Slappe mest na antibiotica ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Slappe mest na antibiotica ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 00:04

Mijn paard heeft antibiotica gehad in pastavorm ( 3 dagen ) en we zijn daarmee gestopt afgelopen zondagavond.
Zondag ochtend vond ik de mest al veel slapper en ik was in de vooronderstelling dat dat kwam door de antibiotica, maar nu zijn we een paar dagen verder en de mest blijft slap, vanavond zag hij er als een vlaai uit, eronder was het stro erg soppig en dat is niet wat ik van mijn paard gewend ben. Qua voer ben ik niets veranderd, ze krijgt elke dag heel veel hooi, ik heb goed hooi van dit jaar en ook van vezelrijker van vorig jaar, ze krijgt beide elke dag in zeer ruime mate. Verder loopt ze overdag op het land maar dat is nu een moderzooi, het hooi ligt wel van de modder af achter een hek waar ze prima bij kan en als ze normaal eet dan krijgt van de modder weinig tot niets binnen. Nu zag ik haar wel gisteren spitten in de prut en ik stond op afstand dus ik kon niet zien of ze modder at of er aan rook.
Dus gisteren ben ik ook begonnen met een kuurtje sandclear, het zekere voor het onzekere en dat heeft ze nu twee dagen gehad. Verder wilde ik haar ook wat probiotica gaan geven voor de darmflora na de ab kuur.
Zit wel met de dunne mest, zit me niet lekker, die stink ook, ze eet verder goed, maakt een normale indruk.

Iemand hier ervaring mee of tips ? Het zou ook echt wel weer iets voor mij zijn om met Kerst de da te bellen Haha!

Amalarab

Re: Slappe mest na antibiotica ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:11

Diarree is een bijwerking van de antibiotica.
Niet dat het dan goed is natuurlijk.
Ik ben op dit moment antibiotica intramusculair aan het spuiten, jaja met kerst...grrr...moet nog 4x
Toen ik om orale pasta's vroeg zei de DA dat het dan wel heel belangrijk is dat ze veel ruwvoer in de darmen hebben anders irriteert de AB de darmwand.
Hij zei: de darm moet voor 3/4 gevuld zijn met ruwvoer. Oftewel veel hooi laten eten! Ik heb toen gekozen voor het intramusculair spuiten. Tis wel een drama elke keer hoor, vind het niet makkelijk maar ik wil geen risico nemen dat het veulen diarree krijgt. Een veulen is toch kwetsbaarder. En ze eet ook niet echt door omdat ze pijn heeft aan haar voet.

Ik zou je paard goed in de gaten houden en bij twijfel kun je altijd bellen met je DA.

Succes!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:31

Naast de bacteriën waartegen het antibioticum word gegeven dood het ook bacteriën in de darm die normaal meehelpen bij het verteren van het voedsel. Daardoor kan de mest ook slapper worden, geld ook voor mensen die antibiotica slikken. Bacteriën zijn niet binnen een dag weer helemaal terug gekoloniseerd op de darmwand, en het kan ook wel een tijdje duren voordat het juiste evenwicht tussen de verschillende soorten bacteriën weer helemaal goed is. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe groot het effect was van de antibiotica op de darm. De stank kan afkomstig zijn van een verstoord evenwicht van verschillende bacteriën in de darm; sommige worden wel door het antibioticum gedood, andere niet. Sommige bacteriën produceren stoffen die je goed ruikt in de ontlasting, dus als deze ineens meer aanwezig zijn, zal de mest ook anders ruiken. Als het paard echt een zieke indruk gaat maken zou ik de dierenarts bellen, maar in zou me nu nog niet zoveel zorgen maken. Beterschap iig met je paardje Ach gut

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:31

Idd, zowel de verkeerde als de goede bacterien worden gedood na een AB kuur. Dus de darmflora krijgt dito een opdonder, vandaar dat velen reageren met diarree. Een probiotica om de flora te herstellen kan dan een optie zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 09:41

bedankt voor jullie reacties, jammer dat mijn da niet vertelde over de goed gevulde darmen.
Ondanks dat ze bergen hooi krijgt is het 's morgens op, had ze honger maar kreeg wel een spuit, ik hoop dat er nog voldoende in haar darmen zat, 's avonds zat ze goed vol.
Ik had nog probiotica van de groene os in de koelkast en ben vanmorgen gestart.
Zijn er nog andere betere merken ?
Ze oogt verder goed gezond en heeft een prima eetlust, ik hou haar in de gaten.

Janejansen, succes met het herstel van je veulen !

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:00

Garny, zolang het niet te lang duurt en je paard fit blijft tonen zal ik er niet teveel zorgen over maken. Het evenwicht is inderdaad waarschijnlijk verstoort door de ab. Dat zal zich weer moeten herstellen en mogelijk dat probiotica daarbij helpt.
Volgende keer wel even melden bij je da want hij kan dan misschien een andere keus maken in ab.
En slappe mest is nog niet zo erg, pas als het er een aantal dagen echt uit gaat spuiten moet je in de gaten gaan houden dat ze niet uitdroogt.

Inderdaad lekker veel ruwvoer en niet in het gras zetten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:30

Quellian heeft vorig jaar enorm veel antibiotica gekregen en zij heeft dus ook veel last gehad van 'koeienflatsen'. Na een AB kuur gaf ik haar altijd een vitaminestoot en een voedingssuplement om de darmflora weer op orde te krijgen. Dit hielp bij haar altijd erg goed Lachen