Vallen manen uit na castratie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Vallen manen uit na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 13:15

Hoi,
ik ben erover aan het denken om mijn 2.5-jarige hengst te laten castreren.
Nu heb ik hier op bokt al gelezen dat de manen en de staart uitvielen -of serieus verminderden- na de castratie.

Is dit bij de meeste paarden zo? Kan het voorkomen worden?

Groetjes Lotte

aslo

Re: Vallen manen uit na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:18

Nog nooit iets van gemerkt.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:35

Ik ook niet, pony heeft alleen maar een vollere bos gekregen naar mijn idee..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:37

Ik weet dat de (ex) hengst van mijn stalgenot tot 10 cm minder manen, en zeker 15 cm minder kuif heeft gekregen na zijn castratie. Of het daardoor komt of door andere dingen weet ik niet, maar toch.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:39

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 15:10

@ Kehdra: ja het is inderdaad wel dunner...

Mijn hengstje heeft momenteel manen van 57 cm lang, het heeft echt veel moeite (en geld) gekost om hem zulke manen te laten krijgen.(vorig jaar schuurde hij namelijk) Ik wil me niet voorstellen dat er plots weer een 10-tal cm afgaat...

Ik hoop dat er wat meer reacties komen, want ik ben er echt wel benieuwd naar.
Zou het door de plotse vermindering van hormonen kunnen komen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:20

sander_lotte schreef:
@ Kehdra: ja het is inderdaad wel dunner...

Mijn hengstje heeft momenteel manen van 57 cm lang, het heeft echt veel moeite (en geld) gekost om hem zulke manen te laten krijgen.(vorig jaar schuurde hij namelijk) Ik wil me niet voorstellen dat er plots weer een 10-tal cm afgaat...

Ik hoop dat er wat meer reacties komen, want ik ben er echt wel benieuwd naar.
Zou het door de plotse vermindering van hormonen kunnen komen?

Het is ben ik bang een keuze die je maakt. Niemand kan je garanderen dat het niet gebeurd, niemand kan je garanderen dat het wel gebeurd. Zelfs met allerlei middeltjes over het eten, omdat het ene paard daar wel op reageerd en het andere niet. Ik ben bang dat het een keuze is, de kans dat zijn manen dunnen worden, of hem hengst laten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 16:33

@ Vjestagirl:
Ja ik denk het ook dat het een keuze zal zijn...
Maar ik dacht dat er misschien mensen zijn die er een uitleg voor weten, of misschien weten hoe het kan verholpen worden, en of het vaak voorkomt...

Het zou een beetje egoïstisch van me zijn als ik hem enkel hengst liet omwille van het risico dat de manen dunner zouden kunnen worden. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat de manen dunner werden na castratie. Ik schrok dus wel een beetje toen ik dat las op Bokt.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:26

Dit gaat over honden, maar zal vast ook wel bij paarden voorkomen.

Citaat:
Alopecia komt meer voor bij reuen dan bij teven, de haargroei kan mét of zonder veelvuldige behandelingen, of door castratie, plots weer aanvangen en ook weer stoppen, en men gaat ervan uit dat het een hormonenstoring betreft die tot op heden nog niet volledig doorgrond is
.

en aangezien niet ALLE hengsten dit blijken te hebben na castratie, kan het goed zijn dat je paard dit in zijn lijf heeft en het eruit komt door de plotselinge hormonen gebrek.

anders zou ik het ook niet kunnen verklaren. Waarom heeft de ene hengst het wel, en de andere niet?

Ik ken allensinds een haflinger die op 12 jaar gecastreerd was en die had nog een MEGA staart (lastig te wassen Haha! )
en ik denk maar zo, kaal zullen ze niet echt worden Clown

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 18:19

Woest schreef:
en ik denk maar zo, kaal zullen ze niet echt worden Clown

Nee, dat is een feit Haha! Maar Woest, je kent Romeo, stel je eens voor dat hij ineens dezelfde lengte van manen krijgt als Mira.(even buiten beschouwing laten dat Mira schuurt) Ok hij is dan wel niet kaal, maar mooi is ook iets anders eh Vork

Het zou gewoon zonde zijn als hij die mooie manen zou verliezen...

