Langdurige hoefzweer, iemand ervaring??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Langdurige hoefzweer, iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:58

Jasper heeft nu al zeker een maand echt last van een zeer hardnekkige hoefzweer, of misschien zijn het er 2 of 1 hele grote.

Het begon met kreupel uit de wei komen, na een dag of wat liep hij weer goed en had nergens last meer van.
Dus ik dacht okey verstapt ofzo.
Maand later s'morgens lekker wezen rijden en s'middags stok en stok kreupel hij kon er niet meer op staan.
Dag of wat aan gekeken met spoelen en stappen maar het werdt niks beter
Bekapper erbij die zei, Hoefzweer.
Dus weken en soppen
Paar dagen gedaan en toch maar de veearts erbij die zijn zool open heeft gemaakt, klein gaatje
Er kwam troep uit maar niet veel...
Weinig tot geen verbetering, weer veearts erbij
Nog beetje verder open, nog meer troep.
Tussendoor weer soppen en weken met soda
Gaatje uitspoelen met dettol en tussendoor een hoefzak ter bescherming.

Na een paar dagen weer veearts erbij, Jap bleef zo erg kreupel.
Gaatje nog iets dieper en groter en de zooi spoot er werkelijk uit, het leek wel te sissen en stinken, vreselijk.
Toen dacht ik, okey dan hebben we het ergste gehad
Maar nee hoor.
Nog steeds kreupel
Heb hem toen 1 nacht in een biotex verband gezet en s'morgens was zijn kroonrand open gebarsten met nog een? of dezelfde zweer.

Hij heeft op pijnstillers gestaan, ( pro-dynam) het gaat nu redelijk zonder
2 dagen leek het een stuk beter te gaan maar vandaag, weer warme hoef weer kreupeler dan de dag ervoor....

De kroonrand is mooi rustig daar komt nog maar nauwelijks viezigheid uit, lijkt ook al iets te slinken
Zijn zool blijft pus uitkomen, niet veel maar toch en het blijft vreselijk stinken.

Sinds het open maken ben ik zeker alweer een maand verder.

Zijn er mensen die dit herkenen of misschien nog wat tips hebben?
Is het misschien zinvol om een foto van die voet te laten maken
Ik vind het zolang duren namelijk...
Of gewoon doorgaan met weken en soppen?

Jap vindt het ook niet leuk meer en vertikt het soms zijn voet te geven, gelijk heeft hij het doet nog pijn.
Hij begint ook nog ligplekken te krijgen om over zijn bespiering maar te zwijgen.....mijn arme knulletje.

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat er mensen zijn die het een beetje herkennen ik lees overal 'open maken, druk eraf en binnen een weekje is het gepiept'
Dus maak me nu toch wel erg zorgen.....

CarpeDiem

Re: Langdurige hoefzweer, iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:37

Helaas hebben sommigen echt hardnekkige zweren.
Is er nog geen foto van de voet gemaakt?'? Soms zit er nog een zweer. Of iets anders in de voet.
Dus een foto maken lijkt me echt zinvol.
En staat ie continu in een hoefzak met verband?

En als ie echt zoveel ligt zou ik weer wat pijnstillers vragen en zeker een foto laten maken Ja Meeste paarden met een hoefzweer gaan daar niet om liggen

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:28

Nee hij staat nu weer bloot, zijn beentje vond het ook niet fijn steeds in die zak, veel te nat allemaal he

ik week hem nu 2 maal daags met badedas en spuit er dettoloplossing in, wat hij niet leuk vind, maar ja..

Die foto overweeg ik idd ook, eerst ff zien hoe hij morgen ochtend weer is.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:32

heb zelf al veel meegemaakt met hoefzweren maar dit is wel erg heftig hoor. wat zegt de dierenarts dan?? lijkt mij dat ie toch wel een mening heeft van hoe erg het is. als het deze week niet opknapt ging ik heen voor een foto, je weet toch maar nooit. ik heb 1x een lange dunne spijker uit de hoef moeten laten weghalen.....

