maar ik ben bang dat dit problemen op gaat leveren als haar hoeven zo slecht blijven groeien.

Evita is ook cushing patient. Deze ziekte heeft o.a. invloed op de haargroei en botten (osteoporose), dus ik denk dat het slechte groeien van de hoeven ook hier mee te maken heeft. Dit leek mijn hoefsmid ook waarschijnlijk.

Aan de cushing kan ik helaas niets doen, maar ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft en hoe ik de hoefgroei een beetje kan stimuleren door middeltjes van buitenaf/binnenuit of door een ander soort beslag?
Ze krijgt op dit moment NAF opkikker (vitamine/mineralen/probiotica supplement), magnesium en MSM/luchtwegkruiden bijgevoerd.. nog geen biotine, maar als dat echt de moeite waard is wil ik het wel proberen. Evita staat op gewoon beslag (voor met een opzetje, soort roll-over beslag).

Arabesk

Re: Zeer slecht groeiende hoeven, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:41

de hoeven groeien slecht dóór de ijzers. De hoef slijt amper af en de straal krijgt te weinig druk en dan zet het lichaam de groeisnelheid op een laag pitje.

Ik zou overstappen op hoefschoenen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:44

Ik sluit me helemaal aan bij de post van Arabesk Knipoog

En waarom zou een paard van 23 jaar niet meer zonder ijzers kunnen?

Vraag anders eens advies aan een goede bekapper; www.marcokrul.nl

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:47

@arabesk en singasong: jullie vergeten de cushing en het effect van cushing op de hoeven.

Biotine moet je wel langere tijd blijven voeren maar ik zou het wel proberen. Daarnaast de straal niet te kort laten maken maar wel het ijzer eronder houden. Desnoods een plakijzer. Verder veel beweging en in de wei.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:51

Anne_GTI schreef:
@arabesk en singasong: jullie vergeten de cushing en het effect van cushing op de hoeven.

Biotine moet je wel langere tijd blijven voeren maar ik zou het wel proberen. Daarnaast de straal niet te kort laten maken maar wel het ijzer eronder houden. Desnoods een plakijzer. Verder veel beweging en in de wei.

Ik lees in haar profiel dat de medicatie voor de cushing goed aanslaat. Ik kan me voorstellen dat cushing de groei van de hoeven tegengaat? Daarvoor weet ik niet genoeg over deze aandoening. Maar ik weet wel dat ijzers ook de groei tegen gaan van de hoef.

Verder lees ik dat ze artrose in de rug heeft en ook spat heeft.
Nog meer redenen om de ijzers er onder uit te halen.

Stralen lang laten met ijzers eronder lijkt me helemaal geen goed idee!

edit; aanvulling

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:11

Bedankt voor jullie tips!
Ik weet dat de ijzers de groei tegen houden. Als ik alles opnieuw had mogen doen had ik haar 11 jaar geleden al van de ijzers af laten halen, maar dat kan ik nu niet meer terug draaien.

Arabesk; dat zou betekenen dat ze 24/7 op hoefschoenen moet gaan lopen, dat lijkt me ook niet heel goed voor de hoeven?

Mijn pony is volgens mijn hoefsmid een hoge uitzondering die na jaren ijzers dus niet meer zonder kan. Niet zonder pijn althans. We hebben haar een paar jaar geleden op een moment dat ze helemaal op rust stond (alleen op het weiland) en haar hoeven redelijk goed leken een keer van de ijzers af gehaald. In het begin ging het redelijk goed, maar na 3 maanden was ze zo extreem gevoelig dat we dachten dat ze bevangen stond. In haar land kon ze nog wel wat lopen, maar op harde ondergrond kon ze geen stap meer verzetten. Omdat het alleen maar slechter ging ipv beter hebben we besloten haar weer te beslaan, alle problemen waren (gelukkig) meteen verdwenen. Ik weet echt wel dat zonder ijzers beter is en dat dit alleen symptoombestrijding is en misschien was ze na 6 maanden wel weer goed gaan lopen, maar Evita is 23 en bovendien is ze "ziek".. daarom wil ik haar die pijn niet meer aandoen. Met ijzers zijn er geen zichtbare problemen, behalve dus het slechte groeien.

