Diepe buiger aanhechting verkalkt, catastrofaal zegt DA...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liousca

Diepe buiger aanhechting verkalkt, catastrofaal zegt DA...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 14:35

Vandaag zijn er RX foto's gemaakt van mijn paard zijn linker voorvoet ivm kreupelheid.
Het oordeel was schrikbarend, catastrofaal zei de DA tegen me...

Hij heeft kolfvormige voedingskanalen in zijn straalbeen.
En de aanhechting van zijn diepe buiger is verkalkt op meerdere plaatsen. (dwz dat deze gescheurd is geweest. GEEN HKO!)
Ook is de bovenzijde van zijn straalbeen ruw gezoomd.

Opties:
Alleen een zenuwsnede rest nog.
Spuiten en beslag hebben geen zin meer, aldus de DA die mij een eerlijk advies wilde geven.

Maar met een zenuwsnede is het garantie tot de deur, kan werken kan niet werken.
De DA zei dat ik, als het aanslaat, ik hem gewoon weer verder als sportpaard (we rijden M2) kan gebruiken.

Nu dus wat te doen? De een zegt zenuwsnede is taboe, niet doen. De ander zegt jullie zijn zo'n wereld combi, wel doen!

HELLUP!!

Noot; dit paard is niet echt een recreatiepaard (schrikachtig) en werkt enorm graag erg hard, dus op een weide zetten is ook geen optie. Hij staat nu al een tijd op rust en kwijnt weg van verveling. Tis raar maar waar...
Laatst bijgewerkt door liousca op 31-12-08 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Re: Diepe buiger aanhechting verkalkt, catastrofaal zegt DA...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:40

Mag je met een paard starten wat een zenuwsnede heeft gehad?. Begreep namelijk van niet.

Ik zou zoals je spreekt over het paard niet doen en ermee stoppen en geen pijn meer laten hebben. Dit is het juiste moment om te stoppen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:05

Ik vind je dierenarts nogal kort door de bocht eerlijk gezegd. Ten eerste mag je een paard na een zenuwsnede officieel niet meer uitbrengen, ten tweede hangen er nogal wat nadelen aan een zenuwsnede en ten derde weet je het effect van inspuiten en aangepast beslag pas zeker als je het geprobeerd hebt.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:04

hoe oud is je paard?
hoe erg kreupel is het?

ik kan best achter een zenuwsnede staan maar pas dan zijn verder leven ook aan,zolang het goed gaat en paard happy is doorrijden(geen wedstrijden)op lager niveau,2de kreupel is bij mij afmaken..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:24

Misschien een optie om een andere DA de foto's te laten zien, en paard ook.
Is een best drastische beslissing, en altijd fijn om te weten hoe andere DA's erover denken.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:38

Bedankt voor de reacties!
Morgen ga ik ff naar BoZ bellen voor een second opinion en wat hun van een zenuwsnede vinden. Deze DA was gewoon heel eerlijk en zei meteen dat hij wel vanalles kon gaan spuiten maar niets langer dan een aantal weken zou werken en mij alleen klauwen met geld zou gaan kosten. Dat waardeer ik dan ook wel!

Hij is 14jr en op dit moment echt stokkreupel!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:00

ten eerste hoeven catastrofale foto's nog niet te betekenen dat een paard is afgeschreven, het klinische beeld is waar je vanuit moet gaan.

Kolkvormige voedingskanalen en ruw gezoomd straalbeentje zijn gewoon benamingen voor HKO, kijk anders even op http://www.hoofcare.nl daar wordt het uitgebreid uitgelegd. Verkalking van de pees ontstaat niet (of niet uitsluitend) door een scheur, dat is kolder. Overigens "ontstaat" in sommige gevallen dit door een rontgenfoto te nemen van een been waar nog modder op zit !

Bij HKO is het eventjes zoeken naar een oplossing, er zijn legio verschillende beslagmethodes die je kunt proberen, bij de een werkt een bepaalde methode, voor de ander niet. Maar vaak is er nog goed mee te leven, zeker als je een paard niet veroordeelt tot 23/7 boxrust.

