jonge pony met scheve staart

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

jonge pony met scheve staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:01

mijn 4 jarige D-pony is zadelmak van in augustus. We hebben alles heel erg rustig aan gedaan en heeft nog niet bijzonder veel hoeven werken.

Wat me opvalt is dat hij reeds van het begin af met een scheve staart heeft gelopen. Voornamelijk onder het zadel maar ik zie het ook wanneer hij vrij op het land loop. Hij draagt hem altijd naar links en lichtjes opgehoffen. Hij heeft ook een vrij weke/doorgezakte rug wat denk ik samen het 'probleem" veroorzaakt. Wanneer hij hem niet scheef houdt, houdt hij em vrij dicht bij z'n kont aan.

Ondanks dat hij steeds zijn staart scheef houdt, loopt hij in de bak heel netjes in aanleuning en stabiel in stap en draf. In galop heeft hij nog moeite, is hij snel en springt hij vaak over in kruis.
Op de baan galloppeert hij super en heel soepel dus volgens mij ligt het voornamelijk nog aan zijn balans. Hij is ook nog niet zo lang onder het zadel natuurlijk.
wanneer hij vrij op het land draaft of galoppeert kan hij echt lopen showen, strekt de voorbenen en heeft hij een zeer krachtige achterhand.

hij is ongeloofelijk elastisch, kan zowel naar links als rechts als het ware dubbel vouwen. Als hij rolt rolt hij netjes over. Is bij het poetsen en opzadelen altijd heel lief en rustig. reageert niet echt vervelend wanneer je met je handen druk op zijn rug maakt en is altijd uitermate lief en braaf. En hij doet ook never nooit moeilijk in het rijden.

eind oktober heb ik de ostheopaat laten langskomen voor een check want ik was toch vrij bezorgd. Maar hij kon nietvinden. Hij moet uiteraard nog uitgroeien, hij staat ook nog wat overbouwd. Maar hij kon geen abnormale spanningen of blokkages vinden. Hij heeft de pony wat los gemaakt en dan heb ik hem rust gegeven op het land en stilletjes aan weer opgenomen.

Hij hoefde maar 1x, maximum 2x ongv in de week te werken. Nu was het ongeveer een maand geleden dat hij nog echt heef 'gewerkt' en zijn we vooral op de baan gaan rijden. Dit weekend hebben we 3 daagjes met hem naar de veluwe geweest. Alles dik in orde, maar toch die scheve staart.

zijn er nog mensen met zulke paarden of ervaringen?

hier foto's ter illustratie
Afbeelding
hier doet hij het heel extreem:
Afbeelding

Taat88

Re: jonge pony met scheve staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:41

Rugproblemen bij paard uiten zich in protest tijdens het werk, soms komt de eigenaar met de klacht van gewoon niet goed presteren; ’hij doet het niet goed’. De symptomen kunnen zeer divers zijn: het paard is te heet; wil niet gepakt worden; zakt door de benen bij opzadelen of opstijgen; zwiept heftig met de staart tijdens het rijden; draagt de staart scheef; bokt extreem veel; staakt tijdens het rijden; wil niet achterwaarts onder ruiter. De dressuurruiter komt met de klacht van niet goed nageven; geen wissels willen lopen; overspringen in een verkeerde galop; matig ondertreden achterhand. De springruiter krijgt problemen in de vorm van steeds op hetzelfde been willen landen; niet openen boven de sprong; en bokken na de landing.

Oorzaken kunnen in de rug zelf gelegen zijn door afwijkingen in de benige structuren; de banden en ligamenten, zoals arthrose; kissing spines; ocd. Wat echter vaker voorkomt, zijn problemen in de rug door een verkeerde belasting van die rug door een onderliggende kreupelheid; gebitsproblemen, bouw of ligging van het zadel; bouw en zit van de ruiter; trainingsmethode.

Zeer belangrijk is een goede diagnostiek uit te oefenen om zodoende een eventuele onderliggende oorzaak/oorzaken weg te kunnen nemen. Als paarden met een vermoedelijk rugprobleem voor de eerste keer worden aangeboden is het daarom ook het verstandigste de eerste onderzoeken op de kliniek te laten doen. Aanvullende diagnostische mogelijkheden staan ons hier tot onze beschikking zoals natuurlijk een ruime mogelijkheid tot monsteren; harde; cq zachte volte; manege voor onderzoek onder het zadel; rontendiagnostiek; ultrasound.

