castreren waneer het paar dagen vriest?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

castreren waneer het paar dagen vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 12:07

bij mij op stal staat er iemand met een bijna 2 jarige hengst.
nu is het zo dat de eigenaresse wat problempjes heeft met de hengst en er nu niet veel meer mee doet.

ook moet hij voor het weideseizoen geastreerd worden omdat hij samen moet met mijn paard. alleen dan heb ik genoeg gras voor ze.
nou had ze de dierenarts gebeld en die wou hem niet castreren in zn stal.
maar als het een paar dagen goed zou vriezen zou hij hem buiten op de wei komen castreren.
met mijn medische kennis weet ik dat als een paard opstaat uit narcose op bevroren grond dat best gevaarlijk kan gaan worden.
daarbij kan een paard wat onder narcose is zn lichaamstempratuur niet meer regelen dus ligt dan op een bevroren ondergrond.

ben ik nou de enige die er mn bedenkingen bij heeft?

Anoniem

Re: castreren waneer het paar dagen vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:51

Als het vriest raken ze snel onderkoeld ja! En het beste is dat ze veel kunnen lopen voor de wond en zwelling te voorkomen..
Kan ze 'm niet naar een kliniek brengen?
Het beste is altijd nog in het voor of najaar in de wei! Ja

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:09

Normaliter gaan ze niet onder narcose, dit gebeurt eigenlijk alleen als er op tafel gecastreerd wordt (dus op een kliniek). Een plaatselijke verdoving plus een rustgevend middel is voldoende. Tenminste er van uitgaande dat ie staand castreert, wat m.i. nog de beste methoede is. Voordeel is dat er in deze tijd geen vliegen etc zijn, als het vriest is de omgeving 'vrij' steriel, wellicht dat de VA het daarom adviseerde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:17

Ik neem aan dat de DA hem gewoon verdoofd en dan staand castreert....
Liggend met narcose is helemaal niet nodig, bovendien kan een narcose sowieso niet in de wei.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:22

Lia_ schreef:
Ik neem aan dat de DA hem gewoon verdoofd en dan staand castreert....
Liggend met narcose is helemaal niet nodig, bovendien kan een narcose sowieso niet in de wei.

Mijn pony is liggend in de wei gecastreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:23

Dat kan, maar dan is hij gewoon verdoofd en niet onder narcose.....
Niet alles waarbij een paard liggend verdoofd wordt geholpen is een narcose Knipoog
Hier een duidelijke uitleg over narcose bij een paard:
Citaat:
Anesthesie niet zonder risico voor paarden

Paarden onder anesthesie (narcose) brengen is een ingewikkelde zaak. Een narcose is voor paarden honderd maal riskanter dan voor mensen. Als een halve ton paard op de operatietafel ligt krijgt het dier problemen met de ademhaling en bloedsomloop. Spiercellen ontbinden en zenuwen worden beschadigd. Een op de honderd paarden komt niet meer bij uit de narcose.

Hoog risico
,,Zelfs als de dierenarts alles goed doet, is het narcoserisico tien maal hoger dan bij kleine dieren en honderd maal hoger dan bij mensen”, zegt oud-hoogleraar professor Urs Schatzmann, expert op het gebied van paardenanesthesie. Het hoge risico is een gevolg van de natuur van het paard: longen en bloedsomloop functioneren prima als het paard op vier benen staat. Problemen ontstaan echter als het dier langdurig op de zij of de rug moet liggen. Daar is een zwaar dier als het paard niet op gebouwd.

Ademnood
,,Geen enkel paard ligt vrijwillig een uur lang vlak op de grond. Het dier moet opstaan of zich op de buik rollen, omdat het anders geen lucht meer krijgt”, zegt Schatzmann. Het languit liggen verstoort namelijk de gaswisseling in de longen. Door de druk op de longen die ontstaat bij het liggen worden sommige delen wel doorbloed, maar slecht van zuurstof voorzien, in andere delen is het omgekeerd. Het gevolg hiervan is een tekort aan zuurstof en een overschot aan koolstofdioxide in het bloed. Kunstmatige beademing lost het probleem niet op. Ook 100% zuurstof in de longen brengen haalt niet veel uit als er te weinig bloed in de longen is.