Mijn eigen paard heeft aan 1 been HKO 2-3 en de ander 3-4.....al bijna 18 jaar lang en is daar nog nooit kreupel op geweest, de bijkomende arthrose die ze ook heeft ging ze pas op haar 14e onregelmatig op, nu ze bijna 22 is is speciaal beslag nog steeds een uitkomst. Geef de hoop dus niet zomaar op. Je woont bij Roosendaal, dus je beste optie is Visdonk in samenwerking met de van Nassua's. Zenuwsnede is imo nog lang geen optie.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 10:16

Kom net terug van andere DA en die was bijna even somber...
Spuiten heeft eigenlijk geen zin omdat dat overduidelijk al gebeurd is (de verkalkingen wijzen op oude blessure + spuiten) en zodra we weer gaan spuiten kan ik een zenuwsnede wel vergeten door het overvloed aan verkalkingen.
Het was dus kiezen, of toch proberen te spuiten of meteen een zenuwsnede... maar daar gaf hij ook absoluut geen voorkeur aan.
Hij raadde mij aan om siliconen te laten doen in zijn balkbeslag en als dat niet werkte gewoon op te houden omdat hij zelf niet voor zenuwsnedes is.

Mist, jij praat nu over een klasse 2-3 en 3-4, beide DA hebben in mijn geval een zonder twijfel 4. Dus ik denk dat ik wel een tikkeltje erger ben dan jouw geval. De RX foto is van een schoon been genomen en de verkalkingen duidelijk op een oude blessure (waarschijnlijk scheur vd aanhechting + spuiten) en dat heeft niet zo heel veel met de HKO te maken. En waarschijnlijk zit de oorzaak van zijn kreupelen hierin zeggen beide DA'en.
En het klinische beeld is ook rampzalig, stokkreupel zoals ik al zei. Op slechte dagen wil hij zijn zere been nieteens belasten tijdens het staan. Let wel, dit zonder pijnstillers, want die weigert hij te eten Boos! En mijn paard staat gem. 7u per dag op de weide. Dus geen hele dagen stal, zeker niet.

Denk dat ik maandag de hoefsmid maar eens ga bellen, die was vandaag nog vrij en hopen dat daar nog iets uitkomt...
Laatst bijgewerkt door liousca op 02-01-09 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:20

Hebben ze ook op de gevaren gewezen? Met een pees die verkalkt is en een paard dat de pijn niet voelt is er een behoorlijk risico dat hij voorbij zijn eigen grenzen gaat en de pees finaal afscheurt.
Als een paard er zo slecht aan toe is als jij nu beschrijft moet je je echt afvragen of het fair is om hem op deze manier door te laten gaan.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:27

Mijn vorige merrie had iets soortgelijks, de volledig pees was verkalkt maar dan wegens overbelasting, ze had overhoef, hoefkatrolontsteking etc. Ik heb een einde aan haar lijden laten maken, want ook zij had dagen dat ze niet wilde lopen en op drie benen door de bak probeerde te galopperen. Wees eerlijk voor je paard, ik snap dat het verschrikkelijk is, maar ik ben er ook geweest en ik heb geen moment spijt dat ik haar heb laten gaan. Ik vond het nog het ergst om te zien dat ze pijn leed, zelfs met pijnstillers!

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 10:31

Katja,
Ja daar hebben ze op gewezen, maar ook gezegd dat het puur koffiedik kijken is. Want zoals het er nu uitziet loopt hij hier ookal jaren zo mee. Maar omdat ons niveau nietzo erg hoog was had hij er toen nog geen last van.
Maar je hebt wel gelijk! Daarom denk ik dat ik alleen nog beslag ga proberen en als dat niet werkt er misschien wel mee ophoud, want voor wiens plezier ga ik dan door? Dat van mezelf of het paard...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:53

tjemig,als het inderdaad zo erg gesteld is zou ik ook alleen beslag proberen en daarna niet doorgaan ..

bij mij merrie vvas het heel anders,zij liep licht onregelmatig en is heel vrolijk.
beide benen heb ik stikstofbehandeling laten doen en zij loopt er nu nog blij mee rond..hoelang het ging vverken is een raadsel maar nu al 4/5 jaar verder..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:16

MD-->BEH

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:18

Over de zenuwsnede is de DA wel eerlijk dat hij garantie tot aan de deur geeft. Wanneer de zenuwsnede op een goede manier uitpakt voor je paard, kun je er inderdaad gewoon weer mee verder rijden. Het paard voelt de pijn niet meer en zal zijn been weer normaal kunnen belasten.
De vraag is alleen of de aandoening niet dermate het been heeft aangetast, dat dit op den duur voor permanente schade zorgt waardoor het paard zijn been niet meer kan belasten.

