Af en toe een droge hoest?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Af en toe een droge hoest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 14:26

Sinds een week heeft ulisse af ten toe een droge hoest. Geen verhoging, geen groen/geel snot, niet (zichtbaar) benauwd. Gewoon, vrolijk, niets aan te merken behalve heel af en toe, zoals wij het horen maar 1x per dag een droge kuch, soms maar één, soms twee of drie en dan is het over. Gisteren heb ik haar even gereden en toen was het met aandraven een lichte kuch, daarna nog een kuch en toen een beetje proesten en toen niets meer. Ik heb contact gehad met de DA en die heeft Ventipulmin gegeven. Wordt er niet meer door en ook niet echt minder (lees: het is nog steeds die ene of twee droge kuchen). Van DA is advies zo ongeveer twee weken te wachten. Wel lichte arbeid, niet in het zweet werken.

Wie heeft hier ervaring mee? En misschien een goed advies?

faroe

Re: Af en toe een droge hoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:36

Ik herken dit ook bij mijn paard, eet jouw paard ook hooi?
De dierenarts heeft mij verteld dat het komt door het hooi, door het stof.
Het advies was om het hooi in het water te doen (paar uurtjes) en het daarna pas te geven zodat het hooi stofvrij is.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:14

Wij geven inderdaad hooi. Maar doen dit al een jaar ofzo, kan ze er dan nu opeens last van krijgen?

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:01

De paarden staan nu ook meer binnen, waardoor ze last kunnen krijgen van ammoniak dampen. Ons shetje kuchtte helaas ook weleens, vooral wanneer ze net draaft.

We hebben haar op vlas gezet en we wassen het hooi (we dopen het alleen in water voor een paar minuutjes, dus geen uren). Tevens krijgt ze hoestkruiden van de paardendrogist. Het hoesten is nu over en een bijkomend voordeel is dat ze veel minder last heeft van zomerexceem.

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:15

Het kan best dat ze er nu pas last van heeft. Hooi is er ook in verschillende vormen. En paarden kunnen over het algemeen gevoelig zijn voor stof of schimmelsporen in het hooi.
Het hooi natmaken zou ik ook aanraden.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:21

Niet te licht over denken, mijn paard had dat ook, droge kuchen, geen snot of slijm. In eerst instantie volgens de dierenarts kerngezond. In tweede instantie bleek er toch een dijk van een bronchitis te zitten, dus fors aan de medicatie.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:51

Hi maatje, Ans en Marcia bevochtigen het hooi ook altijd een beetje, leggen het verspreid op de grond neer,
benevelen het en voeren het dan, ze zijn er allebei erg over te spreken.
Onze stalhouder schudt het hooi stevig uit elkaar voordat hij het in de stal gooit, dus het hooi is behoorlijk stofvrij.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 09:50

Ik heb gisteren voor het eerst sinds twee weken weer even gereden. Ze hoestte niet meer, ze brieste alleen een paar keer. Briesen kan toch geen kwaad? Ik neem aan dat als ze bronchitis zou hebben ze zou blijven hoesten? En had het paard naast hoesten geen enkele andere klacht?

Hooi vochtig maken vind ik een goed idee, alleen ook met dit weer? Volgens mij bevriest het dan direct?
Met name omdat wij buitenstallen hebben?

Vlas staan ze overigens al jaren op. Niet alleen bij mij maar ook waar ze eerder in pension stond.

Ik vind trouwens wel dat ze met dit weer maar weinig drinken. Misschien heeft het daar ook wel mee te maken. Onze waterbakken zijn bevroren dus moeten we specikuipen (? schrijf je dat zo?) met water vullen dus kunnen we goed zien hoeveel ze drinken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:54

Silence heeft dit ook twee winters gehad.
Zodra de winter inzetten hoestte hij wat.
Is wel een DA bij geweest, maar er was verder niks aan de hand.
Hij raadde ons aan om Silence appeltjes met honing te geven.
Zou zeker zo goed helpen als dure medicijnen(die hij ook niet nodig vond)
Werkte echt super. Tweede winter hebben we het ook zo gedaan.
Is dan met een paar dagen over.

Deze winter heeft hij niet gehoest, dus ook geen appeltjes met honing gekregen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:56

Odessa1 schreef:
Ik heb gisteren voor het eerst sinds twee weken weer even gereden. Ze hoestte niet meer, ze brieste alleen een paar keer. Briesen kan toch geen kwaad? Ik neem aan dat als ze bronchitis zou hebben ze zou blijven hoesten? En had het paard naast hoesten geen enkele andere klacht?

Hooi vochtig maken vind ik een goed idee, alleen ook met dit weer? Volgens mij bevriest het dan direct?
Met name omdat wij buitenstallen hebben?

Vlas staan ze overigens al jaren op. Niet alleen bij mij maar ook waar ze eerder in pension stond.

Ik vind trouwens wel dat ze met dit weer maar weinig drinken. Misschien heeft het daar ook wel mee te maken. Onze waterbakken zijn bevroren dus moeten we specikuipen (? schrijf je dat zo?) met water vullen dus kunnen we goed zien hoeveel ze drinken.
Ik maak het hooi al sinds het een paar weken vriest niet meer nat! Het is anders zeker de volgende morgen bevroren als de pensionhouder voert. Jammer maar het is even niet anders!