Wat te doen met de hoeven van mijn pony?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Wat te doen met de hoeven van mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:11

Voorheen had mijn pony mega sterke hoeven en hoefde de hoefsmid er maar 3 a 4 keer per jaar een randje af te halen.
Tegenwoordig zijn ze zacht en slijt ze haar tonen zowel voor als achter er af.

Nou vraag ik me een beetje af waardoor dat komt.
Schrapen op stal kan het niet van komen, want ze staat op matten.
Schrapen tijdens borstelen kan het eigenlijk ook niet van komen. Doet ze wel, maar wordt direct gecorrigeerd en gebeurt dus eigenlijk weinig. Daarbij schraapt ze niet met haar achterhoeven.
Veel buiten rijden doen de meiden eigenlijk niet. nathalie gaat wel elke week naar de les. Dat is stapvoets een 20 minuutjes. En in draf denk ik 15 a 10 minuten. In stap sleept Rosa niet. maaar in draf wel met haar achterhoeven (dit is door de da nagekeken en hij heeft geen ernstige oorzaak hiervan kunnen vaststellen). Vandaar dat de meiden bijna altijd stapvoets gaan en als ze in draf gaan dan is het op het gras of op het schelpenpad.
Nou kunnen de hoeven natuurlijk ook slijten door zand in de bak, maar ik vraag me af of dat zoveel is dan.

Nou is de hoefsmid erbij geweest en heeft me 2 opties gedaan. Of Rosa moet hoef schoenen voor als ze buiten rijden. Of op ijzers zetten.
Zowiezo moeten de hoeven eerst groeien voordat er ijzers onder kunnen, Dat hebben we nu wel redelijk zo ver. We smeren op aanraden van de dierenarts en hoefsmid laurierzalf op de kroonrand. Ook krijgt ze sinds 1 week vloeibare biotine, wederom op aanraden van da en hoefsmid.

Nou ben ik zelf geen grote voorstander van ijzers. Het grootste nadeel dat je hebt is dat het hoefmechanisme voor 90-95% wegvalt, waardoor weinig vers bloed nog in de hoef gepompt kan worden wat dan weer als gevolg heeft van een slechte kwaliteit hoef (poederzool, zachte zool, teruggetrokken straal, ...). Een ander nadeel van erg lang op hoefijzers te staan is dat de hielen onnatuurlijk hoog worden, waardoor het hoefbeentje niet meer evenwijdig met de grond staat en er een drukverplaatsing is.
maar wat moet dat moet.

Hoefschoenen ben ik ook geen voorstander van. Door hoefschoenen kan de voet niet genoeg afrollen waardoor de kans op pees- en gewrichtblessures vergroot wordt. Daarbij zegt mijn dierenarts dat hij te weinig succesverhalen er over hoort.

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

KiWiKo

Re: Wat te doen met de hoeven van mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:13

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:16

Jij moet nu kiezen uit 3 kwaden en persoonlijk zou ik kiezen voor ijzers (voorlopig) of een experiment met hoefschoenen. Je kan ook nu het experiment doen met de hoefschoenen en dan in de zomermaanden eventueel ijzers als er meer op straat gereden wordt of als het experiment mislukt. Voordeel van ijzers is dat je elke 6 tot 8 weken kunt inspelen op de nieuwe stand en dan eventueel kunt corrigeren.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:58

Dat is inderdaad een voordeel van ijzers boven schoenen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:05

wat een theorie over slechte? hoeven door het onderhebben van ijzers zeg. Mijn paarden staan al 13 en 16 jaar op ijzers, hebben geen hoefproblemen. Ook nooit gehad trouwens.

Ik denk dat deze theorie gebaseerd is op het "dragen" van ijzers en heel weinig verzorging door een goede hoefsmid?

Hier komt de hoefsmid gemiddeld om de 8 weken en dus wordt de stand van de hoef prima in de gaten gehouden.

Ook is er, gezien de afdruk in de ijzers een goed hoefmechanisme.

Ik zou jou adviseren om een goede hoefsmid te laten komen en jouw paard op ijzers zetten en dit regelmatig te laten controleren cq vervangen! SUCCES
Laatst bijgewerkt door diana1 op 30-12-08 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:08

Ik heb een goede hoefsmid. En ik laat hem ook regelmatig komen.

Jammer dat je reactie door de uitroeptekens e.d. zo schreeuwerig overkomt.

