Vitaminespuit, hoe en waarom

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Vitaminespuit, hoe en waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:58

Wie van jullie bokkers geven hun paard een vitamine shot? Hoe vaak en wat kost dat? En waarom geven jullie het?

ellepel

Re: Vitaminespuit, hoe en waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 03:58

een vitaminespuit kost ongeveer tussen de 7 en de 10 euro.
ligt er aan wat voor merk je koopt en hoe hoog de gedoseerde vitamines zijn.
ik ken wel mensen die het bij hun paarden voor de winter doen om zo eventuele tekorten aan vitamines en mineralen uit het voer aan te vullen.

een vitaminespuit is dus voor het paard hetzelfde als waar wij voedingssupplementen hebben ( bijvoorbeeld vitamine c tabletjes)

ik geef liever een product wat dagelijks of minder gegeven kan worden.
schepje over het voer en klaar.
dan zit het in hun lichaam en als het dan nodig hebben dan is het er.

als je in de winter nog es een spuit gaat geven is dat omdat ze of al ziek zijn en hoesten of je komt er sowieso achteraan omdat ze al vehaard zijn en het zo hard nodig hadden Clown

,maar da's mijn persoonlijke mening er over hoor Knipoog
dus het kan heel handig zijn, of juist zonde van je uitgave

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:25

Ik heb mijn merrie toevallig een week of 2 geleden een gegeven. Er zijn wat paardjes een beetje niet helemaal lekker in hun vel, en een paard met minder weerstand is vatbaarder dan een super gezond paard. Dus eigenlijk om de weerstand wat te verhogen. Lachen
Geef het eigenlijk ook niet vaker dan 1 a 2x per jaar..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:05

Je kan het ook een paar dagen vooraf geven als bijvoorbeeld je paard gecastreerd moet worden. Door de castratie krijgen de meeste paarden een lichamelijke terugval, het afweersysteem is minder goed (meestal ook begin van de winter) en is het altijd goed om dit proberen op te vangen met een vitaminespuit.
Belangrijkste is nog altijd je paard of pony goede voeding te geven dan is een vitaminespuit niet nodig.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:11

Ik geef 'm vrijwel altijd standaard een week na het ontwormen. Gewoon puur voor m'n eigen gevoel om het paard een extraatje te geven mocht hij het nodig hebben.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:25

Ik geef hem wanneer ik merk dat mijn paard hem nodig heeft.
Ik geef er meestal eentje van de Welkoop, Hippovita ofzo, die zijn een euro of 8.
Op de verpakking staat dat je hem moet geven wanneer er een 'r' in de maand zit.
Dus januari, feb, maa, apr, (mei juni juli augustus niet) sep, okt, nov, dec.
Ik doe dat niet. Een keer gaf ik er eentje omdat hij mest at => vitaminen/mineralen tekort.
Een andere keer omdat hij aan het hout van zijn stal en de balken in de bak ging eten.
Beide keren stopte hij met die rare symptonen na het krijgen van een vitaminekuurtje. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 07:14

Roxx schreef:
Ik geef 'm vrijwel altijd standaard een week na het ontwormen. Gewoon puur voor m'n eigen gevoel om het paard een extraatje te geven mocht hij het nodig hebben.

en dat is precies wat de fabrikant wil en dat praten ze je ook aan

het is namelijk volkomen zinloos om éénmalig een grote hoeveelheid vitamines toe te dienen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:45

heb je daar misschien een informatief artikel over, arabesk? ik heb zelf in het verleden (toen mijn eerste paard nog een gup was, minstens 8 jaar geleden dus) ik dacht tweemaal zo'n spuit gekocht en een deel gegeven, zowiezo nooit een hele spuit maar toch...

ik heb er geen gegevens over, of onderzoeken over gelezen, maar voor mijn gevoel is zo'n spuit niks, ik kan het alleen niet uitleggen hoe of wat. ik voorzie mijn paarden in het dagelijks voer van datgene wat ze nodig hebben, dat zou mi ook goed moeten zijn, is dat niet afdoende dan schort er mi iets aan het voerbeleid.

