paard valt af zonder duidelijke aanleiding

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

paard valt af zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 23:29

Heey bokkers,

Een van mijn verzorgpaarden valt sinds een tijdje steeds meer af. Het gaat om een Friese ruin van 6,5 jaar oud. Hij is sinds iets meer dan een jaar onder het zadel en ik reed hem het laatste half jaar maximaal 3 maal per week, vaak ook minder omdat hij nog zo speels en jong is. De andere dag longeerde ik dan soms of ging een rondje met hem buiten lopen.
Afgelopen zomer heeft ie de hele zomer onder een deken gestaan ivm zomerexzeem, dat heeft ie al jaren. Aan het einde van de zomer begon hij wat mager te lijken. Ik reed toen vrij veel dus ik dacht dat het daardoor kwam. Je hoort wel vaker dat een paard eerst afvalt en dan pas spieren op gaat bouwen en weer voller wordt. Hij heeft toen wel extra krachtvoer gehad en leek toen niet nog meer af te vallen. Half november is zijn deken af gegaan en sinds dien wordt hij steeds maar magerder en magerder.

Het andere paard waar hij mee samen staat is aan de dikke kant terwijl die veel meer loopt en nog niet de helft van het eten krijgt van het magere paard. Dat dikke paard is zijn moeder trouwens, dus het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat zij veel minder eten nodig heeft dan hij.

Ze worden allebei altijd op tijd ontwormd, regelmatig met een ander middel met andere werkzame stof erin. Ze netjes ingeënt en zien er geen van tweeen ziek uit ofzo. Ze lijken ook heel blij en vrolijk verder, hoewel ik wel moet zeggen dat de ruin ook nog vrolijk keek toen hij een grote hoefzweer had dus hij laat niet echt merken of hij pijn heeft.
Overdag lopen de paarden samen in een weiland waar op het moment weinig gras in staat. Buiten in de wei krijgen ze elke dag een flinke hoeveelheid hooi waar 's avonds altijd nog wel wat van over is. En de ruin wordt ook niet bij het hooi weggehouden door het andere paard ofzo. Het hooi dat ze krijgen is redelijk voedzaam op het moment. Iets nog voedzamers wil ik eigenlijk niet geven omdat het andere paard nu al veel te dik is en omdat ze geen van tweeen hard moeten werken.

Op stal krijgen ze 2 keer per dag biks en slobber. De ruin krijg een halve voerschep zemelen met een hoop water erbij en bijna een volle schep biks. Snachts staan ze binnen en s avonds krijgen ze nog wat hooi, dat is meestal wel op. Ze staan sinds ruim een jaar op vlas, daar eet de ruin soms wel een klein beetje van denk ik want er plak wel eens wat aan zn snuit. Maar dats bij de merrie ook.

Afgelopen week is het me opgevallen dat er niet meer zo veel poep in zijn stal lag. Maar dat zou ook kunnen komen doordat hij overdag wel eens in de andere stal staat. De stallen staan overdag open dus ze kunnen van het weiland zelf in de stal lopen als ze dat willen.

Wie heeft er een idee wat dit paard zou kunnen mankeren?? Ik zal binnenkort eens foto's van hem plaatsen van voor de zomer en van nu. Met rijden voel je nu ook heel erg de ribben, dat is pas de laatste paar keer dat ik hem reed zo. Daarom maak ik me nu een beetje zorgen. Hij valt echt wel veel af.

Ik ga hem nog een keer goed ontwormen en misschien nog doen wat jullie voorstellen als iemand een goed idee heeft. Als dat niet helpt wil ik aan de eigenaars vragen of ze na oud en nieuw een dierenarts willen bellen.

Keukenkast

Re: paard valt af zonder duidelijke aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:31

Hm, zou zo niet weten wat het zou kunnen zijn aangezien hij toch netjes ontwormd is. Maar zoveel afvallen is niet normaal. Een bloedtest zou uitkomst kunnen bieden.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:32

Kan het zijn dat hij poep eet waardoor er minder mest in zijn stal ligt?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 23:34

@ Eyck: ik dacht misschien aan andere parasieten misschien???

