opeens verandering van hoefstand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

opeens verandering van hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 09:51

sinds een week of 2 krijgt mijn paard aan zijn ene hoef een steile hoef. de andere is normaal.
er is in die weken niks gebeurd. hij is 5 jaar en wordt netjes op tijd bekapt. heeft heel zn leven nog niet op ijzers gestaan.
rara hoe kan dit opeens?

Romy18

Re: opeens verandering van hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:23

Dit wordt veroorzaakt door een verandering van belasting van de hoef de steile hoef word minder belast als de normale hoef, de reden ligt waarschijnlijk bij een medisch of rijtechnische probleem waardoor het paard de benen niet gelijk belast. Wij hebben zo ook 2 merrie's op stal staan die chronisch onregelmatig zijn aan 1 van beide voorbenen, bij beide is het zeer duidelijk te zien dat het slechte been n veel steilere smallere hoef heeft als t goede been.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:48

Toevallig viel mij dit ook op bij mijn paard twee weken geleden.
Mijn paard is overigens ook 5 jaar en ijzervrij.
Volgens mijn hoefsmid hoef ik me geen zorgen te maken, het is gewoon hoe het paard loopt en dus meer op een kant loopt.
Of zoals bij mijn paard de druk naar binnen gaat.
Hij heeft het me duidelijk uitgelegt en gaat er ook niet tegen in kappen zodat ze wel gelijk groeien want dat geeft kans op artrose.
Ook had het volgens hem niets te maken met de manier van rijden, gewoon een schoonheidsfoutje veroorzaakt door het verkeerd neerzetten van de benen.
Netzo als bij mensen.
Zal het wel even navragen bij je hoefsmid.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:17

Als de hoefstand al jaren zo is, geeft corigeerend bekappen idd kans op arthrose omdat die gewrichten ineens heel anders belast worden. Als je er direct bij bent is corigeerend bekappen juist heel goed, zomaar laten doen geeft n scheve hoefstand en dus ook een scheve belasting van de gewrichten en eerder kans op artrose. Daarnaast als dit 5 jaar lang goed gaat en ineens veranderd is er echt wel meer aan de hand als n schoonheidsfoutje!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:21

@romy jou ken ik. hebben samen lessen paard gehad

paardje staat sinds gister dus ook met een dik been(rondom zn pezen)
dierenarts is vandaag al geweest. kijken het nou een week aan.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:31

verkeerde belasting ....in het werken....., blessure .....of verkeerd bekapt....tenminste als het altijd goed is geweest......!
Bij dit paard denk ik aan de laatste 2 mogelijkheden !!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:06

dik been is ophoping van iets, been niet willen belasten is ook een teken. Nu nog de oorzaak vinden. Mijn pony had altijd 1 dik achterbeen en mok, sinds ik via een homeopaat aan haar lichaam heb gewerkt heeft ze het dit jaar niet gehad. Ze kreeg druppels voor haar milt (5 druppels maar) en omega olie klein scheutje. Nu krijgt ze er ook blaas en nier en probioforte (of zoiets) bij. Duidelijk bij haar dus in de organen, verder niets verandert. Ze is ook dikker geworden.

Een ander heeft 2 dikke achterbenen en een redelijk probleem in het bekken. Daar zijn we nu dus mee bezig dus kan niet vertellen of het minder is geworden want we hebben haar eerst in haar koppie moeten opknappen. Paardje had er geen zin meer in. Maar nu gelukkig weer wel!

Wat ik wil zeggen, het kan dus ook hoger uit het lijf komen, rug, organen, etc.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:45

been is al wat geslonken. wel nog lichte verdikking rondom de pezen.kijken het nog tot eind van de week aan