maar goed, die vitaminespuiten dus, tja voor m'n gevoel is het niks, maar ik zou dat graag onderbouwd willen hebben, meestal zit mijn gevoel nl wel aardig in de goede richting, hihi!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:53

idd zoals Arabesk zegt. ineens vitaminestoot is zinloos. bij goede voeding ook niet nodig.
kijk uit met het bijvoeren van multivitaminen. Daarin zit vaak een grote hoeveelheid calcium. als je dat bij elke voerbeurt geeft dan creëer je een probleem. calcium gaat namelijk de opname van ijzer tegen in het bloed. denk je dat je goed doet en zit je intussen met al je goedheid bloedarmoede te veroorzaken.......... Het is een mooie markt voor fabrikanten. Als je alle verklaringen over producten leest, dan voel je je schuldig als je je paard niet van alles over zijn voer strooit. maar bij goede voeding is dat niet nodig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:56

de opname van (te) grote hoeveelheden calcium verstoort ook de opname van magnesium. magnesiumtekorten worden bij steeds meer paarden gevonden, omdat de verhoudingen in het voer niet kloppen. ook wordt in paardenvoer vaak een goedkope vorm van magnesium gebruik die door het paardenlichaam snel op te nemen is.

kijk dus uit met bijvoeren van producten met een hoge dosering calcium, en voer evt. een Mg supplement bij.

@ StableEnable, kan jij meer uitleg geven over waarom een vitaminespuit niet zo'n goed plan is? ik weet dat zo'n 'shot', in zo'n hoge dosering gegeven, nogal eens maakt dat het grootste deel wordt uitgescheiden nog voordat het kan worden opgenomen, simpelweg omdat het ineens te hard gaat.

maar zijn er behalve dat nog bezwaren?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:04

merrieveulen schreef:
de opname van (te) grote hoeveelheden calcium verstoort ook de opname van magnesium. magnesiumtekorten worden bij steeds meer paarden gevonden, omdat de verhoudingen in het voer niet kloppen. ook wordt in paardenvoer vaak een goedkope vorm van magnesium gebruik die door het paardenlichaam snel op te nemen is.

kijk dus uit met bijvoeren van producten met een hoge dosering calcium, en voer evt. een Mg supplement bij.

@ StableEnable, kan jij meer uitleg geven over waarom een vitaminespuit niet zo'n goed plan is? ik weet dat zo'n 'shot', in zo'n hoge dosering gegeven, nogal eens maakt dat het grootste deel wordt uitgescheiden nog voordat het kan worden opgenomen, simpelweg omdat het ineens te hard gaat.

maar zijn er behalve dat nog bezwaren?

Zo zie je maar dat er meer bezwaren zijn tegen supplementen.
Van de vitaminestoot weet ik vooral dat het vrij zinloos is te overdoseren. Net als bij mensen. Maar zoals je al zie aan magnesium tekorten, je helpt de natuurlijke balans om zeep die bij goede voeding zou moeten bestaan.
dus het 'baat het niet dan schaadt het niet' principe gaat niet op bij vitaminen en mineralen.
ik heb voorkeur voor onbeperkt droog hooi (geen kuil) en matig krachtvoer waarbij wel (bij pony's) minimaal halve kilo brok per dag en paarden minimaal kilo (een schep is geen kilo) en meer naarmate arbeid en in de maanden met de R penen bijvoeren.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:07

merrieveulen schreef:
de opname van (te) grote hoeveelheden calcium verstoort ook de opname van magnesium. magnesiumtekorten worden bij steeds meer paarden gevonden, omdat de verhoudingen in het voer niet kloppen.

Als calcium dus opname magnesium verstoort (en ijzer) dan heeft het geen zin extra Mg bij te voeren in voerbeurt waarin ook extra calcium wordt toegevoegd, want de opname wordt verstoort.
Blijft neerkomen op goede voeding waarbij supplementen niet nodig zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:13

Ik gebruik ze af en toe maar enkel bij paarden die het echt nodig hebben, als ze ziek zijn geweest of iets dergelijks.

Als een paard een goed rantsoen krijgt met een liksteen oid dan zijn vitaminenspuiten ook niet nodig en gewoon geldverspilling. Een gezond paard heeft er niets aan en kan er ook niets mee. Pas als een paard ziek is, mager of op een of andere manier een slecht rantsoen heeft heeft zo'n spuit zin.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:18

hihi nou de mijne krijgen helemaal geen krachtvoer, ze krijgen een passend hooi (ponies armer dan de paarden, betreft vier sobere ponies), en een uitgebalanceerd supplement (dit zijn gewoon brokjes zonder kunstmatige schadelijke toevoegingen, het is dus geen spuit, pil, poeder, druppels oid) voor vitaminen, mineralen en spoorelementen. om dat compleet te maken (want ja, ook hier....) geef ik een onderhoudsdosering Mg. daarnaast is er de beschikking over een liksteen, en inderdaad, als de R in de maand zit, worteltjes erbij...
na het werk (of, zoals geldt voor mijn groeiende jongeling: spel) krijgen ze een lekkere hap, bestaand uit hun supplementje, Mg en een scheutje olie (olie is een combi die ik zelf meng uit een halve liter olijfolie, een liter zonnebloemolie en 2,5 liter lijnzaadolie, om de zaak ook hier in verhouding te houden), daarnaast aangevuld met gras en kruiden in 'brokvorm'. deze brok is puur gras e.d. zonder toevoegingen en geperst op hete lucht. in feite is het dus een ruwvoer. mijn paarden vinden het heerlijk en doen het er geweldig mee zo, verschillen in de mate van training hebben ze geen problemen mee. dan moet ik er wel bijzeggen dat ze voor het grootste deel zélf de keuze hebben, en zo zie ik dus ook dat ze de ene dag veel meer of minder hooi eten dan de andere.
volgens mij is er in NL praktisch geen wei met gras (en dus hooi) dat helemaal compleet is voor paarden. vandaar mijn keuze om wél een brokje bij te voeren, maar dan wél één zonder schadelijke bijstoffen, puur en alleen om het rantsoen compleet te maken.