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:35

Dit lijkt erg op iets wat wij vorig jaar meegemaakt hebben, eigenlijk zelfde een hoefzweer die maar niet over ging, ook steeds hoefsmid erbij en steeds iets dieper enz.
Toen toch maar naar de kliniek gegaan, fotoos gemaakt en wat bleek er zat een vieze roestige spijker in, zo diep dat hij niet meer te zien was en met het opensnijden van de hoefzweer, kwam het pus er wel uit maar de spijker hebben we gewoon over het hoofd gezien.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:36

ik ken dit helaas mijn paard heeft elkaar jaar last van.helaas was het 7 weken terug ook weer raak.hij liep op eens kreupel op ze voorbeen da laten komen en ja hoor zweer.nou na een week was hij gelukkig weer opgeknapt.na drie dagen wil ik hem binnen halen stond hij al raar met ze achterbeen. en ja hoor zweer da weer der bij open gemaakt en soa bad en maar weken.na 3 dagen liep hij aardig maar toen was het weer raak dit is bijna 3 weken zo door gegaan in ze zelfde achterbeen was zo erg dat hij heeft staan zweten van de pijn dus pijnstillers en antibiotica gehad want hij was omhoog gegaan en ze hoefbeentje was ook al onstoken.na 3 dagen ging het beter da nog een keer open gemaakt en der kwam gewoon zwarte troep uit.ondertussen lag heel ze zool open en staat hij nu met hoefschoenen aan want er kan geen ijzer op.alles bij me elkaar ben ik 5 weken bezich geweest en 900 euro lichter maar hij loopt weer goed.dus als ik jou was zou ik maar goed opletten want als het naar boven gaat verder het been in ben je verder van huis en ik heb me paard dag en nacht met een hoefzak laten staan.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:15

Met pro-dynam zou ik een beetje uitkijken hierin zitten ook ontstekingsremmers die het uitbreken van een hoefzweer vertragen.
Daarnaast zou ik idd ook even voor een foto gaan, wie weet zit er iets vreemds in dat je langs buiten niet kan zien, misschien is er meer hand.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:16

Het kan een toonontsteking zijn. Kijk eens op de site van Hoofcare. Heel hardnekkig.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 17:31

Nouw vandaag weer de veearts gebeld, Jap loopt weer klote....
Morgen middag komt ze weer kijken en waarschijnlijk gaat dan aan de antibiotica en moet ik zijn voet inpakken.
Klotterige is dat hij door zijn andere voet 'heenzakt' de hoefstand is aan het veranderen
Hij gaat steeds meer achterover staan, grote kans dus dat dat been bevangen aan het raken is.....
Waar houdt dit op......

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:23

In dat geval:
niet wachten, en inladen Ja
Direct fotos maken van beiden voeten, dan kun je tenminste stappen gaan ondernemen.. Ik zou niet gaan aankloten met AB als je niet precies weet wát er is...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:38

ik had ook allang ingeladen naar de kliniek een foto verteld precies waar ,hoelang en hoe erg het is.misschien kan broeien van de voet versnelling geven in het proces.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:30

CarpeDiem schreef:
In dat geval:
niet wachten, en inladen Ja
Direct fotos maken van beiden voeten, dan kun je tenminste stappen gaan ondernemen.. Ik zou niet gaan aankloten met AB als je niet precies weet wát er is...

Inderdaad Ja

Heb het zelf meegemaakt doordat mijn smid het niet goed had opengemaakt en daarna maar liefst 6 x is terug gekomen.Toen ben ik naar de kliniek gegaan en heeft de smid die samenwerkt met de kliniek zijn hoef behandeld.Ga naar een goede kliniek en laat je paard goed nakijken en laat zijn voeten op de foto zetten.Succes Lachen

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:45

Balen zeg, wat een ellende!
Hoop voor je dat het snel weer overgaat!

Ik zou inderdaad ook zo snel mogelijk een afspraak maken om foto's te laten maken van het been. Er hoeft niks in te zitten maar stel dat er wel bijvoorbeeld een spijker in zit dan geldt: hoe eerder hij er uit is hoe beter!!!