@ Flew: volgens mij niet, ik heb het hem iig nog nooit zien doen en de poep die in zijn stal ligt ziet er ook niet uit alsof eraan gegeten wordt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:35

Ah okay, mijn pony had opeens ook minder mest in zijn stal liggen en hij at ervan. Als ik jou was zou ik gewoon een bloed- en mestonderzoek laten doen, dat wijst vast wel uit wat er is.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 23:38

ja dat doe ik misschien ook wel, maar ik wil er wel eerst zeker van zijn (voor zover mogelijk) dat ik niets over het hoofd zie omdat het niet mijn paard is. Ik wil die eigenaars natuurlijk niet opzadelen met een hoge dierenarts rekening als het op te lossen zou zijn met een liksteen ofzo.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 08:16

Nee dat is natuurlijk zo, maar een bloedonderzoek is ook weer niet zo duur hoor, en als je daardoor zekerheid hebt is dat toch fijn?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 08:32

Bloedonderzoek, en mestonderzoek. Dikke kans dat ie toch wormen heeft.

Verder zou ik de zemelen eens schrappen en kijken wat dat doet.
Misschien heeft ie een te snelle darmwerking, en dan krijgt ie van zemelen nog meer darmwerking en valt dan af.

Maar belangrijkste wat je moet laten doen is een bloedonderzoek. Misschien functioneerd een van zijn organen niet naar behoren. En dan kun je er beter maar vroeg bij zijn!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:11

Bloedtest wilt vaak een uitkomst geven.
Verder mestonderzoek, zou me niet verbazen als hij toch wormen heeft Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:18

je zegt al dat er weinig poep in zijn stal ligt?
zou misschien toch proberen om hem apart te gaan voeren zodat je echt 100% zeker weet dat hij dat hooi opeet wat hij nodig heeft.
hij heeft blijkbaar meer nodig dan het andere paard,dus snachts met een flinke hoeveelheid hooi apart zetten

zemelen is buikvulling en maakt paarden niet dik.
liever dat weglaten en vervangen voor goed ruwvoer en een vitaminetoevoeging..

bloedonderzoek zou denk ik niet verkeerd zijn om tekorten uit te sluiten

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 15:40

ellepel schreef:
je zegt al dat er weinig poep in zijn stal ligt?
zou misschien toch proberen om hem apart te gaan voeren zodat je echt 100% zeker weet dat hij dat hooi opeet wat hij nodig heeft.
hij heeft blijkbaar meer nodig dan het andere paard,dus snachts met een flinke hoeveelheid hooi apart zetten

zemelen is buikvulling en maakt paarden niet dik.
liever dat weglaten en vervangen voor goed ruwvoer en een vitaminetoevoeging..

bloedonderzoek zou denk ik niet verkeerd zijn om tekorten uit te sluiten

ik heb een tijdje gedacht dat hij het hooi gewoon niet op at, maar nu ik er al een tijdje op let zie ik dat hij elke keer van het hooi staat te eten als ik voorbij kom of naar de paarden toe ga. Het andere paard staat juist veel meer in de wei terwijl de ruin meestal hooi staat te eten.
S avonds krijgen ze dus voer op stal en dan krijgt de ruin twee keer zoveel als het andere paard. Dat eet ie allemaal gewoon op.

Wat bloedonderzoek en mestonderzoek betreft, dat zal ik zeker als volgende stap gaan doen. Ik wil dus nog 1 keer goed ontwormen en dan oud en nieuw nog afwachten. Als ik daarna niet het idee heb dat het beter gaat dan ga ik de eigenaars vragen de dierenarts te bellen en die zal die onderzoeken dan vast wel doen.
Heeft iemand wel eens zoiets laten doen?? Wie kan er meer over vertellen?? Kan iemand misschien een bedrag noemen??

