paard 2,5 diarree

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ajieto

paard 2,5 diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:05

Hoihoi,

Mijn paardje van 2,5 is ongeveer een maandje geleden uit de opfok gekomen en sinds die tijd aan de diaree...
Ik heb dit een week aangekeken en omdat het niet beter werd na een week de veearts erbij gehaald.
Hij kon niks vinden van een virus o.i.d. en dacht dat stress de oorzaak was (in één week ander voer, in de trailer, andere stal, andere paarden en ook direct een wormkuur gegeven nadat ze van de wei kwam). Omdat hij waterdunne diarree was raadde hij mij aan om antibiotica te geven en als het niet snel beter werd naar de kliniek voor een infuus.
Gelukkig voor mij werd het direct de volgende dag al beter (ik zag het ook niet echt zitten om met een gestressd paard in de trailer naar een kliniek te rijden).
De antibiotica heb ik 7 dagen gebruikt (moest 5 a 7 dagen gebruiken) en ik ben er nu een week mee gestopt.
De mest is nu nog steeds aan de dunne kant, gelukkig niet zo dun meer als dat het was, maar voor mijn gevoel nog steeds te dun.

Nou zij mijn overbuurvrouw op stal dat ze erg veel likt aan het ijzer en het hout en daarom bedachten we zonet dat het misschien wel eens mineralen tekort kan zijn. Wat denken jullie daarvan? Op aanraden van de veearts gaf ik namelijk alleen maar water en hooi...

Dus eigenlijk mijn vraag, wel of geen mineralen blok halen. En wat zou ik haar het beste kunnen gaan voeren...?

Taniya

Re: paard 2,5 diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:36

Een mineralenblok is goed zeker als ze overal aan likt.Verder zou ik ze wel bijvoeren met een licht verteerbare muesli die voldoende vitaminen en mineralen bevat.
Wil je weten wat je aan de dunne mest kan doen stuur me even pm .

Jets1712

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:40

een mineralen blok kan je eigenlijk altijd wel neerleggen. En zeker bijvoeren zoals Taniya al zei.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:42

Is zijn bloed onderzocht op wormen?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:51

Geef je hooi/kuil?

Mijn 2,5 jarige had ook toen ze net bij mij kwam een tijd diarree, was niks gevonden verder, en da zei dat ze aan het hooi moest wennen

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:43

Ik zou hem idd even goed ontwormen met equest pramox. Je pakt dan echt alles even mee. Ook de rode (bloed) wormjes en lintworm. Komen er echt wormpjes af dan moet je de spuit na 10 dagen ongeveer nog een keer herhalen. En verder... Heeft hij veel zand kunnen eten in de opfok? Anders een zandwegkuurtje (erbij) geven.