Lage bloeddruk
Een ander gevolg van narcose is een verstoring van de bloedsomloop. Het gewicht van het paard drukt namelijk nog zwaarder op diverse aders als het dier op de rug ligt, met het risico dat de bloedvoorziening wordt onderbroken. ,,De zware darmen drukken op de grote holle aders die onderlangs de wervelkolom lopen”, verklaart docente dr. Regula Bettschart, leider van het instituut voor anesthesie van de paardenkliniek van de Universiteit Zürich.
De aders transporteren hierdoor minder bloed naar het hart, zodat het hart vervolgens minder bloed door het lichaam kan rondpompen. De bloeddruk wordt te laag.

Medicijnen
Door de medicijnen waarmee je paarden onder anesthesie brengt en in slaap houdt, krijgen ademhaling en bloedsomloop het extra moeilijk. Dit wordt vooral veroorzaakt door het narcosegas dat wordt gebruikt bij inhalatie-anesthesie.
Middelen die rechtstreeks in de ader van het paard worden ingebracht door een injectie belasten ademhaling en bloedsomloop weliswaar wat minder, maar hebben een groot nadeel: de stoffen hopen zich snel op en worden maar langzaam afgebroken. Voor langere operaties bij koliek of gecompliceerde breuken worden de twee narcosetechnieken vaak gezamenlijk gebruikt, omdat hierbij minder narcosegas nodig is. Zodoende zijn de bijwerkingen minder.

Bijwerkingen
De bijwerkingen van een narcose zie je vaak pas als het paard weer wakker wordt uit zijn diepe slaap. De spiercellen kunnen door een verstoorde zuurstofvoorziening en bloedsomloop zodanig zijn beschadigd dat het paard niet meer op kan staan.
Hoe zwaarder het paard is en hoe sterker de bespiering, hoe eerder de spiercellen hieronder hebben te lijden. De spieren krijgen te weinig zuurstof, waardoor de stofwisseling verandert: melkzuur komt vrij en de pH-waarde wordt zuurder. “Als het bloed na de anesthesie terugvloeit naar de afgeknelde delen, kunnen lokaal flinke ontstekingen ontstaan”, zegt dr. Jean-Claude Ionita van de paardenkliniek van Leipzig.
Een van de beste middelen tegen bijwerkingen is Lidocain. De stof brengt een verstoord hartritme weer in balans, verzacht pijn en verhoogt de darmbewegingen zodat het risico op koliek na de operatie vermindert.
Zenuwen zijn ook gevoelig voor druk, onder andere de zenuwen die de voorbenen coördineren. Het kan soms een paar dagen of in ernstiger gevallen een paar maanden duren voordat deze weer goed functioneren. Toch is het paard zelden blijvend kreupel.

Duur van de narcose
Andere risicopatiënten zijn paarden die een oogoperatie ondergaan hebben. Zij moeten meer moeite doen om in de benen te komen.
Om reflexen van het hoornvlies uit te schakelen tijdens een oogoperatie moet de narcose namelijk zeer diep zijn en dit bemoeilijkt het ontwaken erna. Een derde van de dodelijke aflopen is het gevolg van overlijden tijdens de fase van het ontwaken uit de narcose.
Hoe goed het paard de anesthesie en het ontwaken doorstaat heeft ook te maken met de tijdsduur. “Korte narcoses tot een uur zijn in de regel niet problematisch. Bij een operatie die vier uur duurt, stijgt het risico op complicaties met 30 %”, zegt Schatzmann.
Hoe langer de operatie duurt, hoe belangrijker is de intensieve bewaking van bloeddruk, bloedsomloop, ademhaling, bloedwaarden en reflexen, waarmee de arts de diepte van de narcose controleert.

Bij iedere operatie is het hele verloop van vooronderzoek tot ontwaken te bewaken volgens anesthesieprotocollen. Daarnaast is voor een goede en zekere narcose gekwalificeerd anesthesiepersoneel zeer belangrijk.

