Pony gevoelig na bezoek hoefsmid: Toch op ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Pony gevoelig na bezoek hoefsmid: Toch op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 02:09

Mijn pony heeft zijn hele leven zonder ijzers gestaan, behalve in het buitenseizoen wanneer ik veel concoursen had die op gras werden gehouden (kalkoenen nodig). Mijn vorige hoefsmid zei altijd dat beslaan niet nodig was omdat mijn pony van zichzelf goede, sterke en gezonde hoeven heeft. Zijn hoeven zien er inderdaad uitstekend uit, en rijden zonder ijzers gaat ook prima. Maar iedere keer als pony nu bij de (nieuwe) smid is geweest is hij een paar dagen gevoelig op zijn voorbenen. Ik kreeg van iemand de tip om heb voortaan van voor wel op ijzers te zetten ivm de gevoeligheid. Zijn er bokkers die ook eerst hun paard/pony alleen lieten bekappen maar toen van voren op ijzers gaan zetten omdat ze toch gevoelig waren na het bekappen?

anneliesdj

Re: Pony gevoelig na bezoek hoefsmid: Toch op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:14

Dan bekapt jouw smid hem gewoon te kort als hij dat eerder nooit had, zeg het hem de volgende keer als hij komt dan kan hij er rekening mee houden dat je pony wat sneller gevoelig is dan hij denkt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:15

Mijn draver, al 10 jaar? op ijzers staat nu voor het eerst zonder ijzers.
De eerste paar dagen heeft hij naast spierpijn ook erg last van zijn voetjes gehad.

Geef hem nog even de kans om zelf te herstellen, wat ik begreep is dat het minstens een half jaar duurt voordat ze daadwerkelijk goeie voetjes hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:22

Hoezo, paard heeft altijd ZONDER ijzers gestaan en was nooit gevoelig, nu ineens wel (nu er een nieuwe smid is).

Paard in de zomer op ijzers zetten deed ik ook altijd maar nooit last gehad dat ze gevoeliger waren in de winter.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:33

Verkeerd gelezen! Dacht dat pony op ijzers had gestaan.
In dit geval kan het heel goed zijn dat de nieuwe smid te kort bekapt of teveel wegsnijd van zool of straal.

Of vragen of je nieuwe smid je pony wat minder rigoreus wil bekappen en anders weer een andere smid gaan zoeken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:36

Ik sluit me er bij aan, je hebt een iets te enthousiaste smid. Zoek een andere!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:55

kimnytocize schreef:
Maar iedere keer als pony nu bij de (nieuwe) smid is geweest is hij een paar dagen gevoelig op zijn voorbenen.

Andere smid zoeken. Een paard mag na een bekapping NIET slechter lopen. De schuld ligt bij de bekapping. er dan maar ijzers onder slaan is een manier van de smid om zijn fouten te verdoezelen.

Boos!

Gebeurt helaas maar al te vaak.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:47

kimnytocize schreef:
Mijn pony heeft zijn hele leven zonder ijzers gestaan, behalve in het buitenseizoen wanneer ik veel concoursen had die op gras werden gehouden (kalkoenen nodig). Mijn vorige hoefsmid zei altijd dat beslaan niet nodig was omdat mijn pony van zichzelf goede, sterke en gezonde hoeven heeft. Zijn hoeven zien er inderdaad uitstekend uit, en rijden zonder ijzers gaat ook prima. Maar iedere keer als pony nu bij de (nieuwe) smid is geweest is hij een paar dagen gevoelig op zijn voorbenen. Ik kreeg van iemand de tip om heb voortaan van voor wel op ijzers te zetten ivm de gevoeligheid. Zijn er bokkers die ook eerst hun paard/pony alleen lieten bekappen maar toen van voren op ijzers gaan zetten omdat ze toch gevoelig waren na het bekappen?

kimnytocize,

heb je het al eens met je smid over gehad? Weet hij dat je paard gevoelig loopt na het bekappen? Als hij het niet weet kan hij er uiteraard geen rekening mee houden.

Al vrij snel denk je aan het feit dat het paard te kort bekapt is, logisch maar wat is te kort? Wat wij wel eens tegenkomen is dat sommigen te lang wachten met hun paard te bekappen, er moeten dan hele randen afgeknipt worden. In dit soort gevallen kan de stand verandering ook ongemak veroorzaken. Uiteraard weet ik niet hoe vaak je paard bekapt wordt dus dit is iets wat je zelf na moet gaan en evt. met je smid moet overleggen.

Als je verder tevreden bent met je smid dan zou ik hem in ieder geval het voordeel van de twijfel geven en eens met hem gaan praten. Voor en nadat je paard bekapt is moet je je paard even voor laten draven/stappen dus dat je smid het ook even kan bekijken om een beter beeld te krijgen. De meeste smeden zullen geen hoefijzers adviseren als het niet nodig is.

Als je zowiezo geen vertrouwen meer in je smid hebt dan zal ik de moeite niet meer nemen en afscheid nemen van hem. Voor beide partijen is het wel zo prettig als je dit ook even aan hem laat weten.

Succes,

Hoeftniet

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:52

De fout die veel smeden maken is het te veel wegsnijden van de straal en zool
Bij mijn merrie was dit ook een enorm probleem
oorzaak: te veel weggesneden door de smid Sigaar
lees dit topic eens door
[NA] Dinsdag gaan de ijzers eraf
Inmiddels loopt dit paard al 2 jaar zonder ijzers
loopt zonder problemen over gebroken puin, stenen etc.
Ze word sinds een half jaar natuurlijk bekapt en loopt super op blote voeten noder dit paard komen geen ijzers meer

@Hoeftniet
mijn paarden worden regelmatig bekapt (elke 6 weken)
Dus dat was niet de oorzaak!

Mijn ervaring is dat smeden juist onnodig ijzers adviseren
Bijn bovenstaande merrie kon nooit zonder ijzers zei mijn smid
hoeven waren daar te plat voor, maar het was bij deze merrie andersom..
Haar hoeven werden juist te plat door de ijzers Clown
nu zijn haar hoeven veel mooier Cool

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:37

Bedankt voor de reacties! Mijn pony wordt iedere 2 maanden bekapt, en dan is het ook echt nodig. Ik zal sowiezo met de hoefsmid overleggen dat hij hem niet te kort moet bekappen