Schrikachtige pony.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLittleAngel

Schrikachtige pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:06

Mijn pony stond eerst op een foute stal waar hij heel bang is gemaakt door de eigenaar.Mijn pony schrok toen overal van. maar hoe gaat het weg.
maar wij zijn nu naar een andere stal gegaan en het schrikachtige heeft hij soms nog.wat hij ineens wegspringt of paar passen door de bak crost omdat tie schrikt van iets. waardoor kan je zoiets verhelpen?

ellepel

Re: Schrikachtige pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:53

door heel veel geduld?
heeft echt even de tijd nodig denk ik hoor

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:55

Ik zou eerst eens aan jullie vertrouwensband gaan werken. Ga lekker grondwerkoefeningen doen en laat het paard eens alleen in de bak staan zodat hij er aan went. Langzaam opbouwen.

Kan ook zijn dat paarden het expres doen om even te gaan rennen maar dat denk ik bij die van jou niet.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:57

Geduld en veel belonen wanneer je pony iets goed doet. Dier heeft weer vertrouwen in de mens nodig, dat kan je alleen opbouwen door intensief met het dier bezig te zijn (en daarmee bedoel ik dus niet alleen rijden, maar alle soorten van aandacht, zoals poetsen, knuffelen, wandelen, grondwerk e.d.).

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 09:36

gister schrok tie weer. het was al een hele tijd geleden dat tie geschokken was. maar gister was het erg. 2 x de bak rond geraced. heel hard in galop. hij schrok van de bak waar de brokken in zitten. die rijd dan. en dat maakt heel veel geluid.ben er gelukkig niet afgevallen
en jarka (mijn paardje) corrigeerde meteen en lette toen weer op mij.
maar net als zoiets kan je toch niet voorkomen?? ik hoorde die bak al maar ik reageerde er niet op. ik reed gewoon verder. maar toch schrok tie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:38

Je zou een experiment met z'n voeding kunnen doen. Onze KWPN'er was ook altijd erg schieterig en sensibel, en die is echt een heel stuk rustiger en makkelijker in de omgang geworden door 'm op een voer zonder melasse en haver en met iets meer magnesium te zetten.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 11:40

wij geven mijn paard nu ook magnesium uit een potje is dat. een schepje bij zun voer. hij word er al wat rustiger van maar net als gister dan schrok hij toch wel voor iets wat niet zo eng is.want ze waren gister nog vuurwerk aan het afsteken en harde knallen en daar schrikt hij daar weet niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:41

Wat eet 'ie verder?

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 11:48

hij krijgt per dag 1 kilo brok.en ze krijgen sochtends kuilgras voordat ze naar buite gaan. ze staan in de winter van 10 tot 2 buiten en in de zomer van 10 tot 4. en dan geve wij savonds hem nog genoeg hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:50

Je zou je brok eens een maandje kunnen vervangen door bv een muesli zonder melasse en haver, zoals Subli Zonder. Eens zien of dat een verbetering geeft.
Brok is niet zo ideaal voor paarden als dat veel mensen (helaas nog steeds) denken...

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 13:03

hij krijgt ook musli na het eten. dat is gwn voor de lekker zegmaar.

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:18

ik heb er 2 jaar over gedaan om een schrikachtige pony een beetje rustig te krijgen. nou wil hij nog wel eens schrikken maar je moet gewoon heel rustig blijven en laten merken dat je hem vertrouwd.

_myra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:42

Mijn paard schrok ook heel veel, de laatste tijd steeds minder. Gewoon een kwestie van geduld denk. En vooral rustig blijven. En vaak langs de plek gaan waar je pony van schrikt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:30

vergeet ook niet dat dit deels in het karakter van het dier kan zitten. de pony in mijn onderschrift is een heel mensgericht dier, en enorm makkelijk om mee te werken. toch is hij ook degene die nog weleens schrikt van onverwachte dingen. verschil is dat hij mensgericht is en dus weleens een 'schokje' heeft van schrik, maar ook gelijk naar mij kijkt om te zien of hij wel of niet 'moet schrikken'.

hou er dus rekening mee dat niet ieder paard in die zin bomproof te maken is, schrikreacties zijn in zekere zin deels verankerd in het karakter, en dat zal je dan moeten accepteren. wel heeft dat type paard goede begeleiding nodig, en een leider waarop hij kan steunen. op die manier kan zo'n paard leren met de schrikkerige eigenschap om te gaan.

vertrouwen is alleszins de basis, neem daar lekker de tijd voor en wind je niet op als hij schrikt, probeer hem zoveel mogelijk de ruimte te geven en stel je op als baken van rust en vertrouwen. rust is voor dit soort paarden heel belangrijk, immers, als er rust is kan er geen sprake zijn van 'gillend naar huis' Knipoog.
ga met het dier op avontuur, en laat hem zoveel mogelijk dingen zien. begin bij het begin, en als het vertrouwen er is, laat dan bijv. eens iemand een stukje over het erf meewandelen met een rammelende kruiwagen en dat soort dingen. een paard dat je écht vertrouwt zal daar niet bang meer van zijn.

accepteer dus de eigenschap, en werk in alle rust toe naar een sterke vertrouwensband met dit dier. laat je niet triggeren tot boos worden, maar blijf altijd geduldig. wat ik bedoel met ruimte geven is idd het paard die twee rondjes laten rennen door de bak, en dan zijn aandacht naar je toe werken, zodat hij vervolgens weer bewerkbaar wordt. maak dat hij op jou gaat rekenen wanneer het spannend wordt, dan zit je ALTIJD goed.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:19

nouw, toen wij hem kochten was hij nergens bang van. en in het begin op de stal waar we toen stonden ook niet. pas toen die eigenaar van stal sei dat mijn paard gevaarlijk was. schrok hij overal van. en stond hij INEENS met groten ogen in de stal. durfden nooit met zun kont naar de deur. en ik merkte dat hij soort van afdruk(geen wonden) had van sweepslagen op zun kont..

nu staan we op die andere stal,hij staat met sun kont altijd naar de deur, nooit meer bang. en jh. alleen dat hij soms sgrikt . en dat moet er ook nog uit gaan eigenlijk.