Koorts/griep heerst door de kou?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Koorts/griep heerst door de kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 19:12

Vorige week paard nr. 1:
Mok: been van één op andere dag ineens dik, paard kon amper lopen!
Dit terwijl de mok gewoon behandeld werd, dus meteen veearts erbij;
spuitje tegen koorts, metacam als pijnstiller, vochtafdrijvers en paar dagen later (omdat het been maar niet dunner werd) weer antibiotica gehaald....

Gistenavond paard nr. 2 (mijn paard):
Paard had 'miniscul' plek op achterbeen. Werd eveneens behandelt met vettig houden (i.v.m. 'droge weer') nadat het schoongemaakt was met betadine shampoo en stappen. Been werd steeds dunner en dunner, totdat ineens gisterenavond er wat koliekverschijnselen bijkwamen.
Met stappen en slobber meteen stuk beter en ook koorts gezakt van 38.6 naar 37.6. Okee, misschien 'net even niet lekker'. S'avonds om 23:00 2-3 keer gemest, dus geen alarm geslagen.
Volgende ochtend ca. 10u; niet gegeten vanmorgen, weer verhoging (38.4) en dus maar gebeld.

Hetzelfde verhaal als paard nr. 1: Metacam, spuitje voor koorts, vochtafdrijvers en ik heb dan nog een mokzalf (bestaande uit spray en zalf) gekregen. Veearts meette zelfs 38.7 aan temperatuur.

Nu hele dag gestapt, beetjes gevoerd en langzaam iets 'wakkerder'.
Dus om 5u naar huis (toen temp. 38.3), gegeten en net stalgenootje gevraagd om te kijken: weer toch hooi laten liggen, beetje muesli niet aangezeten en weer 38.6.......

Edit: De paddocks zijn super droog en ze staan max. 2u buiten i.v.m. de kou (tsja had het liever anders gehad...). Paarden staan ook normaal op stal, niet super vies en zelfs de paarden met klachten worden continue schoongemaakt.

Wat kan ik nog doen om haar koorts te laten zakken?

De veearts vertelde me dat door het 'ineens' koude weer paarden minder drinken en een optater krijgen op hun weerstand. Hij had veel gevallen van 'grieperige' en 'koortsige' paarden. Hebben meer mensen er last van?

Ik ga zo niet echt bepaald 'gerust' de nacht in.....

Bedankt alvast voor de tips.

Ik ga nu maar (deze keer maar met mn huiswerk) naar stal, de kou weer in.....
(met dan zelf nog een blaasonsteking.....)

Let_be

Re: Koorts/griep heerst door de kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:28

Vandaag paard nr. 3!
Heel klein beetje verhoging (37.8) en diarree.

Met paard nr. 2 gaat het langzaam beter.
Paard nr. 1 is koortsvrij.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:50

Ik heb ook een 'griep' gevalletje achter de rug.
Het leek op buikgriep zoals mensen die hebben.
Hij had hele erge diarree die als krampen leken te komen.
Steeds als hij een kramp had wilde hij gaan liggen en rollen maar tussen de krampen door was hij vrij rustig.
Ook had hij koorts.
Dit alles is al wel 3 weken geleden.
Ik heb voor 3 dagen medicijnen gehad (koortsverlager en pijnstiller in 1)
Daarna was het gelukkig over

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:55

Let_be schreef:
Vandaag paard nr. 3!

37.8 is geen verhoging hoor,lichaamstemperatuur van een paard ligt tussen de 37 en 38 graden..

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:01

Dat kan per paard verschillen en het beste is om je paard, als deze niet ziek is, een aantal dagen te temperaturen om te kijken wat zijn 'basis' temperatuur is.
Mijn ene paard heeft een basis temp. van 36/36.5 en mijn andere paard heeft een temp. van 37.5.
Een paard met een basis temperatuur van 36 heeft dus wel degelijk verhoging bij 37.8 ondanks de boeken aangeven dat de temp. van een paard tussen de 37 en 38 graden mag liggen.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:13

Een paard met een basistemperatuur van 36 graden lijkt mij iets onderkoeld eerlijk gezegd,en toch ook wel een beetje
uitzonderlijk.Ik ben er zelf in ieder geval nog nooit een tegengekomen met zo'n lage temperatuur in gezonde omstandigheden...

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:26

Bij mensen zie je dat ook. Zelfs in goede omstandighden...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:31

flyer schreef:
Let_be schreef:
Vandaag paard nr. 3!

37.8 is geen verhoging hoor,lichaamstemperatuur van een paard ligt tussen de 37 en 38 graden..

Noem het dus niets voor niets 'klein beetje'. Het is gewoon goed om zo'n paard in de gaten te houden.

Wij hebben inderdaad nu alle paarden bijgehouden en de temperaturen verschillen van inderdaad ca. 36,7 tot zelfs iets in de 38.
Op dit moment staat die van mij er weer 'redelijk' vrolijk bij met ca. bijna 38.
Van het paard nr. 3 wist ik niet de basis temperatuur en dan met de diarree is het toch goed om haar in de gaten te houden! Verder toonde ze geen beeld van ziek zijn (gewoon rennen, vliegen, bokken, maarja jong paard....).

Het gaat nu idd goede kant op. De koorts zakte eerst maar niet, vandaar mijn 'help' topic.