Weer peesklap.. maar het geneest niet verder..?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Weer peesklap.. maar het geneest niet verder..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 12:24

Mijn pony heeft nu voor de 2e keer peesklap, hoogstwaarschijnlijk opgelopen in een te zachte berm. Twee jaar geleden heeft ze het eerder gehad, en toen waren we een half jaar verder voordat het echt over was. Het is nu ook alweer een half jaar verder sinds ze het voor de 2e keer heeft gekregen, maar op sommige dagen is de pees ineens dikker en/of warm. Als het vriest is ie dunner, is het een paar graden warmer dan wordt hij meteen weer dikker. Koe Hij is sowieso wel een heel stuk minder dik dan dat het geweest is, maar verder herstelt het been niet lijkt het, hij wordt niet meer dunner.

Ik stap nu sinds kort weer met d'r (rijden) maar zodra ik ga draven is het been de volgende dag ook weer dikker, terwijl toen ze heel hard ging rennen en bokken haar been er de volgende dag goed uit zag. Verward Het vroor toen wel, dus misschien dat het been door de kou er beter uit zag.

Ik snap er niks van, zou het nou toch over zijn en is het alleen vocht wat er in het been zit? Maar dan zou het toch niet warm moeten zijn de een op de andere dag? Verward

Zijn er nog bokkers die ervaringen hiermee hebben?

Over een week/2 weken laat ik sowieso de DA weer langskomen om een soort echo van d'r been te maken, dan weet ik het tenminste zeker (hoop ik).

[edit] Als ik dit zo lees staat het best wel onduidelijk beschreven, sorry daarvoor, maar ik kan het niet duidelijker uitleggen. Nagelbijten / Gniffelen Ik zie zelf ook helemaal geen logica meer in het genezingsproces van dat paard. Huilen van het lachen

CM_

Re: Weer peesklap.. maar het geneest niet verder..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:26

Een scan is zowiezo belangrijk, alleen daarmee kun je zien in hoeverre de pees nog beschadigd is.

Verder moet de pees ook wat reactie geven na inspanning, juist door net voldoende de pees te belasten, krijg je dat het genezingsproces in gang word gezet.
Bij te weinig belasting duurt het genezen juist langer.

Ik zou niet in de bak trainen, maar dagelijks liefst meerdere malen op het harde stappen.
En neem de tijd voor de genezing, liever een maand te laat beginnen dan een dag te vroeg Knipoog

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 12:33

Dankjewel voor je reactie,

Het is dus geen slecht teken dat de pees iets dikker wordt na het rijden? Ik spoel 'm daarna ook altijd nog 10 min. af met koud water en smeer er een koelingsgel op. Meestal wordt het dan weer wat dunner.

Ik heb een periode gestapt over de verharde weg, maar op het moment is ze zo hyper dat ze steeds heel erg schrikt en een meter de lucht in vliegt en stampend/trappelend weer neer komt.. Dat lijkt me niet zo bevordelijk voor d'r been, dus maak ik nu zo groot mogelijke rondes in de bak.. Het is geen mulle bak.. maar misschien is het idd niet zo goed, ik heb geen idee hoe ik het anders moet doen eigenlijk. Nagelbijten / Gniffelen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:38

Minder voer erin misschien?
Beter wat meer ruwvoer en brok drastisch beperken dan in zo'n geval.
Maar anyway, dat ie dikker word na inspanning is helemaal niet erg, integendeel.
Behalve als ie echt weer van boven tot onder dik zou worden, dan heb je teveel gedaan.

Maar een scan is geen overbodige luxe om te laten doen, samen met de dierenarts kun je dan een trainingsplan opstellen, en plak aan de stappen omhoog van de training altijd een maandje meer dan de dierenarts eigenlijk aanraadt.
Mijn ervaring is dat te vroeg teveel doen altijd tot meer schade en langer herstel leid.
Als de dierenarts zegt een maand stappen, stap ik er twee .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:45

Een plotselinge verandering van spanning is slecht voor de pezen en zorgt voor de meeste peesblessures.

Ook overbelasting door veel draaibewegingen, zoals veel in de bak rijden, zorgt ervoor dat een pees eerder afscheurt.

Staat het paard op ijzers?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 17:51

Ik stel ook alles veel langer uit, volgens de DA had dit al binnen drie maanden over moeten zijn.

Ik ben nu juist overgestapt naar wat meer voer voor de vitamines. Normaal kreeg mijn paard alleen veel ruwvoer (met een liksteen) maar het kon dus zijn dat ze door misschien selenium tekort eerder had dat haar spieren/pezen blesseerden. Ik voer trouwens alleen energiearme summerfitkoeken en een mueslie voor (oudere) paarden die geen arbeid verrichten. Toen ik d'r alleen maar hooi gaf gedroeg ze zich net zo hyper, ik merk geen verschil sinds ik dit bijvoer.

