Ik heb toevallig gisteren de Pramox gegeven, dus ook tegen lintwormen
Mijn paard staat wel op wei nu trouwens (in ieder geval totdat het weer te blubberig wordt)
Ik doe sinds een jaar elk kwartaal een wormeitelling bij wormbestrijding.nl en die adviseren om een keer per jaar een wormkuur tegen lintworm te geven. Die mestcontrole heb ik in maart laten doen, toen weer eentje in juli, en toen nog eentje in oktober, en daarna adviseerden ze dus een kuur tegen de wormen die in de mestcontroles moeilijk of niet kunnen worden gevonden.
Twee zware wormkuren, voor- en najaar, vind ik een beetje veel, ik geef het liefst zo weinig mogelijk chemische rotzooi, dus in het najaar of in de winter vind ik dan prima.
Een wormkuur is nooit preventief; hij doodt de wormen die in het lichaam zitten, maar beschermt je paard niet tegen wormen als die in de lente voor het eerst op de wei komt.. Het enige wat je dan voorkomt is dat besmette paarden geen andere paarden op wei kunnen besmetten. Maar als je paard de hele winter niet op wei is geweest dan heeft ie dus ook geen wormbesmetting als je in de herfst of winter nog een zware kuur hebt gegeven.