Sterkte ermee. Ik blijf je topic wel even volgen, ben benieuwd hoe het gaat aflopen met je paardje.... Ach gut

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:47

ik laat ook een hoefzweer altijd door me DA uitsnijden vertrouwd hij het niet stuurd hij me door.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 08:31

Ben druk geweest

Vanmiddag komt de veearts en ik heb een 'gewone' smid gebeld
Die wilde gisteravond door de gladheid al komen maar komt nu vanmiddag, lijkt mij iets veiliger.

Heb ook Hoofcare gemaild, had gelijk antwoord
Hun advies was goed openmaken verband met dettol en desnoods ff op ijzers....ieuw...
( Jap loopt al bijna zijn hele leven bloot he)
Uit mijn verhaal kon hij opmaken dat het ontstekingskanaal niet goed was open gelegt waardoor het nog steeds aan de gang is
Als het goed open is dacht hij dat het met 2 dagen beter zou gaan, het lopen dan he.

Pijnstiller/ontstekingsremmer of Antibiotica raade hun sterk af, ivm het feit dat de ontsteking daarmee in rust wordt gebracht maar niet over gaat.

ff goed overleggen dus met de veearts vanmiddag!
Zij vond een foto (nog) niet nodig, ook Nassau heeft het er niet over gehad, dus ik wacht het wel weer ff af

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:00

Ik zou idd ook gaan uitzoeken of het door iets van buitenaf komt. HEt kan ook van binnen uit komen geloof ik. Een paard raakt ook afval stoffen kwijt via zijn voeten en als bepaalde organen minder werken krijgen de hoeven meer te verduren. Ik weet niet meer helemaal precies hoe het zat, maar wel eens van gehoord. Ook kan het van bepaalde medicijnen komen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:01

Ik heb vanmorgen ff een paar foto's van hem gemaakt.

Hieronder zijn goede voet
Afbeelding
Afbeelding
Normaal staat hij er veel rechter boven, hij hangt er nu een beetje in, kun je ook wel zien.

Zijn auw voet
Afbeelding
Kroonrand is al mooi droog, hier nog iets vochtig door de sopbeurt.

Een achtervoet, deze even ter illustratie van hoe hij normaal op zijn voete nstaat.
Afbeelding

Afbeelding
Mijn teddy in de sneeuw......

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:08

De veearts is weer geweest en heeft de zweer nog wat verder open gemaakt
De smid die s'middags ook kwam vond het geen goed idee om te gaan hameren op zijn toch al zo pijnlijke pootje
Bel over een week of 2 a 3 nog maar eens zei hij
DAT doe ik dus niet
Jap moet geholpen worden

Heb de smid die altijd op stal komt bij de haffie's en de rest vna de paarden gebeld en die kon vanmiddag komen.

Heb ondertussen Nassau nogmaals gemaild, ik twijfel enorm wat ik ermee aanmoet
Is het wel goed wat ik doe en wat de veearts en smid willen doen

Hieronder de mail van Nassau

Diana,

Juist... de ontsteking was al bezig onder de zool en loopt langs de witte lijn in de zool naar achter, dit is het resultaat van pijnstillers en/of antibiotica!!
Ook de Pro Dynam is een ontstekingremmer dus hiermee span je ook het paard achter de wagen. Waar ze nu mee bezig zijn geweest is syptoom bestrijding
Maar niets blijkt te zijn opgelost anders had het niet zo lang geduurd. Ook kan Prodynam problemen geven bij alle organen van het paard daarom is dit in Nederland ook een veboden middel!
Wat nu te doen....de hoefsmid moet er een ijzer onder slaan waarbij de zool vrij van dracht moet worden gelegd (hoofcare®breakover).en de teen moet breed worden uitgesmeed.

Zeker GEEN OPEN TEENIJZER!!!! omdat de bodemdruk weer op de pijnlijke plaats komt en dan weer kreupel gaat..
Veeartsen kunnen dit wel adviseren maar deze weet echt niet waarover hij het heeft.
Er MOET een ijzer onder anders kan dit paard niet functioneren omdat de zool nu niet tegen de druk van de bodem kan.

Biotine heeft geen enkel effect op dit probleem en dit middel werkt zelfs niet eens dus spaar je centen dit is totaal ONZINNIG!