Ze heeft wel een paar jaar achter zonder ijzers gelopen, maar die zijn er juist vanwege de spat weer onder Knipoog Van zichzelf heeft ze een slechte beenstand (O-benen achter). Doordat haar hoeven niet zo snel groeien (ook niet toen ze zonder ijzers stond overigens) en wel scheef afslijten ging ze steeds meer buitendoor staan. Door die beenstand komt er meer speling in de spatgewrichtjes en kreeg ze er dus last van, nu is ze met behulp van ijzers binnendoor gezet en is de kreupelheid weer verdwenen. Hoefschoenen zouden hier misschien wel een oplossing zijn overigens, maar het slechte groeien zit vooral in de voorvoeten.

Mijn hoefsmid is er voor om paarden ijzerloos te laten lopen, maar durft het met pijn pony niet aan om ze er opnieuw af te halen. De groei zal zeker niet meteen beter worden, waardoor ze ze echt af zal slijten als stompjes. Ik zie het zelf ook niet zitten om ze er af te halen, ander beslag wil ik best proberen.. maar wat? Misschien plakbeslag inderdaad.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:22

Ireen_ schreef:
Mijn hoefsmid is er voor om paarden ijzerloos te laten lopen, maar durft het met pijn pony niet aan om ze er opnieuw af te halen. De groei zal zeker niet meteen beter worden, waardoor ze ze echt af zal slijten als stompjes. Ik zie het zelf ook niet zitten om ze er af te halen, ander beslag wil ik best proberen.. maar wat? Misschien plakbeslag inderdaad.

Klinkt als een verstandige hoefsmid. Uiteindelijk zet je er een ijzer onder, indien nodig. Paardje van TS valt onder het kopje "indien nodig".
In de winter groeien hoeven sowieso al een stuk langzamer, wellicht geeft dit gegeven een beetje een verkeerde inschatting over het gehele jaar voor jouw ouwetje?

Dat ijzers zorgen voor een mindere hoefgroei is natuurlijk klink-klare onzin! Haha! Maar dit lijkt me niet het topic om daar uitgebreid in te gaan.

Plakbeslag vind ik persoonlijk een tijdelijke oplossing: uiteindelijk staat de witte lijn wel continue luchtdicht verpakt zeg maar. En het is poepi-duur Knipoog

En wat te doen? Paardje zo pijnvrij mogelijk, ijzers dus. Snellere hoefgroei? Ik zelf geloof zelf niet zo in supplementen eerlijk gezegd Bloos , wel in een 24/7-situatie: bloedcirculatie in een paardenhoef en -been staat of valt met de bloedpomp "hoef".
Deze pomp doet het nog perfect (genoeg) ook met ijzers onder Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:38

Die 24/7 situatie is er al, maar ze beweegt nu minder dan in de zomer. 's zomers is de hoefgroei ook best redelijk!
In de zomermaanden staat ze dag en nacht op het land, maar deze maanden staat ze in de uitloop. Ze kan de hele dag bewegen, maar staat veel meer stil dan wanneer ze op het land staat. Weidegang is in de wintermaanden niet mogelijk helaas.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:50

Een hoef kán minder groeien door ijzers.. Ik deed vijf weken met een set ijzers en dan moet er echt wat van de voeten af zo groeiden ze .. dus het is onzin dat een hoef op een ijzers altijd minder groeit. Dit zal soms zo zijn .. heel vaak ook niet.

In mijn eigen ervaring heb ik het mee gemaakt dat een paard heel lang slechte hoeven had brokkelig en groeide bijna niet.. en ineens binnen een jaar heel erg verbetering. Ik was van stal veranderd, en ook van kwaliteit gras en voer veranderd. Ik ben eens gaan vergelijken en het kwaliteitsverschil in voer was opvallend.