Dat speelt trouwens ook mee dat mijn paard al wat ouder is (16) dan duurt herstel ook wat langer.

Verder staat ze niet op ijzers.

Oja en de DA had het ook over eventueel een aanwezige botsplinter.. dat daarom de ontsteking steeds blijft, maar daar hoop ik dus via die scan achter zien te komen.

Ik ga zo weer er naar toe en ze moet toch wat stapbeweging hebben. Ik heb eigenlijk geen andere keus dan de bak. Nagelbijten / Gniffelen Zeker om dit tijdstip, er is daar op dat verlaten weggetje geen verlichting. Alles is beter dan helemaal vastroesten in de stal toch? Of zal ik het been alleen even afspoelen met eerst warm en dan koud water voor de doorbloeding.. Tjee, nou weet ik het helemaal niet meer. Tong uitsteken..

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:07

Ik ga mee met wat Crossmonster zegt.
Lekker gaan bewegen met je paard. Probeer stukken draf te doen en daarna flinke stukken stap op het harde.

Mijn paard is ook herstellend van een peesblessure aan de interosseus (zondag hoor ik of hij weer 100% is) opgelopen op 1 september na iets in de wei.
Ondanks verschillende berichten heb ik mijn paard lekker op de weide gelaten, hij wordt behandeld door een goede DA met kennis van reguliere geneeskunde en homeopathie (krijgt homeopathische medicatie) en ik ben dagelijks een uur op het harde gaan stappen de eerste maanden. Nu sinds 5 weken het draven weer aan het opbouwen. In het begin krijg je een reactie in het been, maar je moet ergens beginnen. Veel verwarring rond, merkte ik...
Ik ben begonnen met eens 5 minuten draf, reactie van het been de volgende dag? Nee: dan doorgaan met bijvoorbeeld 10 minuten. Ja: dan even stapje terug en deed ik een ronde extra stappen.

Bij mij kwam erbij dat mijn paard op de wei de meest gekke fratsen uithaalde, waardoor hij zichzelf bleef bezeren. Ik ben op aanraden van de DA rigoureus gaan opbouwen. Beter gedoseerd onder het zadel draven, dan die fratsen op de wei. In het begin had ik een rotgevoel in mijn buik dat ik met een al dik en warm been nog eens extra ging draven. Maar na een week zal je de euro de andere kant op vallen. Been was mooi dun en koud als mijn paard van de wei afkwam en licht warm en dun na "arbeid"..
Drie weken verder was dat dun en koud van de wei en ook dun en koud na arbeid.

Inmiddels draven we behoorlijke stukken en paard haalt nog steeds fratsen uit op de wei, maar het voelt goed aan Lachen Been blijft dun en koud.
Hoop deze zondag positief nieuws te krijgen, dat we weer 100% er tegenaan kunnen Ja Ja

Oja, wat ik ook heb gedaan en nog steeds doe: ik heb been kaalgeschoren (ziet er nu lekker uit met al dat winterhaar Tong uitsteken , net een poedel) en ben gaan smeren met traumeelgel.
Eerst afspuiten (soms doe ik wisselbaden, koud afspuiten en zet ik daarna been in een emmer lauw water en doe dit dan om en om).. en nadoen insmeren met dikke laag Traumeel).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 07:47

Ik liet die van mij ook gewoon in de wei staan.

De dierenarts was het er niet mee eens, maar begreep mij wel.
Die van mij staan altijd 24/7 buiten met inloop stallen. Ik zeg zet ik dr binnen, dan gaat ze juist banjeren en stuiteren.

Oke zegt de dierenarts, dan kan het herstel wel langer duren.

Daar had ik vrede mee, want 24/7 in een hokkie is voor mij geen optie.
Ze liep niet kreupel, en wss had ze de blessure ook in de wei opgelopen.
Vorig jaar eind oktober begon het, en pas nu is ze weer echt op de rit.
Terwijl ze dus niet kreupel liep, heeft het herstel wel bijna een jaar geduurd.
De dierenarts zei een half jaar.
Maar ik neem in het geval van een peesblessure altijd het zekere voor het onzekere.
Een dag te vroeg beginnen maakt veel kapot.
Beter dan gewoon even jezelf inhouden en wat langer alleen blijven stappen voor je weer gaat trainen.

Probleem is dat veel mensen dat geduld niet hebben.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 21:57

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Lachen

Ja, de weide.. de vorige keer heb ik haar tegen het einde van het genezingsproces ook op de wei gezet en heb haar er na een maand weer 'zo goed als nieuw Huilen van het lachen ' uitgeplukt.
Helaas is dat nu anders omdat de weide blubberig is en de paarden van de stalling nu niet naar buiten mogen. Ivb met uitglijden is dat ook niet echt een optie momenteel.