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:26

Persoonlijk denk ik echt van niet! je moet proberen van het ijdele af te komen. En als hij wat haar verlies, dan ben ik persoonlijk er 100% zeker van dat hij die terug krijgt! Verder was ik me ook aan het afvragen, waneer vonden de castraties van de paarden die hun manen verloren plaats? was dat niet net toevallig in een rui periode, want dan is woest zijn manen ook erg dun, maar puntje zomer en puntje winter zijn zijn manen weer MEGA :p

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:29

Anouar heeft zeker minder manen nadat hij hij gecastreerd is. Ik kende hem nog niet toen hij hengst was, maar ik heb foto's van hem als hengst waar hij op staat met een hele mooie lange, volle bos manen. Nu is het heel dun en wordt het ook niet meer lang.

Maar dat zou voor mij geen reden zijn om een paard niet te laten castreren. Ruinen hebben in Nederland over het algemeen toch een veel beter leven dan hengsten.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:30

Uh ik heb er niks van gemerkt eerlijk gezegd. Hij heeft nog steeds een mooie bos manen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:31

bij ons op de wei staat ook een paard die is op 8 jarige leeftijd gecastreerd hij krijg een minder volle bos manen maar niet lelijker ofz..

maar je zegt ergens in dit topic vorig jaar schuurde hij.. was dit in de zomer periode ??
als dat zo is zou ik maar is gaan verder kijken want de kans dat hij dan evt Zomer eczeem heeft is mogelijk !
vanaf 2,5 jaar kunnen ze zomer eczeem gaan onwikkelen namelijk..

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:48

volgens mij blijft het paard afhankelijk en wie weet wel ras afhankelijk? waarom heeft een mens meer last van haar uitval dan een andere? buh je kan wel voedingssupplementen bijgeven om dit "haaruitval" tegen te gaan.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:09

Niets van gemerkt .. Arlando heeft nog altyd een dik pak manen , en nog een dikkere staart *LOL*
&, àls ze dunner worden, dan groeien ze toch ooit wel weer ?!
Ik denk dat je paardje gelukkiger ruin gaat zijn als hengst Lachen [kan ook niet waar zijn natuurlijk.. ^^]

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:44

MSophie schreef:
maar je zegt ergens in dit topic vorig jaar schuurde hij.. was dit in de zomer periode ??
als dat zo is zou ik maar is gaan verder kijken want de kans dat hij dan evt Zomer eczeem heeft is mogelijk !
vanaf 2,5 jaar kunnen ze zomer eczeem gaan onwikkelen namelijk..

Hij schuurde als veulen, dus toen hij nog geen jaar oud was. Afgelopen zomer heeft hij geen moment geschuurd, dus voor zomereczeem heb ik weinig bang... Zeker als je zijn manen en staart nu bekijkt...

Lenneke_ schreef:
Maar dat zou voor mij geen reden zijn om een paard niet te laten castreren. Ruinen hebben in Nederland over het algemeen toch een veel beter leven dan hengsten.

Nee dat is voor mij ook geen reden om hem niet te laten castreren, maar aangezien ik het hier hoorde op bokt, wou ik toch eens navragen...

Volgens mij is het ook wel een beetje zoals Woestje zegt: "waarom hebben sommige mensen meer haaruitval dan anderen?"
Maar ik had een beetje gehoopt op een verklaring, maar blijkbaar is er nog niemand die er eentje weet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:54

ohh, zou fijn zijn als die van mij wat minder zou krijgen Tong uitsteken
Zeker z'n manen zal met vlechten een ramp zijn Ach gut
Hij is eergister gecastreerd. Ben benieuwd

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 13:00

superwoman schreef:
ohh, zou fijn zijn als die van mij wat minder zou krijgen Tong uitsteken
Zeker z'n manen zal met vlechten een ramp zijn Ach gut
Hij is eergister gecastreerd. Ben benieuwd

Daar hoop ik toch niet op voor die van mij:Y)
Romeo heeft niet veel manen, maar vooral lange manen.
Als hij deze zou verliezen, zou dat echt zonde zijn, maar ik ben toch niet van plan om daarom de castratie te laten.
Ik ga het in ieder geval navragen bij de veearts, die zal wel weten waar hij over praat.