Therapie bestaat uit een combinatie van manuele therapie en acupunctuur. Verder worden de onderliggende oorzaken behandeld; orthopedisch beslag, gebits-verzorging; correctie zadel.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:43

da even laten kijken, of nog een osteopaat, ik weet niet hoe goed die van jou is, misschien heeft die wat over het hoofd gezien, hoe zit het met het zadel?
staart ook scheef op stal of alleen met rijden? en hoe zit het met longeren?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:46

hoi,
mijn oude paard had dat ook ze werd kreupel en buigde neit goed door enz
foto's laten maken en had kissing-spines imn haar rug
meestal zijn het rugproblemen.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:51

lijntje87 schreef:
da even laten kijken, of nog een osteopaat, ik weet niet hoe goed die van jou is, misschien heeft die wat over het hoofd gezien, hoe zit het met het zadel?
staart ook scheef op stal of alleen met rijden? en hoe zit het met longeren?

de ostheopaat is hier vrij gekend en heeft een goede reputatie. hij doet het zowel in het rijden als los in de wei of longeren .. Dus niet enkel wanneer er iemand op zit

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:55

maar hoe houd je pony de staart aan de longe? of als hij los staat?
second opinion is nooit verkeerd, nog niemand van dood gegaan.
en laat je zadel nakijken. scheve staart KAN duiden op rug problemen, veel rug problemen komen door verkeerd zadel, een goed passen zadel is zo verdomde belangrijk, net als goede ondersteunende schoenen. als dat niet zit, dan gaat er van alles compenseren, en krijg je verdere lichaamsproblemen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:56

Er zijn paarden die hun staart gewoon in een draai dragen. Als ze hem meer naar achteren toe scheef dragen maak ik me meer zorgen. De manier waarop hij hem draagt ziet er niet verkrampt uit. Maar ja dat zijn foto's.
Zit er arabisch of welsh bloed in?

[edit] profiel gelezen en gemerkt dat het een halfbloed is

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:59

Mijn arabier draagt zijn staart ook altijd scheef... sinds ik klassiek rijdt en hem rechtricht draagt hij hem recht! Het kan duiden op rugproblemen maar het kan ook scheefheid zijn (waar je misschien nu, tijdens de basis van het rijden, nog geen last van hebt Knipoog )
Aan de andere kant, soms loopt hij kaarsrecht en dan hangt zijn staart scheef... het is dus niet zeker dat het met recht of scheef lopen te maken heeft, maar voor we rechtrichtten hing z'n staart altijd scheef, en nu hangt die de ene keer recht en dan weer scheef, dus ik denk dat er wel verband tussen zit!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:15

Ik zal nu de hele dressuur wereld over mij heen krijgen.

Op de eerste foto zie ik een verkrampte ruiter zitten.
Holle rug, tenen in de stijgbeugel en stijgbeugel heel kort.

Op de 2de foto bijna het zelfde.

Ben jij als eigenaar ook linkshandig ???

Onbewust druk je het paard naar links ondanks dat je naar rechts wilt

Niet iemand is 100 procent recht gericht, een paard ook niet.
Ga eens zonder zadel rijden en laat dan nog eens foto's nemen.
Tevens foto's links en rechtsom aan de longeer lijn.

Ik ben een western liefhebber en weet dat een verkrampte pink al invloed heeft op de houding van het paard.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:27

om eerlijk te zijn op de tweede foto zit ik écht niet verkrampt hoor Lachen integendeel, was op een wandeling waar we heel veel gestapt hebben met een lange teugel en gezellig babbelen tussendoor. beetje zitten als op een zetel met veel lachen tussendoor en paarden wat laten genieten van de omgeving. Een galopje in verlichte zit tussendoor met heel licht contact.
die beugels zet ik altijd op springmaat op wandeling en bij jonge pony's. dan ga ik veel verlicht zitten en mogen ze al eens een gekke sprong maken onder me door. Maar verkrampt? écht niet hoor Lachen
wel ben ik linkshandig.
Het feit dat de pony het ook doet als hij vrij in het land loopt is ook een aandachtspunt. hier bijvoorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding
in stilstand drukt hij de staart eerder tegen zijn kont aan.
Ik rijd echt niet vaak op hem en als ik al rijd is het de laatste tijd puur voor de fun een wandelingetje of wat basiswerk in de piste. Stap-draf-galop en ontspanning meer niet. Tot hij alles goed onder de knie heeft ga ik niet verder dan dit , voor het serieuzere werk heb ik mijn paard.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:30

het lijkt wel een gewoonte, alsof hij de hele tijd windjes laat?

