Allergie of Gif

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Allergie of Gif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 15:39

Ik heb sinds 2 maanden een Fries merrieveulen van inmiddels 8 maanden oud. Sinds begin december heeft ze hele rare symptomen waarbij we van de ene mogelijke oorzaak in de andere mogelijke oorzaak te recht komen.

De eerste week was ze ineens heel erg ingevallen bij haar flanken, duf maar wel nieuwsgierig, verminderde eetlust en een doffe vacht. (Gegoogled en de veearts gebeld we dachten eigenlijk aan doorkomende pijnlijke tandjes) De merrie staat overdag op een royaal perceel met andere paarden en 's nachts op stal.
Na een week van langzaamaan bijtanken had ze ineens heel opgeblazen wangen en lymfeklieren onder de kaak. Schrik!! wat nu weer, Droes??? Maar nee. Vanwege het besmettingsgevaar haar toch maar opart gezet in de bak. Prompt was de zwelling weg en na twee dagen toch maar weer terug gezet op het land. Diezelfde dag kwam ik om half 2 even kijken, stond ze weer met dikke wangen en klieren. Meteen uit het land gehaald en in de bak gezet. Zo zijn we al een tijdje aan het modderen en nu zijn we er sinds kort achter dat er vorig jaar een paar plantjes JKK aan de zijkant van het land hebben gestaan. Het grote vermoeden bestaat dus dat mijn "klein" meisje iedere keer vrolijk van rozetjes staat te snoepen. Ik ben meerdere malen het land rongelopen en heb niks gezien, wel eikenblaadjes en brandnetels maar die staan ook op de reserve landjes en daar staat ze altijd fris en fruitig.

Deze week hebben we haar op een reservelandje gezet zodat ze even geen vervelende opgezette klieren kan krijgen en nu is het voorstel om haar dit weekend wat JKK aan te bieden zodat we kunnen zien wat ze ermee doet. Wij denken dat ze het wel in haar mond stopt maar vervolgens toch weer uitspuugt. Het gif kan dan echter wel haar lymfeklieren bereiken maar stopt ter hoogte van de keel.

Op het grote land heeft ze dus gezwollen wangen, verhemelte, lymfeklieren onder de kaak en inmiddels ook richting de oren. Laatst heeft ze tot mijn schrik ook een paar keer gegaapt en was ze (alleen die dag) aan de diarree.
Op het reservelandje heeft ze NERGENS last van.

Herkent iemand dit? Ik had dit verhaal ook bij de topic van JKK kunnen zetten maar die bestaat al een tijdje en ik was bang dat niemand het zou lezen.

Ze heeft een speelbal waarvan we inmiddels weten dat ze er niet allergisch voor is, het voer, stro e.d is niet veranderd ten tijde van het overzetten vande grote weide naar het reservelandje en sinds het reservelandje heeft ze nergens meer last van. De kans is dus heel groot dat het JKK moet zijn maar er staat echt zo weinig van dat spul, dat het toch bijna ongelooflijk is dat ze het iedere keer, als ze op het grote land staat, toch weer weet te vinden.

Nogmaals iemand enig idee want ik ben compleet uitgelezen op Bokt, google, paardnatuurlijk en weet ik niet allemaal wat meer. Ik overleg regelmatig met de veearts en het lijkt hem ook waarschijnlijk dat het JKK moet zijn. Hij komt maandag, wellicht een goed idee om bloedaf te nemen om te kijken wat de leverwaarde is en of er nog gif in haar bloed te vinden is.

Ik hoor het graag als jullie nog tips hebben!!

Knavia

Re: Allergie of Gif

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:46

JKK werkt als gif doordat het de lever aantast, en zo cirrhose geeft. De paarden worden dan ziek doordat de lever niet meer goed z'n werk kan doen, namelijk het bloed zuiveren van afvalstoffen en gifstoffen en het omzetten van sommige stoffen in weer andere stoffen. Daarnaast maakt de lever ook een gedeelte van de eiwitten in het bloed, dus kan je te lage gehaltes aan bepaalde eiwitten krijgen.
Het lijkt me daarom ernstig onwaarschijnlijk dat de door jouw genoemde symptomen van het eten van JKK komen. Ik vraag me bovendien af wat die zwelling nu is die je ziet als dikke wangen. Bedoel je de regio áchter de kaak, zeg maar de overgang van de het kaakbot naar de spieren aan de zijvlakte van de hals? Dan zie je meest waarschijnlijk opgezette speekselklieren, niet lymfelklieren. En tussen de kaaktakken kunnen het ook zowel speeksel alsook lymfeklieren betreffen.