Ik ben gewoon zelf niet een groot voorstander van ijzers. In een gezonde hoef moet je niet prutsen.
Dat wil niet inhouden dat ik het niet zou doen als het echt nodig is hoor.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:17

nergens om, ik zal dit keer geen uitroeptekens gebruiken, wil niet schreeuwen hoor, maar ik denk dat je in dit geval niet veel keus hebt. als je niets doet worden de hoeven echt verprutst. sterkte.

heb de ! verwijderd, sorry, niet schreeuwerig bedoeld.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 30-12-08 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:40

Sorry van mij dan ook, dan heb ik het verkeerd opgevat.

ik denk ook dat ik geen keus heb hoor. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar de meningen van anderen. Ook naar die van jou dus. ik hoor veel nadelen, maar aan de andere kant ken ik ook genoeg paarden die net als die van jou probleemloos met ijzers door het leven gaan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:45

nou oké sorry geaccepteerd Haha! hoop voor je dat jouw hoefsmid snel kan komen zodat je de hoeven kunt redden. ik denk dat je geen andere keus hebt. als ijzers zo slecht zouden zijn voor de hoeven waren er vast niet zoveel paarden die ze onder hadden, toch? ik wens jou veel succes en hoop dat je binnenkort weer lekker kunt genieten van het rijden. ik zou nu even een pauze inlassen om verdere slijtage te voorkomen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:53

Daar heb je gelijk in.

De meiden gaan nu inderdaad even niet naar buiten over het harde. Zo kunnen de hoeven weer verder groeien. Ze zijn nu al weer een stuk verder. Dus zal een dezer dagen de hoefsmid weer bellen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:58

hmmm mijn fjord sleept ook, gaat nooit naar de smid en staat altijd even kort. Houdt het zelf goed bij en maakt zelf zijn afronding in zijn hoeven. Ze zijn nog nooit tever gesleten, hoewel ik soms behoorlijk wat km's over de weg rij en daarbij ook draaf. Heb je misschien foto's van de hoeven?

Wat betreft ijzers. Er hebben er bij mij verschillende op ijzers gestaan, door verschillende smids onderhouden maar allemaal lopen ze beter zonder. zelfs een die niet zonder zou kunnen ivm gevoelige voeten, Die heeft hij idd ook gehad maar nu loopt hij goed en een stuk ruimer. (als toen hij gevoelige voeten had, maar ook als toen hij met ijzers liep)
Ik zou het proberen op te lossen door een keer te kijken of die meiden wel echt stappen. (heb ze gehad die liegen, keer om een hoekje gluren heeft veel verklaard, maar daarna aanspreken helpt niet, kinderen van 10 jaar die glashard staan te liegen en alles ontkennen bestaan echt hoor!). Eens kijken wat er precies verandert is in het bewegingspatroon en de voeten. Misschien kan een osteopaat eens naar het bekken kijken, wil nog wel eens helpen tegen slepen met achterbenen. En kijken hoe er tijdens de les wordt gereden (zand en gras slijt ook)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:59

oja en hoe is de stal in vergelijking tot vroeger? Natter?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:26

Mijn meisjes liegen niet. Ze zijn beide 15 jaar en erg verantwoordelijk. Ik durf voor beide mijn hand in het vuur te steken. Ze zijn beide zo eerlijk en begaan met de pony. Daarbij ga ik bijna altijd mee naar de les.

Ik denk persoonlijk niet dat het komt door het stukje naar de les rijden. De tonen zijn zo ver gesleten elke keer dat het echt bijna tegen de witte lijn (?) zit.
Mijn hoefsmid zegt er niks af te kunnen halen (ook niet een beetje bij vijlen) omdat hij dan in het gevoel zit en ze dan kreupel zal lopen.
Dit is kortgeleden ook gebeurd, toen was er een hoefsmid van een stalgenootje. Hij zou voor een keertje mijn pony ook doen, omdat mijn eigen niet kon komen. Stom om niet te wachten, maar goed dat is achteraf. Hij heeft er dus wel wat afgehaald, met gevolg dat ze 2 weken kreupel en gevoelig heeft gelopen.

De stal is niet natter in vergelijking met eerst.

Wel is mijn merrie 6 maanden drachtig geweest (heeft het op 6 maanden verworpen). Ik heb eerst gedacht dat de zachte hoeven door de hormonen zouden kunnen komen. Maar ze heeft het nu nog steeds. En volgens mij (maar weet het niet zeker) was het voor de dracht ook al zo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:33

Hoe het komt zou ik niet weten, maar ik zou als oplossing gaan voor de hoefschoenen. Zo kun je veel met het paard gaan rijden (wat weer goed is voor de doorbloeding, en dus voor de hoeven) zonder dat de hoeven kunnen afslijten. Je hebt schoenen die je op maat maakt door de kamers op te pompen, die maak je dus iedere keer op maat met de hoef. De omvang zal niet zo heel snel veranderen (naar een andere maat).