Ik zou bovenstaande allereerst informeren bij je DA. Indien goed uitgevoerd kan je paard hier profijt van hebben, maar vaak is deze verandering tijdelijk. Ze geven je niet voor niks garantie tot aan de deur. Ik ken gevallen waar de zenuwen via omwegen binnen enkele maanden weer met elkaar verbonden waren, waardoor de pijn weer terug kwam. Je haalt de oorzaak natuurlijk niet weg.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:47

Mijn paard heeft ook zoiets gehad. Wij zijn drie jaar aan het dokteren geweest, we hebben alles geprobeerd maar niks heeft uiteindelijk geholpen. Na een tijd van speciaal beslag was hij weer zo kreupel. Toch zijn we naar de kliniek geweest voor nog een keer foto's , we wisten het eigenlijk al ..einde verhaal zijn bot stond op breken. De arts zei ook tegen ons een zenuwsnede kan je doen maar omdat hij dat niet voeld kan hij zijn been heel gemakelijk breken omdat het al zo broos was. Ons resten toen nog maar 1 keus Verdrietig

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:59

Is een tildren infuus niets voor jouw paard? Zou het even overleggen met jouw DA Lachen

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:20

Wij hebben toen ook Tildren gebruikt en een schockwave behandeling maar dat heeft maar even gewerkt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:29

Alabaster schreef:
Mijn paard heeft ook zoiets gehad. Wij zijn drie jaar aan het dokteren geweest, we hebben alles geprobeerd maar niks heeft uiteindelijk geholpen. Na een tijd van speciaal beslag was hij weer zo kreupel. Toch zijn we naar de kliniek geweest voor nog een keer foto's , we wisten het eigenlijk al ..einde verhaal zijn bot stond op breken. De arts zei ook tegen ons een zenuwsnede kan je doen maar omdat hij dat niet voeld kan hij zijn been heel gemakelijk breken omdat het al zo broos was. Ons resten toen nog maar 1 keus Verdrietig

Hier zat ik ook net aan te denken..
Fijn voor je paard als hij nog even pijnvrij zal kunnen lopen, maar dat kan ook het averechts effect hebben door teveel belasting...

Heel eerlijk gezegd zou ik je paard een pijnvrije groene weide geven..
Maar ik snap heel goed dat je hier eigenlijk niet aan wilt denken..
Het is ook niet niks, om te beslissen over leven of dood..

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:49

Wij hebben hem mee naar huis genomen met een paar dagen pijnstillers om afscheid te nemen. Maar ondanks de zware pijnstillers liep hij niet goed. Hoe moeilijk het ook was het was de beste keus hem te laten gaan. Nu bijna een jaar verder doet het nog altijd pijn.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 17:21

Tildren is alleen geschikt voor paarden die nog enigsinds in de groei zijn, wil je goede resultaten ervan zien, aldus mijn dierenarts... En hij is 14, groeit niet meer denk ik Knipoog

Heb overlegd met de smid en de DA, we gaan waarschijnlijk nog 1x spuiten en zoiezo speciaal beslag... en dan verder kijken. In ieder geval bedankt voor al jullie inzichten!!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:54

Het is dan het proberen waard. Heel veel beterschap.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:11

Jeetje wat een rotnieuws. Mijn ervaring in zoiets is dat je moet doen wat jou gevoel zegt, niet wat wij zeggen. Jij kent het paard door en door en jij hebt er waarschijnlijk een bepaald gevoel over. Wij kunnen enkel oordelen vanachter de pc en eventueel onze ervaringen/mogelijke opties aandragen.
veel sterkte!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:53

Wat kan helpen bij lichte verkalkingen is het geven van appelazijn. Is wel een geduldwerkje want dat is niet in een paar weken klaar. Maar het kan kalkaanzettingen helpen losweken en afvoeren dus daar zou je baat bij kunnen hebben.