Wat kan mbt voeding uit bloedproef worden gelezen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Wat kan mbt voeding uit bloedproef worden gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 15:20

We hebben in mei een E-pony gekocht. We zijn nu met voeding een beetje aan het zoeken wat het beste bij hem past. In de loop van de zomer werd hij magerder, kreeg extra brok en hooi, ging even beter maar toen weer stilstand. Later heeft hij ook maiskuilvoer erbij gekregen, dat hielp ook weer een beetje maar ik wil toch graag nog wat meer vlees op zijn ribben zien.
Ik heb advies gevraagd bij de DA: zal ik meer mais geven of slobber erbij of iets met haver (hij is van nature wat flegmatiek). Advies was: niet meer mais (kan dikke benen geven) maar enkele keren per week slobber is wel goed. Krijgt verder ruim voldoende brok en ruwvoer. Haver kan ik aan gaan denken als mijn dochter in het voorjaar weer wedstrijdjes gaat rijden en hij wat voller is geworden.

Nu heb ik van sommigen het advies gekregen bloed te laten prikken omdat je daaraan kan zien of hij bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Een ander zei dat ze alleen maar konden zien of hij een infectie heeft, bv. wormen. Ik wil graag weten of jullie ervaring hebben met zo'n bloedonderzoek: wat levert het op en wat kost het? Ik ga komende week natuurlijk ook DA even bellen want ze komen binnenkort enten en dan zou het misschien gecombineerd kunnen worden.
Overigens wordt hij wel geregeld ontwormt met verschillend kuren, ook volgens advies DA.

Vast bedankt voor tips!

ikenindi

Re: Wat kan mbt voeding uit bloedproef worden gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:16

je kunt in het bloed tekorten opsporen. maar als er magnesiumtekort is bijvoorbeels zie je dat niet gelijk in het bloed. als je dat in het bloed ziet is het al veel te laat. bloedonderzoek kan ook uitsluiting geven wb wormen. het ligt er aan wat je allemaal wil laten onderzoeken hoe duur het is. zeker als het een hardnekkig probleem is vind ik zelf dat een bloedonderzoek een goed idee is.

mbt voeding: er is een centraal topic voor paarden die te dun zijn. mss kun je daar tips vinden. ik weet niet hoeveel hooi je paard krijgt, maar anders daar meer van geven mss?