Bron: Cavallo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:33

Afbeelding
Wij laten het sowieso altijd staand doen omdat het opstaan na een verdoving altijd een risico is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:40

Denk dat jullie even moeten kijken bij ander topic over castreren.
Van alles wat er hier passeert gaan me de haren overeind staan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 20:07

bij mij met meerdere dingen ook.

de castraties die ik heb meegemaakt werden liggend gedaan. ook sommige op de wei. mijn eigen paard heb ik toen naar de kliniek gebracht en is ook liggend gedaan.

ik weet dus niet of de dierenarts hem wil laten ligge of het echt staand doen. maar mij leek liggen het meest voor de hand liggen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:13

Zou gewoon even met je eigen dierenarts overleggen.
In ieder geval succes, is toch altijd spannend!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 20:15

het is niet mn eigen paard hoor. als hij van mij was ging hij weer keurig naar de kliniek toe.

hij moet toch deze week nog komen dus zal em dan wel eens ondervragen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:01

Onze hengst is op 10 jarige leeftijd gecastreerd bij Jan Greve (Haaksbergen). Als er 1 kliniek is in NL waar aan de lopende band hengsten gecastreerd worden, is het daar wel. Gewoon staand, rustgevend middel, plaatselijke verdoving. Ff bijkomen en weer naar huis. Daar moest ie de rest van die dag op stal en daarna zoveel mogelijk de wei in. Narcose (dus kliniek en op tafel) is leuk voor de beurs van de klinieken, met een hoog risico voor de paarden. Mij niet gezien.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:24

Als het vriest zal de grond "sterieler" zijn hoewel ik hem toch liever naar een kliniek zou brengen. En anders staande?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:26

Ik vind het nogal koud om je paard op de grond te leggen.. ze liggen toch wel meer dan een uur..(bij degenen die ik gezien heb toch)
Ik weet niet hoe het bij paarden zit, maar onderkoeling zou toch wel een issue zijn..
Maar dat kan de DA je allemaal wel vertellen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:46

Tenzij die VA dus staand castreert Knipoog

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:32

Lia_ schreef:
Dat kan, maar dan is hij gewoon verdoofd en niet onder narcose.....
Niet alles waarbij een paard liggend verdoofd wordt geholpen is een narcose Knipoog
Hier een duidelijke uitleg over narcose bij een paard:
Citaat:
Anesthesie niet zonder risico voor paarden

Paarden onder anesthesie (narcose) brengen is een ingewikkelde zaak. Een narcose is voor paarden honderd maal riskanter dan voor mensen. Als een halve ton paard op de operatietafel ligt krijgt het dier problemen met de ademhaling en bloedsomloop. Spiercellen ontbinden en zenuwen worden beschadigd. Een op de honderd paarden komt niet meer bij uit de narcose.

Hoog risico
,,Zelfs als de dierenarts alles goed doet, is het narcoserisico tien maal hoger dan bij kleine dieren en honderd maal hoger dan bij mensen”, zegt oud-hoogleraar professor Urs Schatzmann, expert op het gebied van paardenanesthesie. Het hoge risico is een gevolg van de natuur van het paard: longen en bloedsomloop functioneren prima als het paard op vier benen staat. Problemen ontstaan echter als het dier langdurig op de zij of de rug moet liggen. Daar is een zwaar dier als het paard niet op gebouwd.

Ademnood
,,Geen enkel paard ligt vrijwillig een uur lang vlak op de grond. Het dier moet opstaan of zich op de buik rollen, omdat het anders geen lucht meer krijgt”, zegt Schatzmann. Het languit liggen verstoort namelijk de gaswisseling in de longen. Door de druk op de longen die ontstaat bij het liggen worden sommige delen wel doorbloed, maar slecht van zuurstof voorzien, in andere delen is het omgekeerd. Het gevolg hiervan is een tekort aan zuurstof en een overschot aan koolstofdioxide in het bloed. Kunstmatige beademing lost het probleem niet op. Ook 100% zuurstof in de longen brengen haalt niet veel uit als er te weinig bloed in de longen is.

Lage bloeddruk
Een ander gevolg van narcose is een verstoring van de bloedsomloop. Het gewicht van het paard drukt namelijk nog zwaarder op diverse aders als het dier op de rug ligt, met het risico dat de bloedvoorziening wordt onderbroken. ,,De zware darmen drukken op de grote holle aders die onderlangs de wervelkolom lopen”, verklaart docente dr. Regula Bettschart, leider van het instituut voor anesthesie van de paardenkliniek van de Universiteit Zürich.
De aders transporteren hierdoor minder bloed naar het hart, zodat het hart vervolgens minder bloed door het lichaam kan rondpompen. De bloeddruk wordt te laag.