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:34

haha nee windjes zijn het niet. Lachen
Toen hij net toekwam was hij wel altijd doodsbang van mensen, absoluut geen vertrouwen. Ondertussen heeft hij in mij 100% vertrouwene en is het een lieve teddybeer geworden. We denken dat nare dingen moet meegemaakt hebben in het verleden wat zijn gedrag en rug/staart zou kunnen verklaren. Vreemde mensen is hij erg wantrouwig en bang voor maar dit begint nu geleidelijk aan een klein beetje te beteren

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:39

mijn paard heeft dit ook ..alleen niet zo erg als t er hier uit ziet..
Op t moment gaat t steeds beter,"
Dierenarts heeft t allemaal nagekeken.
Mijn paard is goed in de bespiering in de rug was overal gelijk en met drukkingen reageerde hij normaal zoals het moet.
het enige waarmee ik t goed kan krijgen en ook niet helemaal goed omdat hij dat misschien wel voordat ik hem kreeg al had.. is met rechtgericht rijden.
is de enige oplossing.
we hebben ook gekeken of hij last van zijn rug had. maar is allemaal prima.
helemaal 100 % gaat dit niet over bij mijn paard.
hij heeft 1 kant van sn staart spier of wat t ook is weet t even niet meer Tong uitsteken.. iets korter...maar hij draagt m niet continu naar 1 kant.
hij kan m ook gewoon recht dragen. alleen met rijden zie je t iets meer.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:40

lees eens wat van antoine de both.
hij geeft ook cursussen over rechtrichten.
ik heb er veel van geleerd. google hem maar eens

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:57

Vaak kun je wel iets terugvinden waarom ze hem scheef dragen. Iets in de rug kan idd bijvoorbeeld. Kissing spine komt wel vaker voor bij paardjes met een hollere rug. maar dan zou je meer problemen verwachten.

Verder idd goed rechtrichten maar dat was al gezegd. Kijk ook voor de zekerheid goed naar alle beentjes. Geen bijzonderheden en verdikkingen te zijn? Een paard is een vluchtdier en gaat maar door. Als een beestje ergens last van heeft zal het in het beging altijd compenseren en hoef je niets te merken. Het scheef dragen van een staart kan wel een teken zijn van dit compenseren. Een ostopaat kan idd misschien wel heel gunstig zijn in jouw geval. Ik weet noeg wel een hele goede die ook dierenarts is. (2 vliegen in 1 klap) laat maar weten als je meer zou willen weten van haar.

Succes!

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:15

Ik denk iets met zijn rug. Succes ermee Knipoog

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:19

denk je dat ik beter Dierenarts of ostheopaat kan laten langskomen,of fysio?
wil het toch graag laten nakijken maar hebben hier in de buurt geen 2 in 1 personen Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:30

Woogy schreef:
Er zijn paarden die hun staart gewoon in een draai dragen. Als ze hem meer naar achteren toe scheef dragen maak ik me meer zorgen. De manier waarop hij hem draagt ziet er niet verkrampt uit. Maar ja dat zijn foto's.
Zit er arabisch of welsh bloed in?

[edit] profiel gelezen en gemerkt dat het een halfbloed is

Een Arabische Volbloed staat ook bekend voor zijn staartdracht. Gezien jouw paard een halfbloedje is, is het niet raar dat hij zijn staart ook zo draagt.
Als hij zijn staart ook zo in vrijheid draagt, zou ik me er niet al te veel zorgen om maken.
Mijn paard (AV) doet het ook. Ik heb hem al volledig laten doormeten maar er is niets mis met zijn rug. Soms moet je nu eenmaal aanvaarden dat het aan de aard van het beestje ligt.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:30