Misschien de dierenarts erbij halen op een moment dat het duidelijk aanwezig is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:15

die dikke wangen/klieren...lijkt dat hier wat op:

http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... /klier.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJB6RMKN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NBULCH6V.jpg

hoe lang is het gras op de weide waar je dier die dikke keel krijgt en hoe lang is het gras op het weitje waar ze het niet heeft?

kan het niet zijn van eten van te kort gras waardoor de speekselklieren gaan opzetten?

op langer gras komt dat namelijk niet voor omdat de speekselklieren dan niet overactief hoeven te werken.
een zwelling ten gevolge van dat eten van veel kort gras trekt altijd weg als het paard enige tijd met het hoofd hoog kan staan of als het apart staat met bijvoorbeeld hooi

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:20

Anna_sSpring schreef:
I

Deze week hebben we haar op een reservelandje gezet zodat ze even geen vervelende opgezette klieren kan krijgen en nu is het voorstel om haar dit weekend wat JKK aan te bieden zodat we kunnen zien wat ze ermee doet. Wij denken dat ze het wel in haar mond stopt maar vervolgens toch weer uitspuugt. Het gif kan dan echter wel haar lymfeklieren bereiken maar stopt ter hoogte van de keel.

De PA's bevinden zich in de plant in een niet giftige vorm om het even heel simpel uit te leggen. Pas in de dunne darm gaat er wat gebeuren met die PA s en zetten ze zich om in een giftige vorm. Met de lymfeklieren doet het niets. Maar ik snap wel dat het lastig zoeken wordt, duidelijk is dat er iets in de wei is waardoor ze opgezette klieren krijgt, dit lijkt meer op een allergie voor een of ander maar niet op JKK. Kwijlt het paard ook?
Misschien is het handig als je wat close-ups fotografeert van de plantjes in de wei, wie weet vinden we dan wel iets, een schimmel in het gras of de klaver kun je ook niet uitsluiten.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:25

Wat lief en superfijn dat jullie zo met me mee denken. Met name de feiten mbt het JKK wist ik niet.

Ik heb van iemand anders ook het advies gekregen om het gras en de klaver na te kijken. Vanochtend meteen gedaan en gisteravond nog foto's zitten kijken van hoe het gras er 3 manden geleden bijstond. Ik kan niks anders zeggen dan dat het er heel gezond uit ziet. Toen diegene de hele stal ging huren is zij het land nog op geweest met een veearts ivm de hoeveelheid klaver. Volgens de veearts een prima weiland. Ook nu geen klaver met stipjes of verkleuringen te vinden.

Het weiland is behoorlijk kaal dus ik heb ook gedacht aan overwerkte lymfeklieren, echter het reserve landje is net zo kaal en daar heeft ze nergens last van. Die vogel gaat dus ook (helaas) niet op.

De 2e keer dat ze zo opgezet was heb ik de veearts erbij geroepen. Hij constateerde dat het wel degelijk een allergie zou zijn maar wat......? Aan mij de fijne taak om dat uit te zoeken.

Er staat aardig wat brandnetels laangs de kant van het land, wellicht is dit iets. (Ik ben bang van niet gezien de allergische reactie)

Maar ik sta nog steeds open voor suggesties, ik ga alles na wat ik nog niet heb geprobeerd. Maandag komt de veearts voor haar enting, dan zullen we het land ook eens oplopen. Misschien ziet hij ineens het ei van Columbus...... Huilen

Vanavond weer een slapeloze nacht......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:07

de grassoort van het reservelandje is ook hetzelfde?
ik weet dat bepaalde schimmels op het gras ook deze symtomen kunnen geven.
is er een mogelijkheid dat er op het ene land sporen terecht zijn gekomen van verdelgingsmiddel?
weet niet of er een weg of sloot langs ligt.

maak es een foto als je wilt,wie weet ziet iemand iets waar jezelf niet zo gauw aan denkt.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:57

Het reservelandje is ongeveer 10 jaar oud en het grote land is nog maar 2 jaar oud. Hiervoor heeft er een tijd mais opgestaan en is het land bewerkt. Aan de ene kant ligt een klein slootje en aan de andere kant ligt eenzelfde slootje met een aangrenzend natuurgebied. A. heeft echter eerst drie weken "schadervrij" rondgedarteld op het grote land voordat de problemen begonnen. Als ze er nu op staat heeft ze tussen de middag alweer last.