Bij ontstekingen vortaan geen Jodiumtictuur gebruiken maar beter dettol, dit komt omdat jodium de wond uitdroogd en bij ontstekingen moet de wond vochtig blijven dus hierbij is dettol of Neo sabenyl het allerbeste.

Als je het paard op deze manier laat behandelen zul je vorlgende week al kunnen rijden.

Dus geen openteenijzer en geen jodium maar dettol.....
Hun hebben er wel heel veel verstand van, dat wel ik neem deze mail mee voor de smid die komt en heb wat dingen van de site van nassau uitgeprint, hopelijk komen we er zo uit.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:24

Laten we het hopen. Mijn ervaring is dat niet iedereen open staat voor advies van een ander, hopelijk is er met jou smid serieus te overleggen en komen jullie tot een oplossing die goed is voor het paard

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:29

wij hebben net hetzelfde meegemaakt met onze kleine, lola is 1.5 en liep al een tijdje mank, dierenarts laten komen en ze had een hoefzweer.
na paar dagen is deze losgebroken en was het een weekje ok.
ik denk dat ze het 3x heeft gehad, de laatste keer is de DA langsgeweest, hebben we haar in slaap gedaan (ze is nogal springerig als je aan haar been wilt komen) en heeft de dierenarts een groot deel uit haar hoef weggesneden. was allemaal rot vanbinnen,nu mankt ze nog altijd wat maar het is al veel beter. heb normaal nog foto's, maar die zijn vrij bloederig.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:33

lailapri schreef:
Laten we het hopen. Mijn ervaring is dat niet iedereen open staat voor advies van een ander, hopelijk is er met jou smid serieus te overleggen en komen jullie tot een oplossing die goed is voor het paard

Dat hoop ik ook ja en anders moet hij maar weer inpakken, zo ben ik dan ook wel weer.

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:37

mijn paard had ook een steeds terugkerende hoefzweer,bij mij is wel steeds de hoefsmit geweest,hij zat ook heel erg diep,eerst een zooltje eronderen toen een ijzer,maar daardoor sloot het ook weer af,de laatste keer zat er een best gat in de hoef,ze heeft nu een speciaal ijzer en het gaat nu gelukkig weer super!
maar als ze eht weer krijgt gaat ze toch anar de kliniek
ik zeg altijd,volg je gevoel,als je paard al anders gaat staan,dan zou ik zeker naar de kliniek gaan,al is het alleen maar om een foto te maken!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:21

Aan de ene kant begrijp ik de beredenatie ook wel van de hoefsmid dat hij niet wil gaan hameren in een pijnlijke voet.
Ik zou toch naar de kliniek gaan denk ik als het nog zo lang duurd. Hoelang loopt ie nu al kreupel?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:56

waarom zet je hem niet op hoefschoenen paard vind het niet echt fijn als er nu een ijzer onder komt en met een hoefschoen kan je het beter schoon houden .die van mij staat nu al 5 weken op hoefschoenen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 20:08

Nou Jap krijgt maatwerk..hij heeft zulke grote voetjes dat een standaard maatje niet past
Smid heeft zijn voeten overgetekent en gaat vanavond aan de slag ermee.

Hij krijg gewone ijzers met een ruime opzet zodat hij goed kan afrollen, 1 lipje komt eraan.
Ook krijgt hij bij zijn pijnlijke voet een zool op het ijzer zodat ik er watten in kan proppen zodat er geen vuil in kan komen
Verband ijzer wordt het ook genoemd.

Met een beetje geluk kan ik dus binnenkort weer rijden met mijn Japstertje en is hij pijn vrij!

Smid vond overigens dat hij 4 achterhoeven had
Hij vond zijn voorvoeten veel te ovaal...
Ook ziet hij hem liever ietsje steiler staan, hij hangt nu teveel achterover zeg maar ff
Kan verandert worden maar dan wel langzaam aan.

Heb hier wel een goed gevoel bij, hoop dat Jap gauw weer de oude is!!

Hij staat nu weer in een dettolpakking, lekker nog ff die klotezweer dood maken!!