@ stableEnable, nee dat klopt. het is zaak om de hoeveelheid calcium in je voer zo goed mogelijk te bepalen, en daarop de Mg toevoeging af te stemmen. als je meer calcium zou voeren, heeft het opvoeren van Mg tot een bij de calcium passende verhouding wel degelijk zin, zolang er bij het paard nog geen sprake is van een tekort. wanneer er wél sprake is van een tekort is het zaak om een Mg kuur te geven in overleg met de DA, en in de tijd van die kuur de calcium zoveel mogelijk uit het dieet te weren.

probleem is dus, dat praktisch alle soorten commerciële brok dit tekort in de hand werken, zo toont onderzoek aan. mi is het dus zaak om náást het ruwvoer eens goed op de zak krachtvoer te kijken, en bij een niet-kloppende verhouding een onderhoudsdosis Mg bij te voeren. Mg is een veilig supplement, mits in de juiste binding. dan hebben we het over Mg-oxide of Mg-chelaat. veel paardenvoer fabrikanten gebruiken syntetische bindingen met Mg, die niet alleen niet in kloppende verhouding zijn, maar ook nog eens voor het paardenlichaam amper opneembaar! de oxide en chelaat (mn die laatste) zijn Mg bindingen die door paarden goed opneembaar zijn.

ik heb al eea gevonden over vitaminespuiten, het is zo, dat de mineralen koper, mangaan en zink van invloed zijn op het verharen van een paard. vaak worden vitaminespuiten geadviseerd en aangeprezen om het paard te 'helpen verharen'. dat klopt dus niet, omdat vitaminen geen invloed hebben op het verharen zelf. ditzelfde geldt voor het bijvoeren van olie. bepaalde oliën hebben uitstekende eigenschappen, en de meeste soorten olie die aan paarden gevoerd wordt heeft idd een positieve uitwerking op het glimmen van de vacht. echter, olie helpt NIET voor het verharen!

zo wordt aangegeven door professionele paardenvoedingsdeskundigen.

en dan nu kijken waar het wél goed voor is, want mij is bekend van mensen dat overdoseren van vitaminen ook een hoop problemen kan veroorzaken, plus dat je dus alléén vitaminen geeft met zo'n spuit, en dus geen aanvullende mineralen en spoorelementen... lijkt me dat daar dan toch aan verhoudingen getrokken wordt.

ook opvallend vind ik dat een hoop mensen voor 'de vitamientjes enzo' brok bijvoert, maar als die brok zo compleet is als de fabrikant beweert, waar zijn dan die spuiten nog voor...

*graaft zich diep in in alle artikelen over paarden en vitaminespuiten*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 02:02

Misschien moet je die laatste vraag eens voorleggen aan de fabriekanten?
Bij mij komen er ook geen vitaminespuiten in zolang de paarden gezond zijn, pas bij ziekte of magerheid ed krijgen ze wat extra.

Olie en vitaminen hebben idd geen enkel effect op het verharen, tenzij je paard niet gezond is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:34

klopt, dat wordt ook aangegeven, dat het bij paarden die niet gezond zijn wél verschil kan maken. vraag me ook af hoe dat dan zit, blijkbaar, als de vitaminehuishouding te wensen overlaat, maar de mineralenhuishouding dus wél op orde is, heeft dat toch invloed op het verharen. conditie speelt natuurlijk wel een rol, dat is ook wel logisch. in die zin zou bij een paard dat niet 100% is een vitaminespuit wel indirect kunnen helpen bij het verharen.

persoonlijk zou ik me er eerder mee bezighouden hoe mijn paard aan zo'n vitaminetekort gekomen is, ipv er een spuit in te doen... tot op heden dus geen problemen daarmee, de laatste keer dat ik zo'n spuit heb gebruik is dus zo'n 8 jaar geleden.