tanden wisselen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

I_Love_Kyara

tanden wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:53

Ik heb een 3½ jarige shetlander,
mn zusje is bezig met haar beleren alleen ze doet heel raar bet haar mond en ze doed de hele tijd haar hoofd omhoog en haar mond open, ik heb nog niks gemerkt dat ze aan het wisselen is maar ik denk wel dat je wat moet merken.

hoe kun je dat zien?!

LDRD

Re: tanden wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:10

Even in het bekkie kijken? Knipoog

Melktanden zijn veel witter en kleiner dan de volwassen tanden, is makkelijk te zien hoor.
Vaak merk je ook dat ze meer moeite krijgen met eten en vaak ook 'balletjes' gaan draaien van hun hooi.
Ze kunnen het moeilijker kauwen en spugen het dus weer uit. Ik voer dan altijd in die periode pulp bij.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:11

Inderdaad wat LDRD zegt. Mijn paard (van 2,5 jaar) wisselt nu ook, het is heel goed te zien dat z'n voortanden los zitten. Harde dingen bijt hij dan ook niet af van voren. Dus gewoon even in de mond kijken, dan zie je het snel genoeg.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:39

Komt er bij jou geen tandarts voor je shet?
Mijn shet is 2,5 en staat sinds dat hij 1 jaar is onder controle van een tandarts. Ze doet weliswaar niet veel, maar de laatste keer heeft ze 2 tandjes getrokken en verder controleerd ze of alles oke is.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 18:57

LDRD schreef:

Melktanden zijn veel witter en kleiner dan de volwassen tanden, is makkelijk te zien hoor.
Vaak merk je ook dat ze meer moeite krijgen met eten en vaak ook 'balletjes' gaan draaien van hun hooi.
Ze kunnen het moeilijker kauwen en spugen het dus weer uit. Ik voer dan altijd in die periode pulp bij.

Ze eet indd veel minder! alleen der biks en der kuil laat ze staan.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 18:59

IndianLady schreef:
Komt er bij jou geen tandarts voor je shet?
Mijn shet is 2,5 en staat sinds dat hij 1 jaar is onder controle van een tandarts. Ze doet weliswaar niet veel, maar de laatste keer heeft ze 2 tandjes getrokken en verder controleerd ze of alles oke is.

daar heb ik nog nooit van gehoord dat ze bij het wisselen van tanden een tandarts halen. Clown

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:07

Aanvulling: Op tweeënhalf-, drie- en drieënhalfjarige leeftijd wisselt het paard zijn kiezen. Van voor naar achter in de mond. Ze is dus ook kiezen aan het wisselen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:54

Ik laat haar ook niet speciaal voor het wisselen komen, dat heb ik nergens gezegd Verward
Mijn fjord heeft gewoon een jaarlijkse controle en dan pakt ze meteen mn shet mee.
Deze 2 tandjes (1 tand, 1 kies) zaten erg los en hij had er last van. Dus voor het gemak heeft ze ze eruit getrokken. Een week geleden heb ik een voortandje ook zelf eruit getrokken.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 23:13

IndianLady schreef:
Ik laat haar ook niet speciaal voor het wisselen komen, dat heb ik nergens gezegd Verward
Mijn fjord heeft gewoon een jaarlijkse controle en dan pakt ze meteen mn shet mee.
Deze 2 tandjes (1 tand, 1 kies) zaten erg los en hij had er last van. Dus voor het gemak heeft ze ze eruit getrokken. Een week geleden heb ik een voortandje ook zelf eruit getrokken.

oke sorry had ff verkeerd gelezen Knipoog maar ze eet wel haar biks en niet haar kuil ..

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 23:14

LDRD schreef:

Okee ik ga morgen ochtend even kijken Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:33

mijn dieren gaan standaard eens per jaar naar de tandarts, indien nodig eerder. mijn veulen van dik 2,5 is net klaar, hoewel de nieuwe tanden nog niet helemaal op lengte zijn, ze zijn al wel mooi door. je kunt inderdaad makkelijk zien of een paard wisselt. ik heb met mijn drie eigen dieren (heb ik alledrie van jongs af aan, direct van de moeder af) nooit meegemaakt dat ze door het wisselen minder goed aten. in wisselperiodes gebruik ik zowiezo even geen bit bij ze. de 2,5 jarige draagt natuurlijk zowiezo nog geen bit.

annaleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:48

mijn pony is nu 4 jaar en is ook aan het wisselen..
allleen, als ik zijn mond dan open wil doen dat vind hij nog eng omdat hij nog zo jong is ;D
maar moet jeook voorzichtig met je pony doen?
bijv. kan je nog wel rijden enalles/?

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:28

ze zal idd wel aan het wisselen zijn, soms voel je dan ook met het bit indoen dat het gehemelte dik is(hangend rooster).Als ze er veel last van hebben dan niet rijden maar bij longeren

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:59

OPG-->MD