IJzers beschadigen altijd de hoefwand, en dat is zonde en kan voor brokkels en scheuren zorgen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:42

Welke schoenen zijn dat die je kan oppompen?

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:45

Wij geven Sepermin door het voer, hier zitten veel vitaminen en mineralen in... Mijn poown had hele zachte hoeven en hierdoor zijn ze een stuk sterker geworden, alleen weet ik helaas niet of dit ook in jouw geval veel zal helpen. Maar niet geschoten is altijd mis, als je niet aan de ijzers wilt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:48

Je kent de keuzes die je nu moet maken. Echter is dat nog geen antwoord op waaarom de hoeven nu veranderd zijn.
Misschien toch kwaliteit voer, andere ondergrond, meer beweging etc etc.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 07:50

superwoman schreef:
Je kent de keuzes die je nu moet maken. Echter is dat nog geen antwoord op waaarom de hoeven nu veranderd zijn.
Misschien toch kwaliteit voer, andere ondergrond, meer beweging etc etc.

zou idd ook eerst eens naar de voeding en de ondergrond kijken.
als het daarmee niet veranderd zou ik persoonlijk voor ijzers gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:10

je zegt geen ijzers te willen en ook geen hoefschoen, Maar wat dacht je van kunstof beslag verdeeld de druk beter als een ijzer trilt minder door naar de pezen en gewrichten en verder zou je het gewoon opmoeten zoeken...

verder moest ik bij mijn paard toen hij slechte hoeven had zonnebloem olie op de hoef smeren. En nu heeft hij sterke hoeven ! (er is bij mij trouwens wel een voers verandering geweest )

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:25

Er zijn heel veel topics over slechte-/zachte- hoeven/ wel of geen ijzers hier op bokt. Mss daar ook nog eens lezen.

Het slijten van de tonen is bijna altijd een teken dat ze te lang zijn. Men denkt heel snel dat een hoef te kort is.
Geeft je paard ook aan dat ze gevoelig zijn?
Ben erg benieuwd naar foto's van de hoeven van je paard.

En anders.. vraag eens advies aan een andere smid of bekapper.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:12

AngelsDitch schreef:
Hoefschoenen ben ik ook geen voorstander van. Door hoefschoenen kan de voet niet genoeg afrollen waardoor de kans op pees- en gewrichtblessures vergroot wordt.

dat is niet waar, op onze youtube filmpjes is te zien dat een paard met hoefschoenen bijna hetzelfde neerkomt en afrolt als hetzelfde paard zonder de schoenen

zonder de schoen

met schoen

en dan waren dit nog de lompe old macs, met easyboots of renegades is het alleen maar nog beter, die zijn niet zo lomp.

Citaat:
Daarbij zegt mijn dierenarts dat hij te weinig succesverhalen er over hoort.

Veeartsen hebben zelf geen ervaringen met hoefschoenen, onze veearts had er zelfs nog nooit eentje van dichtbij gezien. Jouw veearts heeft dus ook alleen maar verhalen van 'horen zeggen'.

Recent hebben wij een shetlander die opgegeven was door de veearts weer op de been gekregen met hoefschoenen. Terwijl de veearts het dier al in wilde laten slapen....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:27

een veearts is geen hoefsmid, vwb aandoeningen aan hoeven moet je toch echt bij de hoefsmid zijn hoor! die heeft, als het goed is, kennis van zaken en dus ook van ijzers, hoefschoenen ed....SUCCES

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:33

Bekapt je smid traditioneel of natuurlijk? Daar zit ook nog een verschil in en dat verschil heeft bij de mijne goed geholpen.
Ik wilde van de ijzers af, maar de brokkelhoeven bleven nog wel. Nu komt er al weer 7 jaar een natuurlijk bekapper hier en na de 'normale' bijwerkingen in het begin heeft ze nu top hoeven.

Ze hebben mij toen ook voor de keus gezet of ijzers of hoefschoenen, maar ik wilde dat allebei niet. Hoefschoenen zou dan een optie zijn, maar ik heb het eerst met natuurlijk bekappen geprobeerd, is toch een stuk goedkoper. Dat heeft hier prima gewerkt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:41

Als je het echt niet weet zou ik gewoon de keuze aan je hoefsmid overlaten, uiteindelijk weet (of hoort te weten) hij het het toch het beste.