Medicijnen
Door de medicijnen waarmee je paarden onder anesthesie brengt en in slaap houdt, krijgen ademhaling en bloedsomloop het extra moeilijk. Dit wordt vooral veroorzaakt door het narcosegas dat wordt gebruikt bij inhalatie-anesthesie.
Middelen die rechtstreeks in de ader van het paard worden ingebracht door een injectie belasten ademhaling en bloedsomloop weliswaar wat minder, maar hebben een groot nadeel: de stoffen hopen zich snel op en worden maar langzaam afgebroken. Voor langere operaties bij koliek of gecompliceerde breuken worden de twee narcosetechnieken vaak gezamenlijk gebruikt, omdat hierbij minder narcosegas nodig is. Zodoende zijn de bijwerkingen minder.

Bijwerkingen
De bijwerkingen van een narcose zie je vaak pas als het paard weer wakker wordt uit zijn diepe slaap. De spiercellen kunnen door een verstoorde zuurstofvoorziening en bloedsomloop zodanig zijn beschadigd dat het paard niet meer op kan staan.
Hoe zwaarder het paard is en hoe sterker de bespiering, hoe eerder de spiercellen hieronder hebben te lijden. De spieren krijgen te weinig zuurstof, waardoor de stofwisseling verandert: melkzuur komt vrij en de pH-waarde wordt zuurder. “Als het bloed na de anesthesie terugvloeit naar de afgeknelde delen, kunnen lokaal flinke ontstekingen ontstaan”, zegt dr. Jean-Claude Ionita van de paardenkliniek van Leipzig.
Een van de beste middelen tegen bijwerkingen is Lidocain. De stof brengt een verstoord hartritme weer in balans, verzacht pijn en verhoogt de darmbewegingen zodat het risico op koliek na de operatie vermindert.
Zenuwen zijn ook gevoelig voor druk, onder andere de zenuwen die de voorbenen coördineren. Het kan soms een paar dagen of in ernstiger gevallen een paar maanden duren voordat deze weer goed functioneren. Toch is het paard zelden blijvend kreupel.

Duur van de narcose
Andere risicopatiënten zijn paarden die een oogoperatie ondergaan hebben. Zij moeten meer moeite doen om in de benen te komen.
Om reflexen van het hoornvlies uit te schakelen tijdens een oogoperatie moet de narcose namelijk zeer diep zijn en dit bemoeilijkt het ontwaken erna. Een derde van de dodelijke aflopen is het gevolg van overlijden tijdens de fase van het ontwaken uit de narcose.
Hoe goed het paard de anesthesie en het ontwaken doorstaat heeft ook te maken met de tijdsduur. “Korte narcoses tot een uur zijn in de regel niet problematisch. Bij een operatie die vier uur duurt, stijgt het risico op complicaties met 30 %”, zegt Schatzmann.
Hoe langer de operatie duurt, hoe belangrijker is de intensieve bewaking van bloeddruk, bloedsomloop, ademhaling, bloedwaarden en reflexen, waarmee de arts de diepte van de narcose controleert.

Bij iedere operatie is het hele verloop van vooronderzoek tot ontwaken te bewaken volgens anesthesieprotocollen. Daarnaast is voor een goede en zekere narcose gekwalificeerd anesthesiepersoneel zeer belangrijk.

Bron: Cavallo

Dit vind ik dus een stuk vol onzin. Er is helemaal niets op tegen om een paard thuis onder anesthesie te brengen. Een castratie duurt nog geen kwartier, dus al deze risico's gaan niet op. Bij zwaardere en langdurige ingrepen ben je het beste in een kliniek vanzelfsprekend, maar voor een castratie brengen wij al onze paarden onder anesthesie. Het rechtstaand castreren is in mijn ogen prutswerk. Het is niet veilig voor de dierenarts, niet diervriendelijk, want reken maar dat het pijn doet! Zelfs met een lokale verdoving en het is ook uitermate onveilig, want je ziet absoluut niet wat je aan het doen bent. Je kan geen ligatuur zetten en als er een bloeding optreedt kan je niets doen en moet je hem alsnog onder anesthesie brengen. Om nog maar te zwijgen van wat er gebeurt als er een breuk optreedt. Neen, rechtstaand is in mijn ogen amateurswerk. Met een goede anesthesie gaan ze rustig liggen (zowel buiten als in de stal), en binnen de 20 minuten zijn ze stabiel recht. Deze week hebben we er nog één gecastreerd in de stal in de vrieskoude. Belangrijk is wel dat het paard een zachte ondergrond heeft, dus hij had een dikke laag stro.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:30

Coliena schreef:
Het rechtstaand castreren is in mijn ogen prutswerk. Het is niet veilig voor de dierenarts, niet diervriendelijk, want reken maar dat het pijn doet!

