Terugkerende uitvalsverschijnselen bij drachtig minipaardje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karina

Terugkerende uitvalsverschijnselen bij drachtig minipaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 20:25

Mijn ouders hebben een American Miniature merrie van 5 jaar oud, in tweede helft van de dracht, voor de eerste keer drachtig.
Ze is in de loop van de drachtigheid steeds rustiger geworden en toonde regelmatig wat afwezig. Nu zie je dat wel vaker bij drachtige merries dus niks achter gezocht.
Een aantal weken geleden was het ineens paniek: Ze zakte door haar achterhand, echt moeite om overeind te blijven of te komen, en als ze stond dan schudde ze vreemd met haar hoofd of liet het heel laag hangen. Dierenarts had werkelijk geen flauw benul en heeft op goed geluk een pijnstiller/ontstekingsremmer gespoten. Dat leek niet te helpen en eerlijk gezegd dachten we dat ze de nacht niet zou halen, zo dramatisch zag het er uit.
De volgende dag was het echter zo ongeveer van het ene op het andere moment over. Ze liep weer rond. Wel nog wat ongecoordineerd maar dat verbeterde naar zo goed als normaal in de loop van twee dagen.
Een heel enkele keer zag ik nog dat ze in de wei of paddock wat met haar hoofd schudde, maar ze draafde er vlot overheen. Normaal eten en interactie met de andere merries, wel nog steeds heel rustig en wat afwezig.

Nu heeft ze het vandaag echter weer precies hetzelfde teruggekregen. Ze zakt weer gewoon door haar achterhand heen, kan wel zelf overeind komen maar het ziet er belabbert uit.

Iemand die dit herkend of enig idee wat het zou kunnen zijn?
Ze staan op het moment op stal en in paddock en ik sluit het eigenlijk uit dat het een vorm van vergiftiging zou kunnen zijn, al dacht de DA daar wel nog aan.

Charaz

Re: Terugkerende uitvalsverschijnselen bij drachtig minipaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:27

Zou het kunnen dat ze een hersenbloeding heeft gehad? Onze hond heeft dat nl. gehad en vertoonde deze verschijnselen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:33

Een vorm van zwangerschapsvergiftiging??
Het shetje van mijn schoonouders is daar 2 jaar terug aan overleden.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:28

Voeren jullie raaigrashooi? Voor meer info de zoekfunctie gebruiken.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 23:39

Charaz > Hersenbloeding > lijkt me niet kunnen dat de verschijnselen dan ook weer een paar weken wegblijven?

Brainless > Zwangerschapsvergiftiging > kan het niet zijn dat de pony van je schoonouders hyperlipaemie heeft gehad? Dat komt aan het eind van de dracht vaker voor bij shet's, maar beeld is toch niet vergelijkbaar met dit paardje...

Knavia > nee, geen raaigrashooi.

Ik beging nu meer te denken in de richting van een scheve wervel of heupblessure ofzo, iets wat ze vandaag weer geforceerd heeft. Het clubje was behoorlijk fris vanochtend dus het is mogelijk dat ze een verkeerde beweging gemaakt heeft.

Ik ben al zoekend wel twee gevallen tegengekomen van verlamming bij een maand of 9 dracht wat met ruimtegebrek te maken zou hebben gehad (?) maar zover is ze nog niet...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:40

ik denk een zenuw die knel zit,
en bekken instabiliteit als paarden dat tenminste kunnen krijgen?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:58

Shetjes kunnen soms luxerende (dus geen fixerende...) patella's hebben. Dan zakken ze ook door dat been heen. Maar ik weet niet of dat ook een probleem bij miniatures kan zijn.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:04

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 01:05

Dat is inderdaad een bekend probleem, maar ik ken het beeld en dat lijkt weer totaal niet op wat zij nu heeft...
Je moet je echt voorstellen dat ze de vorige keer een beeld gaf alsof ze dood zou gaan, dierenarts was daar ook bang voor eigenlijk, omvallen enzo... Het is nu minder erg maar ik maak me wel zorgen om het afwezige en het atactische beeld...