vergeet ook niet dat dit deels in het karakter van het dier kan zitten. de pony in mijn onderschrift is een heel mensgericht dier, en enorm makkelijk om mee te werken. toch is hij ook degene die nog weleens schrikt van onverwachte dingen. verschil is dat hij mensgericht is en dus weleens een 'schokje' heeft van schrik, maar ook gelijk naar mij kijkt om te zien of hij wel of niet 'moet schrikken'.
hou er dus rekening mee dat niet ieder paard in die zin bomproof te maken is, schrikreacties zijn in zekere zin deels verankerd in het karakter, en dat zal je dan moeten accepteren. wel heeft dat type paard goede begeleiding nodig, en een leider waarop hij kan steunen. op die manier kan zo'n paard leren met de schrikkerige eigenschap om te gaan.
vertrouwen is alleszins de basis, neem daar lekker de tijd voor en wind je niet op als hij schrikt, probeer hem zoveel mogelijk de ruimte te geven en stel je op als baken van rust en vertrouwen. rust is voor dit soort paarden heel belangrijk, immers, als er rust is kan er geen sprake zijn van 'gillend naar huis'
.
ga met het dier op avontuur, en laat hem zoveel mogelijk dingen zien. begin bij het begin, en als het vertrouwen er is, laat dan bijv. eens iemand een stukje over het erf meewandelen met een rammelende kruiwagen en dat soort dingen. een paard dat je écht vertrouwt zal daar niet bang meer van zijn.
accepteer dus de eigenschap, en werk in alle rust toe naar een sterke vertrouwensband met dit dier. laat je niet triggeren tot boos worden, maar blijf altijd geduldig. wat ik bedoel met ruimte geven is idd het paard die twee rondjes laten rennen door de bak, en dan zijn aandacht naar je toe werken, zodat hij vervolgens weer bewerkbaar wordt. maak dat hij op jou gaat rekenen wanneer het spannend wordt, dan zit je ALTIJD goed.