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:42

meestal als je paard afvalt zonder een duidelijke aanwijzing duid het toch op pijn... laat hem nog eens goednakijken door de da, evt foto's laten maken enzo op de kliniek Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:43

probeer eens te ontwormen met equest pramox....mocht er een lintworm inzitten gaat die ook dood...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:43

Bij mijn pony was een groot bloedonderzoek op de kliniek iets van 65,-, bij mijn eigen veearts was het goedkoper, 50 ofzo. Mestonderzoek is wel gedaan maar kan ik niet terugvinden op de rekening.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:45

mestonderzoek kun je bij je dierenarts laten doen .
voor een normaal bloedonderzoek moest ik 35 euro betalen
en voor een uitgebreid onderzoek ( inclusief selenium,vitamine e en dan wat dingen) betaal ik 70 euro.
dan heb ik anderhalf a4tje vol gegevens.

als je nou gaat ontwormen binnen kort ,neem dan de equest of de equest pramox.die zijn toch wel het beste
Laatst bijgewerkt door ellepel op 27-12-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:46

indd goed nakijken wat andere al zeggen..

hoeveelheid hooi verdubbelen als hij het wilt opeten, dit hebben ze nodig voor de spijsvertering, hij zeker omdat die slecht mest.

Geef hem ook even een spuit vitamine.. dat is een flink dosis vitamine.. hier krijgen ze een oppeppertje van..desnoods geef je er 2 met 3 dagen tussentijd.
die kan je kopen bij de paardendrogist, of paarden winkel

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:47

PRAMOX...

Bloedwormen zijn namelijk ook een zeer belangrijk iets, waar paarden door afvallen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:49

yep...en pramox doodt ook de eventuele ingekapselde bloedwormen...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:52

pramox en vitamine spuit..

kijken hoe dat werkt??

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:53

Aurora3 schreef:
@ Eyck: ik dacht misschien aan andere parasieten misschien???

@ Flew: volgens mij niet, ik heb het hem iig nog nooit zien doen en de poep die in zijn stal ligt ziet er ook niet uit alsof eraan gegeten wordt

Dat zou je kunnen zien in een mestonderzoek.
Maar een bloedtest is in dit geval het belangrijkst..

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:07

Alvast heel erg bedankt iedereen. Ik zal zo'n Pramox wormenspuit halen. Of liever maar meteen 2, anders raakt ie misschien meteen weer besmet van het andere paard.

Vitaminespuit kan ik wel doen, maar is dat dan niet een soort opschuiven van het probleem?? Dan is het nu mss opgelost maar als hij dat niet uit zn voer kan halen is er imo toch iets mis met het paard, of met het voer.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:11

Ik zou zeggen, kijk eens in mijn onderschrift (Lenannie in memoriam) Ik heb een soort gelijk iets mee gemaakt. Ik wil je niet de stuipen op het lijf jagen hoor !! Maar als het hetzelfde is, dan kan je je da hier naar laten kijken.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:38

thnx, ik ga het lezen. Informatie over alle mogelijke problemen is nooit slecht, ook al is het misschien iets heel ernstigs. Als ik weet dat het dat zou kunnen zijn dan herken ik het ook eerder en kan ik daarnaar handelen

edit: wat een verhaal zeg. Ik ga zeker meer opzoeken over deze ziekte. Thnx voor de tip en heel veel sterkte met het verlies nog Ach gut

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:47

zomereczeem he?
zou toch maar bloedonderzoek laten doen want als er wat mis is met een van zijn organen dan kan dat meteen die eczeem verklaren namelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:06

waarschijnlijk een verminderde leverfunctie...dat gaat meestal samen met zomereczeem....dat heeft mijn fries ook,alleen die is verre van mager,hij staat al jaren niet meer op krachtvoer....