ieder jaar verkouden, chronisch?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

ieder jaar verkouden, chronisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 01:09

hallo ik vroeg me af, mijn 2.5 jarige is nu voor de 3de keer op rij verkouden aan het worden.
Hij heeft het voor het eerst gehad met 5 maand ( net van mams af, was overleden) en nu heeft hij het ieder jaar. Dit jaar is het natuurlijk extreem koud en nu hoest hij weer afentoe, ik kijk nu even of het erger wordt want dan wordt de DA er natuurlijk bijgeroepen.
Normaal wordt hij altijd rond november ziek. Dit jaar toen was hij niet ziek, hij kreeg wel speciale kruiden voor de longen enzo. Nu is hij toch verkouden aan het worden, dus ik vroeg me af is dit chronisch? en wat kan ik hier aandoen? heeft iemand tips of specaal voer dat ik hem kan geven.
Volgend jaar krijgt hij een deken op omdat hij dan kort in de vacht moet blijven i.v.m. het rijden en omdat ik met kerstmis een wedstrijd wil doen, nu is natuurlijk het probleem dat ziek zijn ,daarom wil ik tips ofzo voor voeding of kruiden die ik hem kan geven

tis een beetje een vaag verhaal ik weet het Clown maar kon het niet anders formuleren

alvast bedankt

groetjes nieky1993

Mar_84

Re: ieder jaar verkouden, chronisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:03

Dit heeft mijn paard 2 x gehad.En ook beide keren in november.Mijn da kon niets bijzonders vinden.Bij mijn paard kwam er van die groene snot uit zijn neus.Vorig jaar heeft hij het niet gehad.Ik voer hem nu foeneknof ( van de paardendrogist) bij , maar ik weet niet of de reden is dat hij het nu niet heeft gehad.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:12

chronisch is meer dat hij het altijd heeft, het hele jaar door, maaar het zou wel kunnen dat ie het een beetje heeft en de reste van het jaar niet opvalt? Knipoog

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:09

Misschien een te lage weerstand in het algemeen? Paardje is pas 2,5 jaar en er gaat heel veel energie zitten in het groeien. Het kan zijn dat ze elke keer net rond die tijd een groeischeut krijgt waardoor de weerstand tijdelijk verlaagt word. Qua voer heb ik zelf altijd hele goede ervaring gehad met cavalor voer. En dan de strucomix in het bijzonder. Dit kregen mijn oudere ponies en de veulens/jaarlingen (met veulenbrok wel gemengt)altijd en heb er heel wat pony's behoorlijk van zien opknappen. Je kunt het mengen of gewoon als volledig voer geven. Staat ze wel buiten of heb je haar binnen staan? en heeft ze koorts? beetje meer info is wel handig hoe hoest ze en wanneer. zit er een regelmaat in? is ze benauwd merk je dat ze extra hoest als ze hooi krijgt?
groetjes

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:35

chocobroodje schreef:
Misschien een te lage weerstand in het algemeen? Paardje is pas 2,5 jaar en er gaat heel veel energie zitten in het groeien. Het kan zijn dat ze elke keer net rond die tijd een groeischeut krijgt waardoor de weerstand tijdelijk verlaagt word. Qua voer heb ik zelf altijd hele goede ervaring gehad met cavalor voer. En dan de strucomix in het bijzonder. Dit kregen mijn oudere ponies en de veulens/jaarlingen (met veulenbrok wel gemengt)altijd en heb er heel wat pony's behoorlijk van zien opknappen. Je kunt het mengen of gewoon als volledig voer geven. Staat ze wel buiten of heb je haar binnen staan? en heeft ze koorts? beetje meer info is wel handig hoe hoest ze en wanneer. zit er een regelmaat in? is ze benauwd merk je dat ze extra hoest als ze hooi krijgt?
groetjes

Hij maakt geen koorts dat doet hij alleen als het verder gevorderd is ( dus echt constant hoesten) , het is begint meestal met een kuch als hij op stal staat, daarna ook als hij gaat lopen, daarna is het meestal gewoon een snot partij met echt flinke en diepe hoestbuien. Als hij hooi eet hoest hij wel eens maar, de eerste keer dacht ik dat hij zich verslikte ofzo maar dat is het toch niet want daar doet hij het iets te vaak voor. Hij staat op het moment binnen vanwege het weer natuurlijk. Lage weerstand kan natuurlijk ook. Kan het er mss ook mee te maken hebben dat hij in de koudste periode van het jaar gespeend is? ( kon niet niet anders had liever dat hij dr nog wat bijliep toen)
alvast bedankt voor jullie tips
groetjes nieky1993

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:53

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:19

ik zou iig zijn hooi wat nat maken dan zal die zeker wat minder last hebben. Misschien iets van een stof allergie. Hoor je hem op warme zomerdagen ook wel eens hoesten? in de bak of ergens anders. kan zijn dat het zoiets is?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 00:34

chocobroodje schreef:
ik zou iig zijn hooi wat nat maken dan zal die zeker wat minder last hebben. Misschien iets van een stof allergie. Hoor je hem op warme zomerdagen ook wel eens hoesten? in de bak of ergens anders. kan zijn dat het zoiets is?

Nee in de zomer hoest hij nooit, alleen in de winter alstie ziek wordt

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:38

Mijn vorige paard begon ook altijd te hoesten tegen de winter aan. Met fenegriek tussen zijn voer was dat opgelost.

Groetjes Kim