Week in de rug?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Week in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 17:12

Mijn vaders merrie heeft wat probleempjes of dingetjes in ieder geval. Met lopen draagt ze haar staat scheef naar links (echt de staartwortel tegen d'r kont zowat) zwaait heel erg met haar benen (eerst naar binnen en dan naar buiten, soort van schaatsen zegmaar) en met los lopen/longeren kan ze de goede gallop niet aanhouden, springt dan telkens overkruisd.

Ook heb ik van meerdere personen gehoort dat ze week in de rug zou zijn. Maar dit zegt me nix.. Hoe zie je dat? Hoe erg is dat? Houd dat verband met die 'kwaaltjes'? Is er wat aan te doen? Heeft ze hier last van?

hier een stand foto zodat jullie kunnen zien waar het om gaat voor betere beoordeling:
Uventa, 7 jarige merrie, 1.64 hierarch x zeoliet
Afbeelding

PatsyPatsy

Re: Week in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:42

ik volg dit even. mijn pony (zie profiel) heeft ook een weke rug (ook precies alsof die is ingevallen, pony is nog maar 4 en enkele maanden onder het zadel) en draagt ook steeds zijn staart naar links en een beetje opgehoffen. Voor de rest loopt hij wel normaal maar ook in het land loopt hij vaak met de staart lichtjes omhoog of scheef. In het rijden loopt hij in stap en draf vrij stabiel, netjes in aanleuning enz. Reageert op alles goed heeft geen problemen met wendingen en is ONGELOOFELIJK elastisch, je kan hem werkelijk dubbel plooien. Ons enige probleem ook de galop waar hij vaak overspringt in kruisgalop en waar hij het erg moeilijk mee heeft.
ostheopaat is hem onlangs komen behandelen maar kon niet echt iets opmerken..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:25

Ik vind die weke rug bij dit paard reuze meevallen......heel anders als bijvoorbeeld de pony van laaauwrah.

Verder kan het zwaien met de benen ook te maken hebben met een verkeerd hoefstand, praat er eens met de smit over.
Het kan ook gewoon aangeboren zijn of zwakte.

Het omspringen in de galop heeft meestal te maken met zwakte, te weinig spieren waardoor ze omspringen, of simpelweg een rijfout die ze zich heeft aangeleerd, vraag eens een goed lesgever erna te kijken.

Mocht ze daadwerkelijk een weke rug hebben, vraag eens een DA om zijn mening, dan kunnen de kwaaltjes ermee samen hangen.
Maar dat word nu even teveel om uit leggen, ik zou er eerst een een mening van een goede DA bij halen en dan verder kijken hoe en wat!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:27

Als ik het zo lees lijkt het meer op atactisch.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:52

Brainless schreef:
Als ik het zo lees lijkt het meer op atactisch.

dit heeft mijn instructeur inderdaad ook wel eens genoemt..

Is dat erg? kun je er wat aan doen? Heeft het dier daar last/pijn van?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:27

Atactie is een zenuw storing naar de achterhand.
Dit kan van zeer weinig tot veel klachten geven.
Het kan komen door een verschoven ruggenwervel (door bv een val als veulen) maar ook door een virus infectie.

De meeste paarden zijn niet meer geschikt voor de sport en lopen het makkelijkst op rechte stukken (buiten). Op een volte zullen ze meer moeite hebben om hun balans te bewaren. Er zijn zelfs paarden (met de ergste vorm) die onverwachts door hun achterhand zakken.

Je kunt aan de DA vragen of hij een atactie onderzoek doet.