Dus Jan Greve in Haaksbergen levert prutswerk?
En wat er in hemelsnaam niet diervriendelijk aan is en dat het pijn zou doen, zie ik toch heel anders.
Ben er bij onze hengst destijds bij geweest, als die pijn had gehad, had hij toch echt wel enige reactie laten zien, lijkt me zo. Nou meneer stond erbij van, gezellig hiero al die aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:28

Ze worden al 20 jaar bij ons staand gecastreerd en nooit wat aan de hand...

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:29

Kan die dan niet als hengst bij je pony ?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:31

Onder narcose op de wei zou niet kunnen? Die van mij is ook zo gedaan.

Ik zou hem staand laten doen, of naar de kliniek brengen. Op een bevroren wei liggen is nu ook niet echt bevorderlijk......

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:49

picobello3 schreef:
Kan die dan niet als hengst bij je pony ?

hij gaat niet bij een ony maar bij een fries.aangezien mijn fries tog wel es last van zn rug heeft en dat hengstje niks anders doet als erop springen of zich vastbijten en als een pitbull eraan blijft hangen of mn dekens sloopt heb ik daar totaal geen zin in.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:15

Lia_ schreef:
Afbeelding
Wij laten het sowieso altijd staand doen omdat het opstaan na een verdoving altijd een risico is.

Mijn paard is ook liggend gecastreerd. Ik weet niet of je het echt een narcose moet noemen. Het is meer een roesje. Met een half uurtje zijn ze alweer wakker en kunnen ze lopen.
Mijn paard is ook plaatselijk verdoofd.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:18

Splash_ schreef:
Onder narcose op de wei zou niet kunnen? Die van mij is ook zo gedaan.

Ik zou hem staand laten doen, of naar de kliniek brengen. Op een bevroren wei liggen is nu ook niet echt bevorderlijk......

Bij de castratie van mijn paard is er eerst een baal stro op 't land gegaan en daarop heeft mijn paard gelegen.
Het gaat er niet om dat het stro niet schoon genoeg is, maar er zijn teveel bacterién in de stal en daarbij heb je natuurlijk ook een gebrek aan ruimte in een box.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:19

Bij De Watermolen wordt inderdaad staand gecastreerd, maar wel onder kliniekomstandigheden. Jan Greve komt echt niet even bij jouw aan huis castreren (bovendien doet Jan ze niet zelf...). De paarden worden van te voren uitgebreid gewassen, gescrubd en zo goed als mogelijk is ontsmet in het operatiegebied. Daar zijn de hulpjes wel een minuut of 15 mee bezig, nog voor er ook maar ergens in gesneden wordt. Er wordt per paard een aparte steriele OK-set gebruikt. Geen haastwerk dus, zoals in het algemeen aan huis wel plaatsvindt. Overigens komt de tijd en moeite die eraan wordt besteed ook terug in de rekening, die was zo'n 7 jaar geleden al 2x zo veel als de gemiddelde liggende castratie.
Qua ontstekingsgevaar vormt die kliniek misschien wel de uitzondering die de regel bevestigd, nl. dat staand hier niet meer kans op infectie oplevert (als je het zó als daar doet).

Oké tot zover.

Maar wat blijft is de welzijnsaantasting: er worden 2 lichaamsdelen verwijderd met enkel lokale verdoving, die bovendien volledig ontoereikend is om het pijngevoel ter plaatse weg te nemen. Het is niet voor niets dat ze ook in Haaksbergen een praam op krijgen en strak aan de muur worden gebonden, en dat er een stevige assistent staat om ze in bedwang te houden ondanks de sedatie.

