Rugprobleem, kort in de gang. DA of osteopaat??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Rugprobleem, kort in de gang. DA of osteopaat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 14:03

Hallo,

Mijn haflinger heeft veel last gehad van zijn rug. 2 wervels zitten maar 2 mm uit elkaar (nog net geen kissing spines).
Daarvoor is hij wel eens gekraakt. Verder veel longe oefeningen en lang laag rijden.
Omdat er bij hem ook beginnende spat is geconstanteerd wat behandeld is met Tildren rijden wij geen wedstrijden meer.
We rijden 2 a 3 keer per week in de bak. Alleen ontspannen, lang en laag. Verder 1 a 2 keer per week naar het bos en verder longeren of wandelen. Hij staat ongeveer 5 uur per dag daarnaast buiten.
Dit leek goed te gaan, maar vandaag was hij weer krabbelig met rijden. Kort in de gang en heel licht onregelmatig op sommige stukken.
Ik ben er vanaf gegaan en ben verder wezen wandelen.

Maar nu ben ik benieuwd. Zouden jullie een DA laten komen, of bijvoorbeeld een osteopaat?

Hij heeft een op maat gemaakt zadel dus daar kan het niet aan liggen. Al komt de zadelmaker volgende week voor een ander zadel een laat ik deze weer controleren.

Groetjes Annemiek

Ilse1980

Re: Rugprobleem, kort in de gang. DA of osteopaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:09

Ik weet niet wie je DA is maar mijn paard heeft kissing spines en ook 2 wervels bijna kissing spines en ik ben daarvoor naar Gertjan den Heijer geweest. Hij is erg kundig op het gebied van KS en tevens osteopaat. Ik zou hem er zeker naar laten kijken. Mijn paard loopt na een half jaar revalideren weer super. Succes!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 14:14

Ilse1980 schreef:
Ik weet niet wie je DA is maar mijn paard heeft kissing spines en ook 2 wervels bijna kissing spines en ik ben daarvoor naar Gertjan den Heijer geweest. Hij is erg kundig op het gebied van KS en tevens osteopaat. Ik zou hem er zeker naar laten kijken. Mijn paard loopt na een half jaar revalideren weer super. Succes!

Ik zit ook bij Gert Jan. Ben heel tevreden.
Dat hij ook osteopaat is wist ik niet Bloos
Dat is wel heel handig. 2 vliegen in 1 klap.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 07:46

Ben je al de DA/osteo geweest?
En wat zei hij?
Ben erg benieuwd bij mijn paard komt de osteo vanmiddag voor het eerst n.a.l een eental "vage" klachten.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:59

Heb je al eens overwogen een fysio te laten komen?

Mijn paard met kissing spines heeft daar erg veel baat bij. Zij kan zijn rug mooi loshouden en je ook oefeningen meegeven die je paardje kunnen helpen.

Als de diagnose al gesteld is en je paardje heeft nu een 'terugval' zou ik niet weer naar de dierenarts gaan, die kan dan niet zoveel doen. Dan zou ik eerder een fysio of een ostheopaat opzoeken.

Wees overigens voorzichtig met het manipuleren van de wervels, die van mij reageert daar erg slecht op!!

Sterkte met je paardje.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:45

was de rijbak niet gewoon te hard? Veel bakken hebben nu een bevroren onderlaag waardoor ze niet goed kunnen afrollen en nogal kort gaan lopen..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:48

Bij ons paardje hebben wij er destijds een masseur bijgehaald. Na 1 behandeling waren alle symtomen weg. Maar bij ons paard was er niet zoiets als verkeerd staande wervels..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:59

MD-->BEH

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:19

misschien accepteren wat je paard heeft? Kissing spines en spat....
Mijn pony met spat heeft goede en slechte dagen maar kan slecht tegen werk op harde ondergrond dan wordt ze kort. De afgelopen dagen heeft het gevroren en loopt zij dus slecht en kort, maar verder voelt ze zich gelukkig. Ik rij bijna niet meer met haar. Op een goede dag wel eens een beginners staplesje.

