Cornage en kortademigheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa

Cornage en kortademigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 00:43

Zo'n 3 maanden geleden is cornage bij mijn paard geconstateerd. Ik liet onderzoek doen omdat mijn paard nogal kortademig was.
Ik was bang voor een hartafwijking of dampigheid. Ze zijn met een slangetje de luchtpijp in gegaan en op het scherm was duidelijk een verlamde stemband te zien.

Ik ben echter nog niet helemaal gerust. Mijn paard is na 3 rondjes galop of een intensieve draf al kortademig. Hij heeft zijn neusvleugels dan wijd open. Hij hersteld in ongeveer 2 a 3 minuten wanneer ik weer stap.
Het ontbreekt hem ook niet aan energie.
Iemand met een paard met cornage die dit herkent? Of zou er meer aan de hand zijn?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Cornage en kortademigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:47

Als een stemband (meestal de linker) geheel verlamd is kan dat ongeveer de helft minder lucht voor je paard betekenen. Vergelijk het zelf maar eens door eerst door twee rietjes te ademen en daarna nog door eentje.

Maar hoor je hem dan niet tijdens het rijden? Meestal maken paarden met cornage een kenmerkend snurkend geluid.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 00:53

Jawel, vooral in galop. Maar ik twijfel er ook niet aan of hij echt cornage heeft. Ik wil alleen graag weten of kortademigheid daarbij hoort.
De DA vertelde me namelijk dat ik nog gewoon alles met mijn paard kon doen. Maar als ie zo kortademig wordt, las ik toch wat extra stappauzes in. Maar klopt de praktijk dan wel met de theorie van de DA?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:57

Je kan alles doen met je paard maar als hij het zo erg heeft dat hij binnen een paar rondjes al geheel buiten adem is moet je daar idd wel rekening mee houden.
De luchttoevoer naar zijn longen wordt belemmerd door die vernauwing in het strottehoofd.