Cushing is zeker een beperkende factor dat is jammer maar ik denk dat je met kwalitatief heel hoogwaaridig voer en extra vitaminen (Biotine is vitamine B11) en geduld het meeste kan bereiken. Een brok kan heel rijk aan bouwstoffen zijn zonder dat ie veel energie geeft, zo ook muesli. Hooi moet super zijn gras moet mooi zijn. Mijn ervaring is dat dit probleem van binnenuit moet worden opgelost. Dus ik zou adviseren eens goed te kijken welke brok je nu geeft en of er van een ander merk een hoogwaardigere brok te geven is. En goed te letten op kruidig vers hooi en een rijke weide in de zomer. Dit zelfde paard had bijvoorbeeld op de ene stal zomer exeem en op de andere ook niet meer. Het juiste voer kan heel belangrijk zijn.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:55

Misschien zijn hoefschoenen een optie ? mijn paard haar hoeven slijten heel erg snel van asfalt en heb sinds kort hoefschoenen gehaald voor haar en nu gaat het perfect!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:27

Ireen, het enige wat ik nog wil zeggen is dat mijn paard na 14 jr. rondom op ijzers te hebben gestaan eigenlijk ook niet zonder kon, volgens 2 smeden. Als ik dat deed dan hield hij zgnmd. geen hoeven over en was ik zeer onverantwoord bezig.
Maar ik heb het toch gedaan (m.b.v. van Marco Krul), hoofdzakelijk vanwege zijn artrose in zijn voorknieën en hals. Hij is nu 18 jr. en loopt prima zonder ijzers. Heb voor op de weg wel hoefschoenen aan de voorvoeten want kleine steentjes vind hij niet prettig aan zijn voorvoeten. Maar hij heeft nog nooit zulke mooie voeten gehad.
We hebben een hele lange weg gehad voordat hij de hoeven heeft die hij nu heeft van ruim 1 jaar.

Mss is het voor jouw paardje niet meer weggelegd om zonder ijzers door het leven te gaan maar ik zou toch eens advies vragen aan een andere deskundige en dan bedoel ik eigenlijk niet een klassieke smid.

Hoefschoenen zijn er niet om 24 uur per dag aan te hebben.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Het mechanisme van de hoef zorgt voor de groei. Hoe meer mechanisme, hoe meer groei.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 18:19

Het stukje mechanisme-doorbloeding-groei begrijp ik heel goed, en ik geloof daar ook wel in Lachen Echt, als ik ooit weer een paard koop dan gaan er absoluut geen ijzers meer onder, maar ik zit nu eenmaal in een heel andere situatie met mijn pony.

Het verschil met mijn pony is denk ik dat we het al geprobeerd hebben zonder ijzers, en dat ging niet. Zelfs mijn fanatiek NB'er stalgenootje was het er mee eens dat dit gewoon een zeldzaam geval is dat niet meer zonder beslag kan. Je verteld dat jullie een lange weg hebben gehad om de hoeven te krijgen zoals hij ze nu heeft, dat is ook juist mijn punt Lachen Als de gevoeligheid een maand zou duren of als ik een jong/gezond paard had dan zou ik het er voor over hebben, maar ik weet uberhaupt niet of mijn pony over een jaartje nog wel bij me is.

Als ik advies ga vragen aan een NB'er denk ik dat die blind zou zeggen om de ijzers er af te halen, zonder echt naar het verhaal te luisteren. Dat is helaas het beeld dat ik heb gekregen van het natuurlijk bekappen (al is het nogal generaliserend Knipoog ).