Ik merk ook dat ons paard met kissing spines reageert op kou op de rug. tevens is de kissing spines door een nietwetende osteopaat losgemaakt en dat heeft meer kwaad dan goed gedaan. Toen zijn ze verder gaan onderzoeken, en kwam de ks eruit. een osteopaat kan dat dus denk ik beter niet losmaken maar alles eromheen wel zodat dat een beetje de functie kan overenemen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:02

kan altijd zoveel zijn,spierpijn,zere voeten, zere rug idd, slecht passend zadel...........

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 15:32

Nou, het is nog net geen KS. Er is nog 2 mm over.
Morgen komt er een fysiotherapeut om te kijken wat ze er mee kan doen.
Ik wil alles doen om ervoor te zorgen dat Tommie geen last heeft van zijn lichaam. Hij loopt op het moment goed, onbelast. Ik heb al een tijd niet gereden, omdat ik eerst zekerheid wil.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:16

denk dat het een verstandige keuze van je is.
je geeft aan dat je paard een lichte vorm van kissing spines heeft (je hebt dit namelijk in verschillende gradenen wat jij aangeeft is de lichtste), maar belangrijker is hoe het paard klinisch reageerd.
door op een bepaalde manier te trainen kun je meestal nog prima rijden met ene paard met kissing spines, maar je moet wel altijd alert blijven en regelmatig oefeningen doen om de rug los te houden.
zouden meer mensen met hun paard beter kunnen doen, wnat er lopen veel paarden met rugproblemen rond die nog lang niet erkend zijn door ruiter en dierenarts.

succes

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:20

An_J schreef:
was de rijbak niet gewoon te hard? Veel bakken hebben nu een bevroren onderlaag waardoor ze niet goed kunnen afrollen en nogal kort gaan lopen..

Zat ik ook al aan te denken.

Het is nu erg koud spieren zijn toch wat stijf en de bodem hard. Vind het niet zo gek dat ze wat korter lopen. Paard en ook mens heeft nu wat meer tijd nodig om warm te worden dus ook ruimer.

Om er gelijk weer iemand bij te halen is ook weer wat. Zou eerder even bekijken wat ze op de langere tijd doet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 14:17

Prisca schreef:
An_J schreef:

Zat ik ook al aan te denken.

Het is nu erg koud spieren zijn toch wat stijf en de bodem hard. Vind het niet zo gek dat ze wat korter lopen. Paard en ook mens heeft nu wat meer tijd nodig om warm te worden dus ook ruimer.

Om er gelijk weer iemand bij te halen is ook weer wat. Zou eerder even bekijken wat ze op de langere tijd doet.

Toen ik dit topic startte vroor het nog niet en was de bak nog goed. Natuurlijk moeten koude spieren meer tijd hebben. Ben ik het mee eens. Maar het moet ook niet te lang duren.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:39

Ik ben ook klant bij Gert-Jan en super tevreden.
misschien heeft je paard dat hij los heeft gestaan gek gedaan en is er iets verschoven.
die van mij zet alles vast na een pees blessure.dus we zijn weer gezellig op roet geweest. Been werk goed . bij thermoscan bleek het toch haar rug weer. wat we al dachten. ze is weer geholpen en loopt al weer een stuk beter. de swung komt weer terug. sterkte met je paardje.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:41

De fysio is geweest. Zijn spieren zijn in orde. Ze heeft er niets aan hoeven doen.
Dan heeft hij nu een tijdje vrij gehad en hebben we wel veel gewandeld. Dus misschien blijft het goed?

Zodra de grond weer goed is gaan we weer aan de slag, mocht het toch nog tegenvallen, ga ik nog langs de DA.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:52

ik zou wel heel graag foto's van de hoeven willen zien ook
(Pete Ramey gaat zelfs zo ver dat hij zegt dat kissing spines wordt veroorzaakt door zere (voor)voeten.)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 17:06

Arabesk schreef:
ik zou wel heel graag foto's van de hoeven willen zien ook
(Pete Ramey gaat zelfs zo ver dat hij zegt dat kissing spines wordt veroorzaakt door zere (voor)voeten.)

Nou, dat zou in Tommies geval best kunnen kloppen. Hij heeft heel lang hoefproblemen gehad.
Dat gaat nu weer heel goed, maar dat heeft jaren geduurd.

Als ik in het licht bij Tommie ben, maak ik een foto.