Als ze zwelt dan ligt de zwelling direct achter haar mondhoeken en heeft een handbreedte. De zwelling onder de kaak zit echt tussen de kaken tegen de keel aan en achter haar kaak aan de zijkant. De complete kaaklijn valt dan weg.

Maar als ik morgen met de veearts een rondje loop zal ik wel eens wat foto's maken.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 23:07

Tsja dik pak sneeuw dus geen land te zien. De veearts komt later nog een keer terug. A. vond de sneeuw wel erg leuk overigens. Ze was net een grote zwarte stofzuiger.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:05

Wat is de grondsoort van de weiden?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 10:31

Wat bedoel je met grondsoort. Grassoort kan ik wel iets bij bedenken maar grondsoort. Bedoel je zand, klei of aarde?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:44

het reserveland is dus ouder dan het gewone land.
kan me dus voorstellen dat het reserve land wat ander grassoort bevat?

ik ben wel benieuwd naar de foto's

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:33

[quote="Anna_sSpring"]Wat lief en superfijn dat jullie zo met me mee denken. Met name de feiten mbt het JKK wist ik niet.

De 2e keer dat ze zo opgezet was heb ik de veearts erbij geroepen. Hij constateerde dat het wel degelijk een allergie zou zijn maar wat......? Aan mij de fijne taak om dat uit te zoeken.

quote]
Daar ben ik het nou niet mee eens.Als het een allergie is dan is het zo uittezoeken met een bloed onderzoek.Heb ik bij de mijne ook laten doen.Kost even wat als je niet verzekerd ben en duurt even een tijdje voor je de uitslag heb maar je weet wat.
En omdat je weet dat je paardje het alleen op dat landje heeft kan je ook aangeven dat je alleen wilt testen op grassoorten,pollen en planten.Scheelt je iets aan kosten omdat het geloof 3 paketten zijn waar ze op testen.
Succes ermee.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 08:48

Ik heb het toevallig afgelopen week besproken met de veearts. We hebben haar vorige week een klein blaadje JKK gegeven om te kijken hoe ze daar op reageert. Volgens de veearts zou ze pas moeten reageren als ze een stuk of tien blaadjes zou eten, maar A. reageerde na ongeveer 2 uur met sufheid, jeuk aan het hoofd (schudden, jeuken), ze kreeg buikpijn (slaan naar mijn hand als ik over haar buik streek, ze ging niet rollen). Volgens de veearts moeten we het dan toch echtwel in die richting zoeken. Hij komt maandag langs voor een inenting en dan bespreken we de opties voor een bloedonderzoek. Dan kunnen we meteen de waardes van de lever testen. Dat van die 3 pakketten zal ik ook meenemen in het gesprek.
Kent iemand een goeie paardenverzekering. Ik wilde haar steeds verzekeren maar het komt er niet van om ze te vergelijken. Sterker ik ga nu meteen kijken wat er op de markt is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:25

is er nogal wat werk aan de winkel dus om het weiland vrij de maken van JKK Knipoog
paardenverzekeringen ben ik niet van op de hoogte,hopelijk is dit het en kun je het voorkomen door de jkk weg te halen

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 19:49

Ja dat zou idd heel fijn zijn. Heb ik eigenlijk gewoon een heel gezond paard zonder allergie Haha!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:52

de giftige stof uit JKK slaat zich op in de lever en vergiftigd zo het paard (lees: het paard overlijdt) Ik zou dus absoluut meteen grondig het JKK verwijderen en dus ook niet gaan aanbieden en kijken hoe je paard erop reageert.

Wanneer een paard telkens kleine beetjes JKK binnenkrijgt is het dus ook dodelijk. (het bouwt zich op met uiteindelijk dood tot gevolg)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:45

Er staat geen JKK op het land, er stond iets van in de berm maar ook dat is nu niet terug te vinden. Ze reageerde hier wel op maar die zwelling komt toch van een allergie.
De veearts vond het niet zinvol om een allergietest te doen omdat ze met zoveel dingen in aanraking komt, dat wordt zo kostbaar om haar overal op te testen. Voorlopig blijft ze op dit land staan en van het voorjaar gaan we kijken of ze toch weer op het grote land kan. Misschien is het seizoensgebonden? Dan delen we ook het land in 2-en of 3-en en kun je haar favoplek voor haar afsluiten.

Bedankt voor het meedenken allemaal!