schiefel hoe verder?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorette

schiefel hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:46

Ik heb een 3,5 jarige pony en die haalde ik gister uit de wei en ontdekte toen dat hij een schiefel heeft. ongeveer 1- 1,5 cm groot aan de zijkant van zijn been 1,5 cm onder de zijkant van de voorknie. Ik heb er nog niets aan gedaan aangezien alle leidingen bevroren zijn en ik hem dus niet kon afspoelen. Wat moet ik ermee doen? dierenarts bellen? koelen? insmeren? oprust?
Wie geeft mij een goed advies, wordt het vanzelf weer minder? Hij loopt er volgens mij niet echt kreupel door.

ellepel

Re: schiefel hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:47

denk dat je toch wel de veearts morgen moet bellen.
die kan ook nog beter voelen of inderdaad een schiefel kan zijn of toch wat anders.
en die kan je adviseren wat dan verder te doen mocht het niet helemaal duidelijk zijn.
daarnaast denk ik dat ze uit voorzorg ook iets van antibiotica gaan geven tegen eventele bijwerkingen( misschien ontstekingsreactie)

of je je pony nu meteen op rust zou moeten zetten dat weet ik eigenlijk niet,als hij geen stal gewend is zou ik dat zeker niet doen.
kans dat hij dan uit onrust heen en weer gaat draaien lijkt me dan ook niet bevorderlijk voor het been.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:49

da bellen vaak krijg je dan ekyflogil(ofzoiets) wat je erop kan smeren wat ervoor zorgt dat het rustig wordt. ook kan hij zeggen of paard er geen last van heeft i.v.m de pezen. mijn pony is er toen aan geopereerd die bij haar zat uiteindelijk bij een pees te drukken

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:49

Ik zou niet zomaar antibiotica geven, wel even de DA bellen, en je paard niet aan het werk zetten, dan loop je risico op grote kreupelheid. (ivm weefsels rond de schiefel)

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:33

Bij schiefel is er sprake van benige verdikkingen op de pijp van het been. Het treedt vooral op bij jonge paarden. De oorzaak van schiefel is een te grote spanning van binnenuit of geweld van buitenaf. Soms kan kreupelheid ontstaan wanneer op de plaats van de schiefel een pees ligt en een peesontsteking ontstaat. Dan is rust een eerste vereiste en moet de plek met koud water afgespoten worden. Als de schiefel niet bij een pees zit, is er sprake van een schoonheidsfout. De schiefel is soms bij jonge paarden van rachitische (er wordt dan te weinig kalkzouten in de beenderen afgezet) oorsprong en verdwijnt dan later weer.

Hier onnder in de link een paar foto´s
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... mages.html

Een echte therapie voor een schiefel is er niet. Vaak is dit ook niet nodig, omdat het in de meeste gevallen om een schoonheidsfoutje gaat. In feite ontstaat een schiefel vanuit een irritatie of ontstekingsreactie van het botvlies. Daardoor kan het wel een gunstig effect hebben om het paard wat rust te geven in de hoop dat het botvlies snel tot rust komt en soms worden zalven gebruikt met ontstekingsremmende middelen (zoals corticosteroiden) die door de huid heen trekken en zo de ontstekingsreactie van het botvlies verminderen. Dit heeft over het algemeen niet tot gevolg dat de schiefel verdwijnt, maar wellicht kan helpen om de vorming van een hele grote schiefel tegen te gaan.

Een schiefel groeit meestal langzaam en stopt op een moment met groter worden. Het nieuwgevormde botweefsel is in eerste instantie nog wat chaotisch opgebouwd, maar na een tijdje gaat het zich remodelleren en wordt het netjes botweefsel. In deze periode wordt het griffelbeentje soms iets (tot veel) kleiner. Af en toe komt het voor dat een schiefel heel snel ontstaat. S’ochtends gaat het paard de wei op en ’s avonds bemerkt de eigenaar ineens een schiefel die al vrij groot kan zijn. De diagnose is meestal op het oog te stellen en vaak is een schiefel onschuldig. De diagnose kan bevestigd worden met behulp van een röntgenfoto. In enkele gevallen is een schiefel helaas niet onschuldig. Dit hangt af van de grootte en de plek waar het is ontstaan.

Tussen het binnenste en buitenste griffelbeentje loopt de tussenpees. Deze kan geïrriteerd of beschadigd raken in een ongunstig geval. Ook kan een schiefel ontstaan als er een breukje in het griffelbeentje zit. Vaak gaat dit dan gepaard met kreupelheid. Gelukkig is in verreweg de meeste gevallen van een breukje van het griffelbeentje een goede therapie mogelijk zoals het gedeeltelijk verwijderen van het griffelbeentje.

Gr tatjana

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:44

Wauw,Tatjana, hier heb ik niks meer aan toe te voegen.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:35

Mij is altijd verteld om er3 maal daags traumeel op te smeren en dit dan even te masseren.. Werkt alleen als je het vanaf het begin doet, dus als het er nog niet lang zit..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:06

mijn pony heeft/had ook een schiefel en bij hem werkte spiroflor (srl-gelei)enorm goed

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:06

Mijn jonge beestje heeft afgelopen zomer ook een schiefeltje opgelopen, zat op een gunstige plek dus verder niks aan te doen hij is inmiddels wel kleiner aan het worden! Let op dat het niet heel warm wordt en dat je paard er niet slechter van gaat lopen, da bellen voor advies kan natuurlijk altijd das misschien wel wat beter voor je gemoedsrust Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:19

Mijn paard heeft ook een schiefel aan de binnenkant van ze linkervoorbeen, daar heeft hij verders geen last van.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:26

Ik laat Lardo's schiefel ook lekker schiefelen.. DA kijkt er bij de jaarlijkse controle wel altijd even naar of hij ook gegroeid is en niet pezen of wat dan ook beknelt..