veulen met wormen( behandeld)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

veulen met wormen( behandeld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 09:02

Goedemorgen,

Mijn 6 maanden oude merrie veulen kreeg een dikke buik en werd heel erg mager ik veeard laten komen en na mest onderzoek bleek toch dat ze wormen heeft.
Veearts heeft haar meteen behandeld en komt begin februari terug voor de na controle.
Door de wormen is mijn veulen erg mager geworden, hoe kan ik haar weer een beetje op gewicht krijgen, ik begrijp dat het tijd nodig heeft, maar is er een bepaald brok die ik kan geven zodat ze wat kan aansterken.
Ze krijgt onbeperkt hooi en z'n 2.5 kilo brok/musli per dag.
Zijn er mensen die dit ook hebben gehad met hun veulen, en hoe lang heeft het geduurd eer ze weer lekker op gewicht waren.

AaronYve

Re: veulen met wormen( behandeld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:24

Ik heb het nog nooit meegemaakt met een veulen maar kan je haar niet wat slobber geven? Of bietenpulp in combinatie met zemelen en wat brok ertussen door, dat dikt ook goed aan.
Wel goed de pulp laten weken!! Vind dat je wel veel brok voert aan een veulen...

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:26

Mijn advies om een aan te laten komen is ruwvoer geven. Daar komen ze op de uiste manier meer van aan, niet van brokken e.d.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 15:27

Bedankt voor de reactie, ze krijg onbeperkt hooi dus meer voeren zal niet gaan.
De hoeveelheid brok ga ik niet minderen, ze doet het hier prima op. maar misschien in combinatie met een dikmakker, heb mijn merrie toen ze veel was afgevallen iedere dag een handje of 2 maisgrutte erbij gegeven, hierdoor kwam ze goed aan, zou dat misschien een optie zijn?

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:33

Ik had toen mijn haffie veulen was en wat te mager was ook wat van dat maisgrut gegeven en daar knapte hij goed van op en gaf hem podogrow.
Misschien een optie??

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:37

Ik weet niet was maisgrutte is maar wij geven te magere paarden/pony's altijd maïsmeel. Ik weet alleen niet of dat ook voor een veulen kan maar denk het wel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:38

de kwaliteit van het hooi is ook erg belangrijk. Hoe ouder het hooi, hoe minder voedingswaarde er in zit.
Belangrijk is dus ook om hooi met genoeg voedingswaarde te hebben, meer dan alleen buikvulling dus!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:41

Ruwvoer ishet aller belangrijkste. Verder moet je niet willen dat je veulen binen 2 weken weer rond is.
Dikmakers heeft naar mijn mening weinig nut. Geef goed ruwvoer, in combinatie met goed krachtvoer en geef het de tijd. Als je veulen net behandeld is heeft het gewoon tijd nodig om alle voedingsstoffen weer tot zich te nemen.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:08

Ruwvoer is zekers belangrijk maar mijn veulen was niet alleen mager maar ook lusteloos en zijn vacht was gewoon doffig en met dat mais knapte hij echt op.
Ik weet niet hoe jouw veulen is??? Maar als hij lekker opgewekt is dan zou ik ook niet teveel extra's geven.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 17:43

ze is nu sinds een paar dagen weer wat vrolijker en wil weer wat spelen met haar 2 vriendinnen, ik geef haar een vitamine kuurtje en denk dat dat ook zeker heeft geholpen.
Mijn merrie is toen ook echt opgenknapt van de mais, ik voerde haar er echt niet veel van hooguit 2 handjes per dagIk kijk het gewoon nog een paar daagjes aanm, en zal haar dan iom de DA wat mais bij gaan voeren.
Verdere tips zijn altijd welkom.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:46

Hier precies hetzelfde... veulen heeft een huge bolle buik.. mest & urine laten onderzoeken maar géén wormen............

hij krijgt over de hele dag verdeeld een hele voerschep Podo start.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 18:07

die van mij heeft ook een volle buik maar kan haar ribbentjes erg goed voelen. De DA zei mij dat er niks mis was met het geen dat ik voerde.