Help! Inenting?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Help! Inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 00:57

Hallo,

Rare vraag.
Heb me hier eigenlijk nooit mee bezig gehouden en weet er weinig vanaf.
Heb het 1 en ander opgezocht op bokt.

Heb dus een pony gekregen, die ik 10 jaar lang verzorgd heb, die boer heeft nooit iets eraan gedaan, dus dat moet ik nu nog doen.
Verwijten e.d. heb ik niets aan, toen was het niet aan mij om dat soort dingen te regelen, omdat het dier niet van mij was.

Wat wordt er verstaan onder basis inenting?
Zijn dit de inentingen die ze hun 1ste levensjaren krijgen?
Waar bestaat deze inenting uit?

Welke jaarlijkse inentingen zijn er?
Hoeveel?
En waar wordt dan tegen geent?

Zijn er belangrijke dingen waar ik op moet letten?

Ik hoor graag van mijn medebokkers van hoe of wat, en ik hoop dat jullie mij een stukje verder kunnen helpen.

Groetjes Susanne

ellepel

Re: Help! Inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 02:50

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:20

deze vragen kan je het beste stellen als je een veearts langs laat komen..

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:27

Ik zou er even een veearts bijhalen. Ik neem aan dat de pony ook nog niet gechipt is. Dit is ook verplicht. De eerste keer laat je de pony enten dit is tegen influenza, deze enting moet binnen dat ik geloof 12 weken herhaald worden. Daarna ieder jaar. Dit is de enting die je moet hebben als je wedstrijden wilt gaan rijden of naar een manege wilt gaan. De entingen worden in het paspoort van de pony vermeld door de veearts met een sticker die van de entstof af komt. Dat paspoort krijg je als je je pony laat chippen. Krijgen is natuurlijk een groot woord, kopen bedoel ik eerder Knipoog . Dit is een beetje standaard, je kunt je pony ook nog tegen meer laten enten, maar dat is verder niet verplicht voor wedstrijden of zo.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:09

En als de pony in kwestie haar eerste levensjaren wel alle entingen heeft gehad? Moeten die basisentingen dan alsnog opnieuw gegeven worden?
Is het trouwens net als chippen verplicht, om je paard/pony te enten? Misschien een domme vraag hóór.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:18

Dit is een enting die ieder jaar herhaalt dient te worden. Sla je dat een keer over, dan moet je eerst weer de basisenting doen ( dus 1 x en dan herhalen binnen een aantal weken). Het is geloof ik niet echt verplicht als je geen wedstrijden rijdt of het niet door je stalling geëist wordt. Maar dit kun je gewoon het best bij een veearts navragen.