is het nu de goede tijd om voor lintworm te ontwormen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

is het nu de goede tijd om voor lintworm te ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:20

mijn pony moet morgen een wormenkuur

maar welke kan ik nu geven,ik heb nog een Equimax liggen en een Equest

Mi_Amore

Re: is het nu de goede tijd om voor lintworm te ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:21

goh, ik ontworm tegen lint en bloedwormen net voor ze de wei opgaan. In maart dus eigelijk. Wat vroeger kan geen kwaad, maar volgens mijn DA kun je de zwaardere best bij het op en af de wei gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:22

ontworming voor lintwormen moeten geloof ik juist in de herfst/begin van de winter

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:29

nu weet ik het nog niet Verdrietig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:37

Ik heb toevallig gisteren de Pramox gegeven, dus ook tegen lintwormen Ja
Mijn paard staat wel op wei nu trouwens (in ieder geval totdat het weer te blubberig wordt)

Ik doe sinds een jaar elk kwartaal een wormeitelling bij wormbestrijding.nl en die adviseren om een keer per jaar een wormkuur tegen lintworm te geven. Die mestcontrole heb ik in maart laten doen, toen weer eentje in juli, en toen nog eentje in oktober, en daarna adviseerden ze dus een kuur tegen de wormen die in de mestcontroles moeilijk of niet kunnen worden gevonden.
Twee zware wormkuren, voor- en najaar, vind ik een beetje veel, ik geef het liefst zo weinig mogelijk chemische rotzooi, dus in het najaar of in de winter vind ik dan prima.

Een wormkuur is nooit preventief; hij doodt de wormen die in het lichaam zitten, maar beschermt je paard niet tegen wormen als die in de lente voor het eerst op de wei komt.. Het enige wat je dan voorkomt is dat besmette paarden geen andere paarden op wei kunnen besmetten. Maar als je paard de hele winter niet op wei is geweest dan heeft ie dus ook geen wormbesmetting als je in de herfst of winter nog een zware kuur hebt gegeven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:41

ze heeft af en toe op het weitje gestaan met de anderen,maar de mest word dagelijks verwijdert.

van de zomer is een mest onderzoek gedaan omdat er 1 spoelwormen had,er is gelijk gekeken naar zand en mijn pony was helemaal schoon

volgens de DA ontwormen wij prima,en zijn ze goed schoon.

normaal gaf ik in nov tegen lintworm,maar toen kregen ze allemaal Equest,daarom mijn vraag of ik nu dan tegen lintworm kan geven
de lintworm is er of niet toch? deze kapselt niet in!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:04

ze is zondag ontwormt en vandaag helemaal leeg gescheten Bloos! alles zat onder!

en vanavond in de mest wormen gevonden,de mest is alweer wat dikker aan het worden ze had wel verhoging 38.1
de DA komt morgen de wormen ophalen en geeft dan een kuur daarvoor
volgens mij zijn het lintwormen.

was dus hard nodig Knipoog
hier staat het verhaal over de lintworm en ik heb 2 van die kleintjes gevonden rechtsonder Haha!
http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm04.html

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:37

Hier zijn al heel erg veel topics over geweest. Ook staat er een artikel in de wiki. Kijk daar eens en gebruik anders de zoekfunctie met de term ontwormen, dan vind je veel bruikbare informatie. Succes.