En gedult heb ik meer dan genoeg.. ik doe sowieso al 3 x langer over alles dan wat de DA zegt. Momenteel heb ik het wel een beetje gehad (elke dag door het koude weer er naar toe fietsen over een verlaten boer'n landweggetje, en tijdens school vaak nog om 8 uur savonds om een stuk te wandelen en daarna het been afspoelen en insmeren met koelingsgel Nagelbijten / Gniffelen ). Maar ik ga er op deze manier wel mee door -wat moet ik anders doen-.

Vandaag zag het been er trouwens goed uit, het was ook niet warm ofzo. Komt mede door de vrieskou, dan is ie dunner. Alleen een klein bobbeltje, maar dat is misschien ook wel littekenweefsel?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:09

het bobbeltje is littekenweefsel,dat zal er ook altijd wel blijven zitten,dat het been telkens iets oploopt,kan betekenen dat het been nog niet genezen is,de pees is nog steeds geiriteerd,wat je nu al doet is goed,meer kun je niet doen dan de scan afwachten.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:24

knooopje schreef:
het bobbeltje is littekenweefsel,dat zal er ook altijd wel blijven zitten,dat het been telkens iets oploopt,kan betekenen dat het been nog niet genezen is,de pees is nog steeds geiriteerd,wat je nu al doet is goed,meer kun je niet doen dan de scan afwachten.

Bij haar vorige been is het bobbeltje uiteindelijk wel verdwenen. (Maar daar ging wel een jaar overheen). Het maffe is dat haar been met dit koude weer niet dikker wordt na stapbeweging, maar dat het been wél dikker wordt zodra het een paar graden warmer is buiten (en dan heb ik nog niet eens met d'r gestapt! )

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:18

Mijn paard is vandaag gescand en die scan was helemaal goed. We mogen weer gaan opbouwen verder met draf en galop.

Marloez, die dikte kan ook door andere dingen worden veroorzaakt.
Mijn paard heeft momenteel ook een lichte zwelling aan benen, maar is verder rad en scan is goedgekeurd.
Toch wees een bloedonderzoekje uit dat hij een lichte infectie in bloed had, die deze dikke benen veroorzaakt. Kan dus soms een vertekenend beeld geven. Weet niet of dit bij jou paard ook zo is natuurlijk. Maar primair kan je de peesblessure hebben en secundair een andere kwaal.. en het een kan het ander (negatief) beïnvloeden. In dit geval: de lichte zwelling van mijn paard zijn benen was bij mij ook even een "slik-moment" gister. Dat ik zo iets had van; "ships, houd nooit op".. Blijkt loos alarm te zijn dus Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 15:03

Mooi dat je weer kunt opbouwen. Lachen

Je reactie geeft me iig wel meer hoop! Ik hoop dat ik een soortgelijke uitslag krijg na de scan! Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:45

Is ze hiervoor niet gescand? Wat is het advies van je DA nu?
Mijn paard heeft ook een peesblessure (dubbel notabene, maar wel een kleine) en ik moet in totaal 9 maanden stappen voor ik uberhaupt weer mag draven, uitsluitend aan de hand om hem niet meer te belasten en als ik hem op de wei zet kan ik hem beter gelijk bij de slager afzetten Knipoog
Als je nog geen advies hebt gehad van de DA nav een scan zou ik toch even lekker onbelast blijven stappen, zou natuurlijk eeuwig zonde zijn als je de blessure erger maakt door te vroeg te veel te doen Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 00:03

Ze is hiervoor niet gescant, en ik blijf idd ook alleen stappen met d'r uit voorzorg. Ja Ik zit er nu wel op, maar zolang ik blijf stappen wordt het been tot nu toe niet erger dus ik hou het er maar bij. Lachen Ik probeer heel geleidelijk aan het been wat te laten wennen aan meer, het begon met alleen lange rechte stukken op asfalt, na 3 maanden ging ik ook over (harde) zandpaden en op een gegeven moment de binnenbak.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:06

lastig probleem hoor. Veel succes met stappen! Wat ook helpt is de doorbloeding een handje helpen. Een pees is van nature slecht doorbloed, maar de doorbloeding zorgt juist voor genezing! Stappen op het harde helpt hier goed bij, maar ook het been masseren met verwarmend massage spul. Daarnaast door het voer kruiden die de bloedomloop helpen verbeteren zoals rozemarijn en gember. Ook het voedingssupplement MSM kan van binnen uit helpen bij de genezing.Wat ook goed werkt als een wisseldouche bijvoorbeeld is koud afspoelen, dan flink stappen weer koud afspoelen en nog eens stappen. Altijd eindigen met stappen. Succes met de genezing!