Riant; het voer van mijn pony is inderdaad wel veranderd. Maar helaas is dat vanwege de Cushing. Mijn pony moet voer hebben dat heel laag in zetmeel en suiker is, omdat ze door de cushing lichte diabetes heeft... Zeker rijk gras en (veel) brok zijn bij haar eigenlijk uit den boze. Om die rede krijgt ze ook een supplement bij. Heel lastig allemaal.. want ook om op gewicht te blijven zou ik haar eigenlijk graag meer voeren. Toch bedankt voor je tip!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:49

singasong schreef:
Hoefschoenen zijn er niet om 24 uur per dag aan te hebben.

Jawel hoor. Pete Ramey himself laat easyboots met sok bij ernstige gevallen gewoon 22 uur per dag om zitten. 2 uurtjes per dag de schoenen even uitdoen zodat je ze kan schoonmaken en drogen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:33

Maar ja .. Pete heeft zijn paarden niet in de hollandse klei staan he..
Arabesk: is er voor jou één denkbare situatie waarom een paard wél op ijzers moet??? Ik ben daar echt even benieuwd naar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:41

nee geen enkele situatie ever ooit, in een enkel geval als TIJDELIJKE oplossing van dat vettec plak spul

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:51

Een paard hoeft niet op ijzers als de hoeven sterk en gezond zijn en goed word bekapt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:53

Oke.. dat zegt mij genoeg. No offence .. maar ik vind het fijnder om voor meerdere alternatieven open te stan. Ik zal nooit iemand veroordelen die NB toepast, maar ook niet iemand die breder denkt en opener naar de ontwikkelingen kijkt.

Ik respecteer jouw mening. Maar is het niet kortzichting om te geloven dat een welliswaar best goede methode in 100% van de gevallen werkt.. en zal toch echt die uitzondering zijn die jouw regel moet bevestigen ook?? Je kunt eenvoudig wel niet ontkennen dat alle (1) paarden in de topsport echt niet zo zou kunnen presteren als ze pijn hebben?

Deze TS geeft aan dat ze het niet zonder ijzers wil proberen, weet jij dan zo veel van voeten dat je niet zou kunnen mee denken wat als je geen NB wil doen een second best alternatief is? Die meid wil niet dat paard dat misschien door cushing niet meer zo lang mee gaat helpen. IJzers eraf betekent voor dit pijn een periode van pijn.. Pijn kost energie en het paard is al ziek.

Ik weet dat je je er heel erg goed in hebt verdiept.. maar als het dan even echt met een ijzertje moet wat zou je dan adviseren/

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:55

Balou_k schreef:
Een paard hoeft niet op ijzers als de hoeven sterk en gezond zijn en goed word bekapt.

Lezen is zo lastig he.. > oud paard met cushing hebben we het over. Ziek paard dus met geen optimale hoeven

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:55

Mijn paard heeft geen echte problemen, ze groeien alleen niet zo snel. Nou ja ze slijten bijna net zo snel als ze groeien. Volgens mijn ouderwetse hoefsmid helpt er weinig alleen zou laurierzalf smeren (alleen op de kroonrand) nog wel iets kunnen betekenen.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:56

Mijn haf heeft ook slechte hoeven gehad, ik heb haar nu op Biotine, en het gaat al stukken beter!

Oud Bruin bier werkt ook Lachen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 08:53

Riant schreef:
Balou_k schreef:

Lezen is zo lastig he.. > oud paard met cushing hebben we het over. Ziek paard dus met geen optimale hoeven

Ik heb wel gelezen Knipoog , maar ik had het over een paard die wel goede hoeven heeft.

Ach gut Voor jou pony TS als je zecht al ijzerloos hebt geprobeerd, zou ik haar op ijzers laten, en haar wat extra suplementen etc. geven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:35

Ireen_ schreef:
<<knip>>

Het verschil met mijn pony is denk ik dat we het al geprobeerd hebben zonder ijzers, en dat ging niet. Zelfs mijn fanatiek NB'er stalgenootje was het er mee eens dat dit gewoon een zeldzaam geval is dat niet meer zonder beslag kan. Je verteld dat jullie een lange weg hebben gehad om de hoeven te krijgen zoals hij ze nu heeft, dat is ook juist mijn punt Lachen Als de gevoeligheid een maand zou duren of als ik een jong/gezond paard had dan zou ik het er voor over hebben, maar ik weet uberhaupt niet of mijn pony over een jaartje nog wel bij me is.

