peesblessure aan de steunpees

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoukie1305

peesblessure aan de steunpees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 21:15

Mijn friese merrie was 3 weken geleden ineens behoorlijk onregelmatig, hierna heb ik haar op advies 1.5 week op rust gezet waarna de onregelmatigheid over was. Ik ben dus weer gaan rijden en had les ingepland omdat ik afgelopen zondag wedstrijd zou gaan rijden. De dag na de les kwam ik op stal en hoorde ik dat ze weer onregelmatig was, heb toch even geprobeerd te rijden, maar was weer niet goed. Wedstrijd afgezegd en besloten om naar de kliniek te gaan. Gisteren had ik een afspraak ik Wolvega..
na enkele malen op de harde cirkel en op zand te hebben gedraafd was er niks te zien, ook de buigproef liep mevrouw fluitend, hierna weer op de harde cirkel draven en ook dit was redelijk correct te noemen. Toch besloot de DA een peesscan te maken aangezien hij een verdikking aan het been had gezien.. ..
Tijdens de scan werd duidelijk dat mijn mooie meid een ontsteking aan de steunpees heeft, hierdoor is niet te zien of de pees oo is aangetast, maar dat vermoeden bestaat wel .. Nu moet ik ontstekingsremmers gebruiken, paard tot 9 jan. boxrust geven en dan heb ik weer een afspraak om een scan te maken.

Wie o wie heeft er ervaring met deze blessure en kan mij meer vertellen over het herstel ed??

Alvast bedankt voor het reageren!!

Nicole85

Re: peesblessure aan de steunpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:03

Geen ervaring met steunpees, wel met tussenpees (Interosseus).
Mijn paard heeft door een gekke bui op de wei (1 september jl) een blessure opgelopen.
Mijn DA is iemand die erg voor weidegang is in combi met blijven bewegen. Ik heb mijn paard daarom nooit boxarrest gegeven, dat zou ook zeker niet gaan Bloos
Ik ben dagelijks gaan stappen aan de hand/onder het zadel. In het begin een half uur en na 14 dagen dagelijks een uur of meer tot maximaal 2 uur.
Ik vond dat het het been veel goeds deed! En ook de geestelijke gesteldheid van mijn paard.
Zwelling was iedere keer na het stappen weg. Daarnaast had ik het been kaalgeschoren rondom de zwelling en smeerde (en nogsteeds) het been in met Traumeel. In combinatie met afspuiten. Mijn paard is onder behandeling bij een goede DA/homeopaat en kreeg van hem ondersteunende medicatie voor herstel.

As zondag moet ik terug voor een peesscan en al mag ik het nog niet hardop zeggen: ik heb goede hoop op positief nieuws. Dat we weer op mogen bouwen verder. In principe deden we dat al. Sinds een maand draaf ik weer onder het zadel, gecontroleerd. Paard staat ook nog steeds op de wei, maar wel wat korter en op een kleiner stuk dan zijn weidegenoten. Om rare acties te voorkomen Knipoog

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 22:13

dank je wel voor je reactie, overigens zijn de tussenpees en de steunpees dezelfde hahaha..

ik ben ook niet zo voor boxrust, maar omdat er op dit moment ook een ontsteking op /in zit volg ik dit advies eerst wel op. na 9 jan, als ik de 2e scan heb gehad neem ik aan dat er wel meer bewogen mag worden. jij heel veel succes zondag, ik zal voor je duimen!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:20

Bij mijn paard was er ook een ontsteking op in de middelste periode.
Toch hielp het bewegen bij de doorbloeding.
Ik kon ook niet anders dan stappen, omdat mijn paard echt een crime is als hij stilstaat. Door het stappen kon hij nog een beetje zijn energie kwijt.

Ik dacht al dat het hetzelfde was Bloos Maar wist het niet zeker Clown

Jij ook succes met herstel!