Bulten op hals en tussen voor- en achterbenen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arantes

Bulten op hals en tussen voor- en achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 02:48

Mijn pony heeft sinds +- 2 maanden last van bulten, hij heeft er hier voor nooit last van gehad.
Het begon als hele kleine minibultjes net achter zijn oren, dus ik dacht dat het gewoon wat eiwitbultjes waren. Maar elke dag breiden ze zich uit en worden ze erger, als hij flink heeft gewerkt worden de bulten niet minder en dit is normaal wel het geval bij eiwitbulten.
Ze breiden zich ook steeds verder uit naar achter, ze zitten nu al op het midden van zijn hals en tussen zijn voor- en achterbenen. Ze worden ook elke dag groter en sommige worden nu dikke plakkaten.
Er zitten geen korsten op en er komen ook geen schilfers vanaf, ze voelen gewoon hetzelfde als de rest van zijn vacht, maar hij heeft er wel een beetje jeuk aan.
Hij is ook sinds die bulten wel wat opstandiger met rijden. Zijn voer is al die tijd hetzelfde gebleven, hij krijgt biks, kuilgras, wortels en eiwitarme muesli. Hij is recent nog ontwormt en ingeënt.

Wie heeft een idee wat dit kan zijn en hoe het op te lossen is? Babyolie heb ik het ook al geprobeerd, maar dat helpt ook niet.

ellepel

Re: Bulten op hals en tussen voor- en achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 02:57

op wat voor strooisel staat je paard,misschien is het daar allergisch voor?

het het ook een deken op?
te dikke warme dekens kunnen nog wel es zorgen voor een allergische reactie op de stoffen van de deken.

dan kan het kuilgras wel een boosdoener zijn omdat geen enkele kuilbaal hetzelfde is.
er kan nu wel een partij gevoerd worden met heel veel voedingswaarde waar de jouwe misschien helemaal niet tegen kan?

je hebt een pony he, en de meesten kunnen toch erg slecht tegen te rijke kuil..beter niet voeren als het teveel voedingsstof bevat.
dan kunnen ze allergiebultjes krijgen ook wel urticaria genoemd.

denk dat je beter een veearts kunt gaan bellen want die kan zien en voelen wat voor bultjes het zijn.
en aangezien wij dat niet kunnen en er natuurlijk wel 100 verschillende bultjes bestaan raad ik je toch aan om een paardenarts te bellen Knipoog Haha!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:18

even een veearts erbij halen?
die kan je veel meer vertellen als mensen op bokt..
wij zien niet hoe het eruit ziet..voelen niets..en kunnen daar dus vrijwel niet over oordelen.
succes

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:46

Ik heb wat foto's gemaakt, misschien dat iemand het herkent?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel schreef:
op wat voor strooisel staat je paard,misschien is het daar allergisch voor?

het het ook een deken op?
te dikke warme dekens kunnen nog wel es zorgen voor een allergische reactie op de stoffen van de deken.

dan kan het kuilgras wel een boosdoener zijn omdat geen enkele kuilbaal hetzelfde is.
er kan nu wel een partij gevoerd worden met heel veel voedingswaarde waar de jouwe misschien helemaal niet tegen kan?

je hebt een pony he, en de meesten kunnen toch erg slecht tegen te rijke kuil..beter niet voeren als het teveel voedingsstof bevat.
dan kunnen ze allergiebultjes krijgen ook wel urticaria genoemd.

denk dat je beter een veearts kunt gaan bellen want die kan zien en voelen wat voor bultjes het zijn.
en aangezien wij dat niet kunnen en er natuurlijk wel 100 verschillende bultjes bestaan raad ik je toch aan om een paardenarts te bellen Knipoog Haha!

Hij staat op stro, hij staat hier al vanaf dat ik hem heb op en hij heeft er nooit last van gehad.
Hij heeft een deken op ja, hij heeft het wel sinds hij deze deken opheeft. Ik zal een andere deken opdoen om te kijken of ze minder worden.
Ik dacht er zelf ook aan dat het misschien door het kuil komt, maar het is bij de stal waar mijn pony gestalt staat helaas niet mogelijk om dit te veranderen naar hooi.

Ik ga ook de dierenarts wel bellen, maar ik dacht ik probeer het eerst hier, misschien weet iemand het wel, want ik wil geen onnodige kosten maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:30

lijkt wel op urticaria,ook wel netelroos genoemd
kijk even hier:
http://www.dapmoergestel.nl/artikelen/i ... rinair.pdf

ga es kritisch kijken of de deken niet te dik is voor je dier.
heb je het er ook wel es even af zodat je dier even bloot staat?.

je hebt dit dier toch nog niet zo lang?
voer jij hetzelfde als de vorige eigenaar?
hoeveel en wat geef je hem nu precies dan

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 23:32

Hmm, ja, daar lijkt het wel heel erg op ja.
Ik zal ook voor een tijdje een dunnere deken opgooien, ik hoop dat dat helpt.
Ik heb hem nu bijna een jaar, maar ik weet niet wat de oude eigenaar voerde.
Hij krijgt nu 2x per dag een schep biks (een schep is ong. 1 kilo) en 2x per dag een normale portie kuil.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:52

Ik zou zowiezo de da erbij halen. Ziet er toch gek uit.

En met de stal eigenaar om tafel. Als jouw paard ziek wordt van kuil, dan moet je wat anders voeren.
Mijn pony is ook eiwit gevoelig en mag daardoor ook geen kuil. Was ook een probleem. Nu heeft de staleigenaar hooi in gekocht voor mijn pony

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:34

Ik bedenk me net dat Carolien ook zulke bulten heeft gehad. Die zaten allemaal onder haar deken, deken verwisseld en het was over.
Had je dat al geprobeerd?

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:52

misschien van te eiwit rijk kuil????

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:55

is het nu erger geworden in deze dagen???

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:01

Twee van mijn paarden hebben vorig jaar dergelijke bulten gehad na een allergische reactie op een vliegenspray. Bij mij waren de bulten na een flinke wasbeurt binnen een paar dagen weg. Probeer allergenen uit te sluiten.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 23:54

Sinds een paar dagen terug smeer ik er nu elke dag een homopatisch middeltje op voor netelroos en het is nu bijna weg.
Of het door het zalfje komt weet ik niet, maar ik denk het wel. Maar ik ben blij dat het eindelijk weggaat Haha!