Als ik advies ga vragen aan een NB'er denk ik dat die blind zou zeggen om de ijzers er af te halen, zonder echt naar het verhaal te luisteren. Dat is helaas het beeld dat ik heb gekregen van het natuurlijk bekappen (al is het nogal generaliserend Knipoog ).

<<knip>>

Dat is nou 'grappig' om te lezen. Ik heb het namelijk 7 jr. geleden ook twee keer geprobeerd om de ijzers er af te laten. Eerste keer zaten ze er na 2 wk. weer onder omdat de smid vond dat de hoeven te veel brokkelden. Toen vond ik dat brokkelen eng maar nu weet ik waarom het brokkeld Clown
En de tweede keer moest de smid na een aantal weken midden in de nacht op stal komen om de ijzers er weer onder te slaan omdat mijn paard niet meer kon staan. Erger kun je je het toch niet voorstellen??
Toen zei ik ook; 'nooit meer zonder ijzers'. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je er zo over denkt!

Ik weet nu, achteraf, dat de hele aanpak verkeerd was. Alles draaide eigenlijk om de 'juiste bekapping'. De smid die ik toen had bleek daar weinig vanaf te weten, helaas. En toen kwam ik Marco Krul tegen (noem ze naam nog maar een keer Haha! ) en die heeft me er toch van overtuigd dat het mogelijk is.

Misschien moet je je er nog eens in verdiepen, niet alle NB-ers zijn hetzelfde Knipoog

edit; Nog even over die gevoeligheid. Ik heb ze er in mei af laten halen en mijn paard zoveel mogelijk op het zachte gezet. Daar had hij namelijk geen last van gevoeligheid. Tis nu net of ik mijn paard een jaar lang met pijn heb laten lopen Clown

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:24

Heeft jouw paard nadat de ijzers er af waren en hij op de juiste manier bekapt was, nog gevoelig gelopen of meteen niet meer? (dan bedoel ik gevoelig lopen op zand/gras, niet bij rijden).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:18

Ireen_ schreef:
Heeft jouw paard nadat de ijzers er af waren en hij op de juiste manier bekapt was, nog gevoelig gelopen of meteen niet meer? (dan bedoel ik gevoelig lopen op zand/gras, niet bij rijden).

Nee op het zachte (zand, gras) liep hij meteen, na dat de ijzers eraf zijn gegaan, niet gevoelig.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:51

Er bestaan inderdaad succesverhalen: ijzer eraf, Marco Krul, nooit meer kreupel Knipoog
Vraag ik me ernstig af hoe de eerste hoefsmid bekapt heeft voordat het ijzer er onder ging.

Alles valt of staat met correcte bekapping, ijzer eronder of niet.
Het Kijk-en-Vergelijk-topic is indertijd geopend om te pogen paardeneigenaren meer kennis mee te geven inzake correcte bekapping.
Zonder discussie ijzer ja-nee c.q. goed-slecht Haha!

Indien het de hoeven van het paardje in de zomer beter groeien, zou ik me niet zo zorgen (nog) maken. Betreffend behandelend hoefsmid zal bij verminderde groei bij de volgende beslagbeurt bij zo'n paardje de oude nagelgaten gebruiken, om zo min mogelijk nieuwe nagelgaten erbij te maken.
Eerste keer nagelt hoefsmid vrij hoog, 2de beslagbeurt zijn deze nagelgaten weer goed bruikbaar (zonder dat ze dan te laag in de hoefwand liggen).

Ik vind dat ieder dier pijnvrij dient te leven.
En ook gezonde paarden Knipoog kunnen ijzers nodig hebben, zeker als ze in training staan.