wie heeft ervaring met cornage en/of operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

wie heeft ervaring met cornage en/of operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 15:11

Mijn paard is inmiddels 7 jaar oud. Toen ze een jaar of 4 was heeft ze een behoorlijke luchtweginfectie gehad. Ze heeft daar cornage aan overgehouden. Ondanks die cornage (het levert een soort fluitend geluid in de galop op en bij erge inspanning een soort snorkelend geluid) heeft ze een behoorlijk goede conditie. De laatste tijd merk ik echter dan ze meer moeite heeft met haar ademhaling (ze loopt steeds meer verzameld) als ze aan het werk is. Vooral galop kost haar na vijf minuten behoorlijk veel inspanning. Ze moet dan echt even worden stilgezet om weer op adem te komen.

Veel mensen raden mij aan haar te laten opereren aan die cornage. Ik weet het niet zo goed. Ik heb me laten vertellen dat er nogal wat risico's zijn, dat ze niet meer kan hinniken na de operatie en dat herstel lang duurt. Aan de andere kant, als dit haar helpt makkelijker te lopen (doordat ze meer lucht heeft), en makkelijker een sprintje te trekken met de andere paarden in de wei, dan wil ik het best overwegen. Bovendien zeggen ze dat het erger wordt met de jaren, en dat je het beter kunt doen nu ze nog jong is....

Wie van jullie bokkers heeft een paard met cornage dat in de basissport meeloopt....Wie van jullie heeft bij paard een cornage-operatie laten uitvoeren? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen?


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:41

Heb een paard gehad met cornage maar die had er niet zoveel last van. Bij ons loopt er ook een in het Z en die kan het nog wel aan. Het is zo dat ze pas opereren als het medisch gezien noodzakelijk is, anders is het ook verboden. Je zou het beste eens kunnen informeren bij een goede kliniek. Begreep wel dat je 4-6 weken heel rustig aan moet doen. Schijnt niet zo'n riskante operatie te zijn, maar herstel duurt wel een tijdje (zere pijnlijke keel etc). Het is ook zo dat ze niet kunnen garanderen dat het geluid weg is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 15:52

Voor alle duidelijkheid: ik stoor me absoluut niet aan het geluid. Het gaat mij om een combinatie van wat is goed voor mijn paard en kan ze straks ook zwaardere oefeningen (M en Z) niveau wel aan. We schuiven nu niet onverdienstelijk door de L, dus dat komt dichterbij Haha! Ik vind het zelf niet erg om de training steeds in half uurtjes in te delen... Het lijkt me alleen vreselijk als ze straks een jaar of 15 is en helemaal niks kan omdat ze geen lucht meer heeft of zo. En dan is zo'n operatie niet meer echt mogelijk heb ik me laten vertellen. Ik wil er aan de andere kant ook zeker niet aan beginnen als het niet nodig is. Een beetje extra geluid is voor mij nooit reden genoeg.

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:09

quin heeft ook cornage, en bij quin hoor je het ook alleen bij hele zware inspanning,
ik stoor me er ook niet aan, maar het klinkt zo vervelend voor je paard zelf terwijl ze er geen last van hebben,
onze DA vertelde dat ze die operaties in nederland niet gauw doen, alleen als het voor de ruiter zelf gevaarlijk wordt,
en dat is het dus niet hij vertelde dat ze in belgie die operaties wel doen..

.....

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:10

Ik heb even wat voor je opgezocht in mijn dictaat. Er zijn 2 operaties. De ene met een slagings% van 50-60%:verdwijnen van het bijgeluid, de andere 50-90%: vermindering van de luchtweerstand (volgens de literatuur) De operaties zijn ook te combineren. 4 weken boxrust, daarna 2-3 maanden rust.

In mijn dictaat ziektekunde staat dat een paard met cornage eigenlijk niet benauwd is, behalve als het een beiderzijdse verlamming is -> dan zijn ze in rust al benauwd, of bij zware inspanning. Als ik jou zo hoor, dan doet jou paard nog geen zware inspanning, Daarmee bedoelen ze echt zwaar. Zou die benauwdheid geen ander oorzaak kunnen hebben?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 21:29

Mikey schreef:
Als ik jou zo hoor, dan doet jou paard nog geen zware inspanning, Daarmee bedoelen ze echt zwaar. Zou die benauwdheid geen ander oorzaak kunnen hebben?


Nee dat klopt, ze doet nu geen echt zware inspanning. Ik train haar ongeveer op M-nivo op dit moment (altijd thuis verder zijn dan je wedstrijdklassering). Het gaat me ook niet om nu...Maar als ze wel zware inspanning gaat doen en ze is wat ouder dan is zo'n operatie helemaal een risico waar ik niet aan zou willen beginnen.

Een andere oorzaak is onderzocht...ze is verder kerngezond! geen long- of andere ademhalingsproblemen. Geen dampigheid of zo.Na haar ziekte toen ze een jaar of vier was, kreeg ze behoorlijk ernstige cornage (aldus veearts). Toen hoorde je haar cornage-geluid al in stap en in draf. Omdat ze nu zo'n supergoede conditie heeft, hoor je het nu alleen in galop. Echt buiten adem wordt ze pas als ze behoorlijk verzameld moet galopperen en dat een aantal minuten achter elkaar. Een gewoon handgalopje houdt ze (qua conditie) zeker 20 minuten vol (zolang is het stuk langs de vecht Haha! )

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 19:36

Een vriend van mij heeft zijn paard laten opereren aan cornage bij dierenarts Parmentier in Belgie (Schoten). Het paard sprong al ZZ maar die vriend van mij zegt dat hij sinds die operatie net dat beetje meer kan halen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:44

In de laatste BIT staat dat een goed uitgevoerde cornage-operatie nauwelijks of geen risico's met zich mee draagt.Het geluid is niet altijd weg na de operatie.Wanneer een medische noodzaak bestaat mogen DA pas opereren.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:01

Ik heb Z2 gereden met een paard met cornage (en flinke cornage) geen probllem. Wel merkte ik dat hij thuis problemen had om series te springen maar sommige paarden hebben daarin problemen met hun ademhaling dus ik weet niet wat de oorzaak was.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, jojoleinee, Lenexa, marjor en 111 bezoekers