Luidruchtige eetgeluiden tijdens het eten...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Luidruchtige eetgeluiden tijdens het eten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:46

Horen jullie dat ook weleens? Nou bij mijn lespaard wel als ik 'm schoon aan het maken ben: rommelende buik (soms overduidelijk hoorbaar!), (hevige)smakgeluiden... en dan dat nalikken met de tong, haha!

Komt iemand dit ook bekend voor?
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 04-01-09 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Erna_

Re: Luidruchtige eetgeluiden tijdens het eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:51

Mijn paard heeft ook geen tafelmanieren hoor!
Ze slurpt, smakt, sproeit royaal in het rond, laat ook wel eens wat uit haar mond vallen ROFL
Ik denk niet, dat ik haar nog op kan voeden..........

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 21:21

Zou eens slabbertje niet kunnen helpen? Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:26

Die van mij is ook zo een wilde eter, staat hij gemoedelijk voor zijn bakje muesli, hoort iets, draait zich met een volle mond om en sproeit muesli in een straal van een meter. Clown Ook moet ik altijd een paar wortels bij het voer leggen omdat hij zo schrokt anders. Als hij net begint met eten is het net een kalf, dan stoot hij met zijn neus in de emmer.

Maar even offtopic, paarden kunnen niet boeren. Knipoog (Dan zouden ze namelijk ook kunnen overgeven en dan zou koliek niet meer zo levensgevaarlijk zijn voor paarden)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 21:30

Lara_Silver schreef:
Maar even offtopic, paarden kunnen niet boeren. Knipoog (Dan zouden ze namelijk ook kunnen overgeven en dan zou koliek niet meer zo levensgevaarlijk zijn voor paarden)
Even veranderd. Bloos

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:32

Waarom zou een paard niet kunnen boeren? Dat is gewoon lucht die via de luchtpijp omhoog komt uit de maag zonder dat daar een anti-peristaltische beweging van de slokdarm aan te pas komt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:10

Peristaltische beweging: het transporteren van voedsel door de darmen richting endeldarm.
Een anti-peristaltische beweging is dus dezelfde beweging de andere kant op. Kotsen/over je nek gaan/overgeven/etc. dus.
Maar dat heeft niks met boeren te maken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:14

paardje kan idd niet boeren anders zou er geen koliek meer ontstaan door gas. dan zouden ze wat boeren laten en ervanaf zijn.

mijn paard kwijlt gyga tijdens het eten. als hij zn brokken eet of appels ofwat dan ook(ja zn hooi niet)
dierenarts heeft er zelfs wel eens naar gekeken maar was gewoon goed. maar minder leuk als hij na het eten je even komt bedanken. of tijdens het rijden kwijlt hij ook best erg. en na het rijden krijgt hij dan een snoepje tja dan zit ik ook altijd helemaal onder

darmrommels zijn trouwens normaal. is een teken dat de darmen nog werken(leg je oor maar eens op zn buik hoor je een heleboel gerommel)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:30

Anne_GTI schreef:
Peristaltische beweging: het transporteren van voedsel door de darmen richting endeldarm.
Een anti-peristaltische beweging is dus dezelfde beweging de andere kant op. Kotsen/over je nek gaan/overgeven/etc. dus.
Maar dat heeft niks met boeren te maken.

Wat zou dit niet met boeren te maken hebben? Je boert nog altijd vanuit je slokdarm, niet vanuit je luchtpijp. Het is gas opgewekt in de maag, en hier is zeker een anti-peristaltische beweging voor nodig, geen sterke, maar dat gas komt echt niet naar boven gedreven hoor. Als een paard zou kunnen boeren zou er ook geen gaskoliek kunnen ontstaan. En omdat een paard deze antibeweging niet kan maken, kan een grote hoeveelheid gas; dat er niet aan de achterkant uit kan; er ook niet aan de voorkant uit en zorgt voor koliek. Dat een paard een raar geluid vanuit longen/luchtpijp/neus-mond overgang maakt kan natuurlijk altijd, en dit kan érg op boeren lijken. Er zijn echter wel extreme gevallen bekend waarin paarden boerden, waarbij later een fikse gaskoliek geconstateerd werd. Ik dacht vroeger ook altijd dat paarden konden boeren en overgeven, maar ik heb het aan diverse dierenartsen nagevraagd, allemaal zeiden ze dat een paard noch kan boeren noch kan overgeven. Kortom, een paard kan geluiden produceren die verdomd op boeren lijken, maar ze zijn anatomisch niet in staat een échte boer te creëren. Wij mensen maken toch ook vaak rare geluidjes die op boeren lijken maar het niet zijn.

@ikke20: overmatig kwijlen tijdens het eten wordt meestal veroorzaakt door tandproblemen. Mischien moet je hem een laten nakijken door een tandarts?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:45

Ik had beter kunnen vragen of paarden kunnen boeren... Haha!

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:47

Mijn vrijwel tandenloze bejaarde pony kwijlt, slurpt, knoeit en slobbert haar seniorenvoedsel ook buitengewoon onsmakelijk op hoor Haha! En GENIETEN dat ze er van doet! Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:04

HorseyDude schreef:
Ik had beter kunnen vragen of paarden kunnen boeren... Haha!

Ach boeit toch niks, niks om je voor te schamen, nu heb je weer iets nieuws bijgeleerd! Ja

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:44

Gaskoliek ontstaat verderop in de darmen en niet in de maag/slokdarm. De meeste gaskoliek is simpel op te lossen door het paard even aan de longe te laten ronddraven. Moet je wel het verschil tussen verstoppingskoliek en gaskoliek kunnen zien.