Hoe je het ook bekijkt, opereren terwijl het dier nog pijn voelt is niet meer van deze tijd, we weten en kunnen beter tegenwoordig. En een mortaliteit van 1 op 100 bij een volledige narcose bij paarden is echt NIET WAAR. Dat was zeker uit de tijd dat de geciteerde oud-hoogleraar zelf nog studeerde! Er staan overigens nog meer onjuistheden in dat stuk, maar die zijn van minder belang (voor de nieuwsgierigen: lidocaine helplt helaas niet echt tegen post-operatieve ileus, en de beschreven problemen met gasnarcose gaan uit van het gebruik van lachgas, en ik denk dat inmiddels niemand meer met lachgas erbij opereert in NL).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 08:55

Ik weet niet wat jij precies onder kliniek omstandigheden verstaat, maar het ging bij ons als volgt: de deur naar de 'operatiekamer' ging open, deze grenst direct aan het pleintje. Het was een open ruimte, een stukje deel in een grotere 'schuur'. Miloh naar binnen. Dus m.i. niet bepaald vergelijkbaar met behandelruimtes in andere klinieken. Jan doet dit idd niet meer zelf. De vrouw van Jan echter hield Miloh vast (niets strak aan de muur gebonden, en niks stevig persoon), er is verder ook geen assistent aan te pas gekomen. Paard kreeg een beetje sedatie (zelfde als de tandarts gebruikt), werd gescrubd. Praam werd opgezet, mn vanwege de plaatselijke verdoving, zoals mij werd uitgelegd omdat dit nu juist heel precies moest. Praam ging vlak daarna ook weer af toen de arts bezig was met snijden. Als zij van mening was geweest dat hij nog wel eens wat zou kunnen voelen en dan logischerwijs had gereageerd, had ze die echt niet afgedaan. En geloof mij, hij heeft niets gevoeld. Heb er continu met mijn neus boven op gestaan. Ondertussen liepen er medewerkers rond (hadden ff een vraag of iets nodig, keken even hoe het ging etc), de 2 honden liepen rond. Miloh's 1e bal lag nog niet op de grond of deze werd door 1 van hen meegenomen en lekker opgepeuzeld. De vrouw van jan vroeg me Miloh even vast te houden zodat ze de andere bal op kon ruimen, anders kregen de honden teveel. Lijkt me ook niet direct vergelijkbaar met wat de meesten onder kliniek omstandigheden verstaan Lachen
Ik heb daar echter geen moeite mee, tis gewoon natuur en een lekkere BARF maaltijd voor de honden. Toen ze klaar waren, kon ik Miloh daar op stal zetten om de papieren in orde te maken (moest nog een paspoort bij, chip was voor de ingreep al gecheckt). Kreeg de rekening mee en die was echt niet hoog (vond ik). Ik was rond de 160,00 euro kwijt. Miloh ingeladen en naar huis. Rest van de dag op stal en de dag erna de wei in. Een week konden we al weer (rustig aan) gaan rijden. Ook nadien heeft Miloh nergens last van gehad. Reden voor mij om naar de kliniek van Greve te gaan was omdat geen enkele kliniek/VA hier in de omgeving het aandurfde om een 10jarige hengst te castreren. Ja, 2 klinieken maar dan op tafel onder narcose plus 2 dagen verblijf. Oftewel een paar honderd euro lichter met het risico van de narcose. Allen die ik gebeld had, reageerden van: oh jee. zo'n oude hengst, als dat maar goed gaat. Of dat durven we niet aan etc etc. Op advies belde ik de Watermolen, reactie was: joh, breng 'm maar hier, totaal geen probleem. Snap niet waarom die allemaal zo moeilijk doen. Wij hebben zoveel ervaring met castratie en ook die van oudere hengsten. Gaat helemaal goed komen. En idd, ging super.
Persoonlijk ben ik van mening dat alles wat ook maar enigszins mogelijk is met plaatselijke verdoving de voorkeur geniet boven narcose. Heb zelf ook met beiden ervaring. Neem toch eigenlijk aan, dat het voor een paard niet veel anders is. Muv van het feit dat je een paard niet van te voren uit kunt leggen wat er gaat gebeuren. Het lijkt mij dat de stress die een moderne kliniek mee brengt (aparte geur, al die apparatuur etc), de operatie op tafel etc, ook niet zo diervriendelijk door het paard wordt ervaren als mij mss denken. Die snappen er geen hout van en raken daardoor alleen al in de stress. Juist het 'natuurlijke/gemoedelijke' bij de Watermolen draagt m.i. bij aan het ontspannen blijven van het paard.