Hier lijken de meningen in ieder geval verdeeld. Als ik Woest(het vzpaardje van Woest) bekijk, dan hoef ik geen schrik te hebben. Als Woest de helft van zijn manen zou verliezen, zou je het nog niet eens merken denk ik Nagelbijten / Gniffelen Zo veel manen heeft hij...als ruin..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:03

Maar goed dat je niet daarom de castratie laat afhangen!
Ik had er hiervoor nog nooit van gehoord. Zal wel meevallen denk ik. Heb nog geen kale ruinen gezien Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:03

mijn veulen is al vroeg gecastreerd, iets meer dan 10 maanden oud was hij. afgelopen voorjaar (hij werd twee) zijn in een tijdsbestek van enkele weken zijn manen, allemaal, op een paar dunne plukjes na, uitgevallen. hij had manen die dik en vol en lang waren, wat hij overhield waren de al doorkomende nieuwe manen, variërend van 5 tot 10 cm, die waren dus al begonnen te groeien vóór het 'oude' haar goed en wel was uitgevallen.

inmiddels zijn z'n manen weer gestaag aan het groeien, zo'n 20 cm is het nu over het geheel genomen, en nog steeds komt er haar bij, ook nieuwe haren. onderaan is het niet zo dik, bovenaan wel. ik verwacht dat hij z'n oude haar gewoon min of meer terugkrijgt, althans die dikte. het meer sprieterige geeft hem een speels en jongensachtig uiterlijk dat goed past bij z'n persoonlijkheid, ik vind er niks mis mee hoewel ik zijn 'mini andalusiër' uitstraling hem ook niet slecht vond staan.

in ons geval houdt het uitvallen geen direct verband met de castratie, aangezien daar een goed jaar tussen zat.
persoonlijk is dikte en lengte van de manen wel het laatste wat een argument kan zijn voor niet castreren, in ons geval was het voor het veulen de beste optie, aangezien hij met mijn merrie stond (op een zeker punt met drie merries), en zijn mannelijk leeftijdsgenootje verhuisde. de bedoeling was dat zij samen zouden opgroeien, maar wegens gebrek aan goed mannelijk gezelschap was castreren de enige eerlijke optie, een paard alleen kan geen paard zijn. opfok was een alternatief, maar als hij twee á drie jaar later terug zou komen zou hetzelfde probleem zich voordoen. vandaar mijn keuze voor castratie, zodat hij bij het groepje kon blijven waarin hij zich prettig voelde.

de castratie heeft hem niets gedaan, hij was nog geen hormonen bom omdat hij zo jong was, en de dag na de castratie liep hij alweer heerlijk te rollen en te rennen, echt geen teken van ook maar het minste pijntje.
wel vind ik zelf hengsten vaak mooier om te zien, vooral in uitstraling, en ze hebben iets puurs wat veel ruinen niet hebben. desondanks is mijn veulen een hoop paard, hij is op een positieve manier brutaal en wil zich graag laten zien. hij heeft geen forse hals, maar desonanks kan hij zich prachtig tonen. in NL doe je met een castratie het paard vaak meer een plezier dan iets af, aangezien in NL heel veel hengsten alleen staan en zij op veel pensions niet welkom zijn. daarbij vind ik een passende groep voor ieder paard belangrijk, en bij de mijne was de hoofdrolspeler in zijn leventje mijn merrie.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 17:27

@ Superwoman: het zou maar egoïstisch van me zijn als ik hiervan de castratie zou laten afhangen hé. Ik had ook nog nooit gehoord dat de manen en staart uitvielen na castratie, maar vorige week las ik dat hier op bokt...Ik stond er toch wel even van versteld!
Gelukkig heb ik ook nog geen kale ruinen gezien Haha!

@ Merrieveulen: Ja dit is wat Woest ook zegt: ookal vallen ze uit, normaalgezien komen ze wel terug. Wel vreemd dat de manen bij die van jouw pony pas een jaar later uitvielen, dan heeft het denk ik niet veel meer te maken met de castratie. Gelukkig zijn ze weer terug aan het komen!

Zijn er misschien nog ervaringen? Of iemand die een medische uitleg weet?